arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۷۴۶۷
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۵ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۳

رييس مجلس: تغيير قوانين استراتژي مجلس نيست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه بنا نداريم قوانين را خيلي تغيير دهيم گفت: فعالان اقتصادي بايد از ظرفيت قانون برنامه استفاده کنند و اگر در مورد بودجه سال آينده پيشنهادي دارند اين پيشنهادات را بر مبناي حداقل تغييرات ارائه کنند.

دکتر علي لاريجاني امروز (چهارشنبه 8 بهمن ماه) در نشست با فعالان اقتصادي استان همدان با بيان اينکه اين نشست مفيد بود و سيمايي از مشکلات فعالان اقتصادي استان از زبان خود آنها ارائه شد گفت: در مجلس نمايندگان مردم وهمچنين نمايندگان دولت تلاش دارند تا مشکلات اقتصادي بخش خصوصي را برطرف کنند اما در اين نشست بدون واسطه و از زبان خود فعالان با اين مشکلات آشنا شديم بنابراين اين موارد با دقت بيشتري پيگيري خواهد شد.

رئيس مجلس با بيان اينکه استان همدان يک استان ويژه و برخوردار از ظرفيت هاي متنوع است گفت: استاندار همدان ذهن عملياتي و تعامل خوبي با نمايندگان و بخش خصوصي و فعالان اقتصادي استان دارد که بسيار ارزنده است.

دکتر لاريجاني ادامه داد: روشي که استاندارهمدان براي حل مشکلات بنگاه هاي اقتصادي دنبال مي کند کار درست و قابل قبولي است و پيشنهاداتي که در مورد احياي تبصره 16 مطرح شد را پيگيري خواهيم کرد.

وي تصريح کرد: در همين راستا بايد اقدامي ايجاد شود تا استانداران کميته اي به منظور احياي تبصره 16 با حضور فعالان اقتصادي که معوقات بانکي دارند پيگيري شود.

دکتر لاريجاني با اشاره به اينکه در اين نشست فعالان بخش خصوصي پيشنهادات متنوعي را مطرح کردند گفت: نگاه ما به شما به عنوان پارلمان بخش خصوصي اين است که ارتباط مستمري با مجلس داشته باشيد تا پيگيري امور با سرعت بيشتري انجام شود.

رئيس مجلس در خصوص بهره گيري از ظرفيت فعالان اقتصادي در مرکز پژوهش هاي مجلس اظهار داشت: اين موضوع را با رئيس مرکز مطرح و به آنها توصيه مي کنيم از ظرفيت هاي بخش خصوصي استفاده کنند.

وي با بيان اينکه هر چه ارتباط پارلمان با بخش خصوصي بيشتر شود مفيدتر است گفت: بايد از لحاظ منطق کار هم بين مجلس و بخش خصوصي يک توافق و تفاهمي صورت گيرد.

دکتر لاريجاني ادامه داد: پيشنهاد ما اين است که فعالان بخش خصوصي از نگارش پيشنهادات قانوني مفصل پرهيز کنند چرا که ما دچار انباشت قانون مي شويم و از سوي ديگر فرصتي براي رسيدگي به اين پيشنهادات وجود ندارد بنابراين پيشنهادات خود را بر مبناي حداقل تغييرات ارائه کنيد چرا که ما بنا نداريم قوانين را تغيير دهيم.

وي ادامه داد: هر چقدر قوانين ثبات بيشتري داشته باشند فعالان اقتصادي عادت مي کنند با يک قانون کار کنند و استراتژي مجلس بر تغيير قوانين نيست.

دکتر لاريجاني خطاب به فعالان اقتصادي استان همدان تأکيد کرد: از فرصت و ظرفيت هاي قانون برنامه استفاده کنيد چرا که يک سال و نيم در مجلس فرصت داريم که آن هم بايد به بودجه سال 94 و برنامه ششم پرداخته شود و اين دو موضوع مهم را به سرانجام برسانيم.

رئيس مجلس تصريح کرد: برخي از پيشنهادات مطرح شده در اين نشست امکان پذير است اما در مورد برخي از آنها بايد نکاتي را مدنظر داشت به عنوان مثال در مورد ماليات ها درخواست کرده ايد که يا کاهش يابد و يا اينکه حذف شود از لحاظ منطقي اين خواسته درست است اما از طرف ديگر موضوع تأمين بودجه جاري کشور مطرح است که يکي از منابع تأمين اين بودجه درآمدهاي مالياتي مي باشد بنابراين بايد يک تناسب ايجاد شود تا ضمن اينکه به فعالان اقتصادي فشار وارد نمي شود به تأمين بودجه جاري کشور هم کمک کنيم.

وي با تأکيد بر اينکه در برنامه ششم توسعه محور کار ما رونق توليد و افزايش صادرات بايد باشد افزود: براي پيشرفت و توسعه فرهنگ و اقتصاد ابتدا بايد زمينه توسعه توليد را فراهم کنيم که وضع ماليات هم بايد در راستاي همين مهم انجام گيرد.

