arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۰۴۸۴
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۲۰ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۳

وزیر کشور: دیگر نمی‌توان کشور را متمرکز اداره کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر کشور با اعلام آمادگی واگذاری بخشی از اختیارات دولتی به مناطق و شهرداری ها گفت: دیگر نمی توان کشور را همانند گذشته به صورت متمرکز اداره کرد.

محمد رضا رحمانی فضلی در نشست روسای شوراهای اسلامی و شهرداران مراکز استان ها در وزارت کشور افزود: چه بخواهیم و چه نخواهیم وارث نظام اجرایی و اداری ای هستیم که خروجی اش نبود توازون و تعادل ، شکاف اقتصادی و طبقاتی ، مهاجرت ، حاشیه نشینی و ایجاد ابر شهرهاست.

وی خاطر نشان کرد: این برنامه ریزی براساس اقتصاد سیاسی بوده که برای کل کشورهای منطقه اعلام و ابلاغ شده است و خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی بخشی از آن اصلاح شد اما همچنان بخش قابل توجهی نیز بر نظام اداری ما حاکم است.

رحمانی فضلی افزود: مثلاً نظام بودجه ریزی ما نیز همانند دهه های گذشته تنظیم می شود و طبیعی است که از دل آن مشکلات همچنان باقی بماند اگر چه در برخی نظامات اجرایی و اداری توانسته ایم تغییر ایجاد کنیم اما این تغییرات کافی نیست.

وی با اشاره به انتقاد و پیشنهادات روسای شورای اسلامی و شهرداران مراکز استان ها به ویژه در زمینه تداخل وظایف با ادارات و همچنین نبود اختیارات لازم گفت: ما برای واگذاری اختیارات به مناطق و شهرداری ها اصرار داریم اما مقاومت هایی نیز وجود دارد که باید به مرور زمان بر مقاومت ها چیره گشت به ویژه این که در مناطق و شهرداری ها مدیران برجسته و توانمندی داریم.

وزیر کشور افزود: وزارت کشور ، استانداری ها ، فرمانداری ها ، شوراها و شهرداری ها همه در داخل یک منظومه کار می کنند بنابر این با تاکید بر واگذاری اختیارات باید به گونه ای عمل شود که کارآیی را بیشتر کند.

وی گفت: ما آماده ایم درباره اختیارات و واگذاری ها به شهرداری ها و مناطق در قوانین بازنگری و کار کارشناسی واقع بینانه براساس تجربیات کنیم.

رحمانی فضلی در بخش دیگری از سخنانش اشاره به انتخابات کرد و افزود: این که همه ارگان ها از جمله شهرداری ها برای انتخابات پرشور کمک می کنند خوب است اما نباید شهرداری ها به جبهه بندی های سیاسی و موضع گیری های سیاسی له یا علیه وارد شوند چرا که در آن صورت اعتماد کاهش خواهد یافت.

وزیر کشور گفت: اگر لازم باشد پای سازمان بازرسی و قوه قضائیه را به موضوع خواهم کشاند تا دخالت شهرداری ها را در انتخابات به صفر برسانیم.

منبع: واحد مرکزی خبر
نظرات بینندگان