arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۹۵۵۴
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۰۰ - ۲۲ بهمن ۱۳۹۳

اذعان نتانياهو به اختلاف عميق با اوباما درباره ايران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :  واحد مرکزی خبر - به گزارش خبرگزاری فرانسه از بیت المقدس، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز سه شنبه به وجود اختلاف عمیق میان خود و باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در خصوص برنامه هسته ای ایران اذعان و در عین حال تلاش کرد تاثیر این اختلاف را بر روابط اسرائیل با آمریکا کمرنگ جلوه دهد.

در بیانیه ای که کابینه اسرائیل روز سه شنبه منتشر کرد، بنیامین نتانیاهو اذعان کرد:  ما امروز با دولت آمریکا و دیگر اعضای گروه پنج به علاوه یک ( آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین و آلمان) در خصوص پیشنهاد ارائه شده به ایران برای حل و فصل برنامه هسته ای این کشور اختلاف نظرات عمیقی داریم.

نخست وزیر اسرائیل گفت: پیشنهاد ارائه شده به ایران به این کشور اجازه خواهد داد بقای اسرائیل را تهدید کند و در عرض تنها چند سال به توان صنعتی تولید تعداد زیادی بمب اتمی به منظور نابودی اسرائیل دست پیدا کند.

نتانیاهو ادامه داد: این یک اختلاف نظر شخصی میان من و رئیس جمهور آمریکا نیست. من به همه کارهایی که باراک اوباما برای اسرائیل در زمینه های مختلف انجام داده است، ارج می نهم. در عین حال می دانم که رئیس جمهور آمریکا به خوبی آگاه است که اصلی ترین مسئولیت من حفاظت و دفاع از امنیت اسرائیل است.

نخست وزیر اسرائیل در خصوص پروژه جنجال برانگیز خود مبنی بر سخنرانی در تاریخ سوم مارس در برابر کنگره آمریکا در خصوص برنامه هسته ای ایران که مخالفت باراک اوباما را نیز برانگیخته است، بر مواضع پیشین خود اصرار ورزید و گفت: من به آمریکا می روم نه برای این که به دنبال رویارویی با رئیس جمهور اوباما هستم بلکه من باید وظیفه خودم را انجام دهم و درباره مسئله ای که به بقای اسرائیل مربوط می شود، صحبت کنم.

در اوج رایزنی ها و مذاکرات بین المللی درباره ایران و برنامه هسته ای این کشور، نخست وزیر اسرائیل که روابطش با واشنگتن چندان گرم نیست، از طرف جمهوری خواهان کنگره به آمریکا دعوت شده است تا درباره ایران سخنرانی کند. پس از علنی شدن دعوت نمایندگان جمهوری خواه آمریکا از بنیامین نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره آن هم در اوج مبارزات انتخاباتی در فاصله دو هفته به انتخابات پارلمانی اسرائیل ، کاخ سفید خشم خود را نسبت به این اقدام یکجانبه جمهوری خواهان اعلام کرده است چرا که احساس می کند در این ماجرا جمهوری خواهان دولت و کاخ سفید را دور زده اند. باراک اوباما خود نیز روز دوشنبه در واشنگتن اذعان کرد با اسرائیل در خصوص مسئله هسته ای ایران اختلاف نظر واقعی دارد و این اختلاف از زمانی که نتانیاهو اعلام کرد قصد دارد در برابر کنگره آمریکا سخنرانی کند، افزایش یافته است.

اما به رغم فشارها و انتقادهایی که در این زمینه متوجه بنیامین نتانیاهو شده است، وی روز دوشنبه تاکید کرد مصمم است سوم ماه مارس در کنگره آمریکا درباره برنامه هسته ای ایران سخنرانی کند.

نمایندگان کنگره آمریکا تهدید کرده اند قصد دارند تحریم های جدیدی بر ضد ایران تصویب کنند.
نوامبر گذشته ایران و گروه پنج به علاوه یک توافق کردند پیش از سی و یکم ماه مارس به یک توافق سیاسی دست پیدا کنند و سپس جزئیات فنی آن را برای یک توافق جامع پیش از اول ژوئیه نهایی کنند.

اما این مذاکرات در حال حاضر در جا می زند و این وضعیت نگرانی هایی را در خصوص تمدید مجدد مذاکرات به وجود آورده است. کشورهای بزرگ خواستار آن هستند که ایران توان هسته ای خود را محدود کند تا امکان تولید بمب اتمی برای این کشور وجود نداشته باشد اما مقامات تهران ماهیت نظامی فعالیت های هسته ای کشورشان را به شدت تکذیب می کنند و لغو کامل تحریم های اقتصادی اعمال شده توسط غرب بر ضد ایران را خواستار هستند.
نظرات بینندگان