دکتر لاريجاني گفت: براي ايجاد تعامل مجلس و دولت بايد محور اصلي برنامه ششم رونق توليد باشد و پيشنهاداتي که مطرح مي شود در اين راستا قرار گيرد.

وي با بيان اينکه ما از وضعيت کشور اطلاع داريم و مي دانيم که اين شرايط عادي نيست ادامه داد: از لحاظ بين المللي و منطقه اي با مسائل و بحران هاي خاصي روبرو هستيم که در داخل کشور بايد از لحاظ رفتار سياسي و اقتصادي به اين موارد توجه داشته باشيم.

دکتر لاريجاني خاطر نشان کرد: از نظر سياسي نبايد دچار چالش هاي غير ضروري شويم و در کشور حاشيه سازي کنيم بايد ذهن هاي به سمت توسعه وپيشرفت کشور متمرکز باشد و مبناي سياست در اين دوره همين موضوع است.

رئيس مجلس ادامه داد: در حوزه رشد اقتصادي بايد يک ظرفيت بالفعل را ايجاد کنيم تا موارد مربوط به موضوع بين الملل و منطقه اي هم بر اين اساس ساماندهي شود لذا ضرورت دارد که چهارچوب مشخص از لحاظ رفتار سياسي و اقتصادي در کشور تعريف شود.

دکتر لاريجاني با يادآوري اينکه سياست هاي اقتصاد مقاومتي علاج شرايط فعلي کشور است ادامه داد: دولت هم در خصوص سياست ها بررسي هاي خوبي را در شوراي اقتصاد داشته و در مجلس هم قوانين بر مبناي اصول اقتصاد مقاومتي پيگيري مي شود که مجموعه اين کارها باعث مي شود تا شرايط اقتصادي متناسب با وضع امروز بهبود يابد.

وي تأکيد کرد: نکته مهم اين است که اقدامات و برنامه هاي صورت گرفته در زمينه اقتصاد مقاومتي در مقام عمل رخ دهد و ما به اين نکته که بخش خصوصي بايد بازوي اقتصاد کشور باشد اعتقاد داريم و تلاش ما اين است تا به منظور حمايت از آنها سرمايه بانک ها را افزايش دهيم.

رئيس مجلس تصريح کرد: مشکل سرمايه در گردش يکي از مسائل اساسي است که به دنبال حل آن هستيم تا تسهيلات مورد نياز براي واحدهاي توليدي و اقتصادي تأمين شود و در اين راستا اگر اين واحدها معوقاتي هم داشته اند بايد براي آن برنامه ريزي شود هر چند ممکن است عده اي هم تخلف کرده باشند که اين موضوع بايد به صورت جداگانه بررسي شود.

وي در خصوص پيشنهاد استاندار همدان مبني بر اينکه بخشي از سود بانک ها براي بهبود وضعيت توليد به بخش خصوصي داده شود گفت: فلسفه اصلي در بحث هدفمندي يارانه ها همين موضوع بود که متأسفانه اجرا نشد اما اين موضوع را براي سال آينده در کميسيون تلفيق پيگيري مي کنيم تا براي اجراي آن حالت اجبار ايجاد شود.

رئيس مجلس در مورد لايحه بودجه سال 94 گفت: اين لايحه خوشبينانه است و اگر بخواهيم که به صورت کامل محقق شود بايد از يک سو درآمدها را کاهش دهيم و از سوي ديگر متناسب با آن هزينه ها را هم تعديل کنيم.

دکتر لاريجاني ادامه داد: در زمينه يارانه ها تلاش بر اين است که يک منطق واقعي با توجه به شرايط روز در پيش گرفته شود و قصد نداريم در زندگي مردم تلاطم ايجاد شود.

وي با بيان اينکه واگذاري طرح هاي عمراني به بخش خصوصي در لايحه بودجه سال آينده به صورت جدي پيگيري مي شود ادامه داد: اين موضوع در لايحه سال گذشته هم آمده بود که متأسفانه اجرايي نشد اما با توجه به اينکه بسياري از طرح هاي عمراني نيمه تمام مانده و منابع کافي وجود ندارد تلاش داريم تا اين طرح ها را به بخش خصوصي واگذار کرده و به سرانجام برسانيم چرا که حدود 680 هزار ميليارد تومان نقدينگي در سطح کشور وجود دارد که بايد به سمت توليد و به سرانجام رسيدن طرح هاي عمراني هدايت شود.

وي با يادآوري اينکه به دولت اجازه داده شده است تا حدود 100 ميليون دلار به منظور اصلاح برخي روش ها مانند مصرف آب، برق، گاز و حوزه خودرو هزينه کنند که اميدواريم از اين ظرفيت استفاده شده و وضعيت اقتصادي سامان يابد.

دکتر لاريجاني در پايان با بيان اينکه شرايط حساس امروز موقتي است گفت: با تدبير از اين شرايط عبور خواهيم کرد اما براي اين دوره گذار هم بايد منطق مشخصي را تعريف و بر مبناي آن حرکت کنيم.

منبع : خانه ملت
نظرات بینندگان