arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۹۲۸۲
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۰ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۳

تحقیقات یک کارگردان: روحانی از وارد شدن ایران به یک جنگ بزرگ جلوگیری کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پرحاشیه ترین رخداد روز هفتم جشنواره فیلم فجر به نشست خبری فیلم «مزار شریف» به کارگردانی حسن برزیده اختصاص داشت.
 
این فیلم که روایت کننده داستان واقعی حمله به کنسولگری ایران در مرداد ماه سال 1377 در مزار شریف توسط طالبان و به شهادت رسیدن تمامی افراد حاضر (شهید محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ˈایرناˈ از جمله این شهدا بود) در آن محل جز یکی از آنها (الله مدد شاهسوند) اختصاص داشت.
 
نخستین حاشیه این نشست به انتقاد برزیده کارگردان این اثر نسبت به اتفاقی که چندی پیش در مجلس شورای اسلامی و هنگام سخنرانی علی مطهری نماینده مردم تهران توسط عده ای از نمایندگان اصول گرا رخ داد باز می گشت.
 
برزیده در این نشست گفت: واقعیت این است که رفتار طالبانه فقط در افغانستان وجود ندارد بلکه متاسفانه در کشور ما نیز دیده می شود؛ به این معنا که شاهد هستیم افراد افراطی نماینده مجلس را به بدترین شکل ممکن از پشت تریبون پایین می کشند. حال اینکه اگر مجلسی در کار نبود ممکن بود روی همین نماینده مجلس اسلحه کشیده شود. بنابراین رفتار طالبانی در کشورهای مختلف رخ می دهد.
 
وی ادامه داد: از این همین رو دوست دارم منتقدان، خبرنگاران و نویسندگان سینمایی به لایه های پنهان در فیلم «مزار شریف» دقت کنند به خصوص اینکه رفتارهای طالبانی از این دست متاسفانه در قالب دین اسلام مطرح می شود.
 
روحانی متشکریم
دومین حاشیه این نشست به تقدیر و تشکر برزیده از حجت الاسلام دکتر حسن روحانی رییس جمهوری کشور که در زمان اتفاق حمله به کنسولگری ایران در افغانستان در مقام دبیر شورای عالی امنیت ملی مشغول خدمت بود اختصاص داشت.
 
برزیده در بخشی از این نشست با تشکر از رئیس جمهوری دولت یازدهم گفت: طی تحقیقات بسیاری که برای ساختن این فیلم سینمایی داشتم، متوجه شدم آقای دکتر حسن روحانی که در آن زمان دبیر شورای امنیت ملی بود از وارد شدن ایران به یک جنگ بزرگ جلوگیری کرد در واقع پس از فاجعه کشته شدن دیپلمات های ایران در افغانستان داشتیم وارد یک جنگ دیگر با افغانستان می شدیم اما حسن روحانی به عنوان دبیر شورای امنیت ملی در آن زمان از وقوع این جنگ جلوگیری کرد بنابراین جا دارد از این بزرگ به خاطر تدبیر و درایتی که به خرج داد، تشکر کنم.
 
باز هم بابک زنجانی
حاشیه سوم به بخشی دیگر از سخنان برزیده کارگردان این اثر درباره اختلاس های مالی صورت گرفته در دولت های دهم و نهم اختصاص داشت.
 
کارگردان فیلم «مزار شریف» در نشست نقد و بررسی این فیلم با اشاره به یکی از دیالوگ های فیلم «مزار شریف» تصریح کرد در این فیلم سینمایی دیالوگی وجود دارد که می گوید هیچ جنگی به نفع هیچ کس نیست اما من می خواهم از همین تریبون اعلام کنم که جنگ به نفع افرادی چون بابک زنجانی ها و محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهوری دولت دهم است و افرادی از این دست بسیار دوست دارند که از جنگ و تفرقه های داخلی و بین المللی به نفع خود بهره ببرند.
 
همچنین بغض ها و سکوت های معنادار الله مدد شاهسوند به عنوان تنها بازمانده آن حمله ددمنشانه به کنسولگری ایران که در حقیقت بازگویی خاطرات وی از آن رخداد منتج به تولید این اثر سینمایی موفق شده بود در این نشست خبری بارها فضای سنگین و توام با احترامی را در بین حاضران ایجاد کرد و همه این عوامل دست به دست هم داده بود تا هفتمین روز سی و سومین جشنواره فیلم فجر شاهد برگزاری متفاوت ترین نشست خبری این رخداد طی یک دهه اخیر باشد.
نظرات بینندگان