arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۷۰۳۶
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۹ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۳

کارگردان آلمانی: انتظار نداشتم تئاتر ایران تا این حد مدرن و پیشرو باشد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«فلیکس میتاس اُت» کارگردان آلمانی نمایش کمپلکس اودیسه، با ابراز شگفتی از فرهنگ پیشرو تئاتر کشورمان، ابراز امیدواری کرد بتواند بار دیگر به ایران بیاید و در چهار گوشه آن اجرا داشته باشد.

به گزارش ایرنا، نمایش «کمپلکس اودیسه» به نویسندگی و کارگردانی فلیکس میتاس اُت از آلمان که در روز دوم و سوم جشنواره تئاتر فجر به صحنه آمد اثری متفاوت است که با جلوه های بصری و فضاسازی غریب خود توانست مخاطب ایرانی را جذب کند.

فیلکس میتاس اُت که اولین بار بود به ایران سفر کرده، تئاتر ایران را بسیار پیشرو و مدرن دانست و ضمن تاکید بر این که تصور چنین جایگاهی را نمی کرده است، افزود: «تصور ما از ایران، محدود می شود به تصاویری که رسانه ها نشان می دهند، تصاویری که بیشتر مواقع وحشتناک است. من می دانستم که واقعیت ماجرا چیزی نیست که رسانه ها نشان می دهند، اما از طرفی نمی دانستم که تصویر واقعی چیست.»

او ادامه داد: «حالا برایم به یاد آوردن تصور قبلی ام از ایران کار سختی است، چون در همین چند روز ناپدید شده و جای خود را به تصویری جدید داده است. می توانم بگویم اصلاً انتظار نداشتم تئاتر ایران و فرهنگ تئاتری در این کشور تا این حد مدرن و پیشرو باشد؛ مخصوصاً در مقایسه با کشورهای دیگری که در آسیا و خاورمیانه به آن ها سفر کرده ایم. تصویری که از تئاتر اینجا می بینم، غیر سنتی است و حرف های زیادی برای گفتن دارد.»

فیلکس میتاس اُت تاکید کرد: از اشتیاق پرشور تماشاگران جشنواره تئاتر فجر بسیار لذت برده است و فکر می کند نمایش «کمپلکس اودیسه» توانسته با مخاطبان ایرانی ارتباط برقرار کند. او ابراز امیدواری کرد به همراه گروه خود بتوانند برای اجراهای بیشتر به ایران برگردند و توری دور کشور برای مخاطبان علاقه مند بگذارند.

بر اساس گزارش روابط عمومی سی و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، نمایش کمپلکس اودیسه شروعی متفاوت داشت و به قول کارگردانش، می خواست تماشاگران خود را دست بیندازد. در هر چهار اجرا، بازیگر آلمانی روی صحنه می ایستاد و می گفت به دلیل مشکلات فنی و تاخیر در تحویل سالن، امشب آماده اجرا نخواهند بود، ولی برای مخاطبانی که بلیت تهیه کرده اند و تا این جا خود را رسانده اند، فیلم هایی از اجراهای قبلی را نمایش می دهند. درست زمانی که تماشاگران آماده می شدند تا با ناامیدی بپذیرند شاهد نمایشی نخواهند بود، با اودیسه ای روی صحنه نمایش مواجه می شدند که با وسایلی اندک، مشغول پارو زدن میان باران سیل آسایی بود که از سقف سالن فرو می ریخت. اینجا بود که نمایش کمپلکس اودیسه آغاز می شد.

در پایان اجرای دوم، فیلکس میتاس اُت در گفت و گویی کوتاه تاکید کرد: ایجاد غافلگیری و تعلیق،برنامه همیشگی اجراهای شان است، اما بسته به این که کجا روی صحنه بروند، سناریوهای متفاوتی را طرح می کنند. او درباره اجرای همین نمایش در هند و برلین گفت: «در هند که خودم بازیگر کار هم بودم، روی صحنه رفتم و گفتم فیلکس میتاس اُت مریض شده است و از جایش نمی تواند تکان بخورد. برای همین من که مدیر گروه هستم، سعی می کنم نمایش را تا جایی که می شود برایتان توضیح دهم. در برلین هم یکی از اعضای گروه واقعاً زخمی شد و ما آن را بهانه کردیم که نمی توانیم امروز اجرا کنیم. در ایران هم چون سالن را واقعاً دیر تحویل گرفتیم و مشکلات فنی وجود داشت، فکر کردیم این مساله بهانه خوبی است.»

کارگردان نمایش «کمپلکس اودیسه» در باره این رویکرد توضیح داد: «من این حقه را به تماشاگر می زنم، چون به این تغییر فضا از رئالیسم به دنیای تخیل و نمایش علاقه مند هستم؛ به این که چگونه فضای نمایش ما از رئالیسم محض به یک فضای سورئال و رویاگونه می رسد و در واقع با همین تکنیک فضای داستانی اودیسه را، که سفر و ماجراجویی است، روی صحنه می آورم.»

برگزاری سی و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیری اردشیر صالح پور تا 12 بهمن ادامه خواهد داشت.
نظرات بینندگان