arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۰۷۵۸
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۵ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۳

پیش‌بینی کامل برندگان اسکار 2015 + تحلیل

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فصل جوایز سینمایی به ایستگاه آخر خود یعنی جوایز اسکار رسیده است و همچون هر سال بازار پیش‌بینی برندگان در شاخه‌های گوناگون داغ است.

باید تا یکشنبه هفته آینده منتظر ماند تا دید آیا آکادمی اسکار چون سال‌های اخیر سورپرایزهای فراوانی برای علاقه‌مندان به سینما در سراسر جهان به همراه خواهد آورد و یا از مسیر پیش‌بینی‌ها فاصله نمی‌گیرد.

در فاصله چند روز مانده به برگزاری مراسم هشتادو هفتمین دوره جوایز سینمایی اسکار، منتقدان نشریه معتبر سینمایی «هالیوود ریپورتر» اقدام به پیش‌بینی برندگان جذاب‌ترین جوایز سینمایی سال در شاخه‌های گوناگون کرده‌اند که مروری بر تحلیل آنها برای این انتخاب‌ها خالی از لطف نیست.


** بهترین فیلم بلند

نامزدها: «بچگی»، «مرد پرنده»، «تک تیرانداز آمریکایی»، «هتل بزرگ بوداپست»، «بازی‌های تقلید»، «سلما»، «تئوری همه‌چیز»، «تازیانه».

«اسکات فینبرگ» یکی از سرشناس‌ترین متخصصان جوایز سینمایی به همراه «تاد مک کارتی» منتقد ارشد سینمایی هالیوود ریپورتر درباره برنده اسکار شاخه بهترین فیلم اسکار 2015 معتقدند فیلم «مرد پرنده» ساخته «الخاندرو گونزالو ایناریتو» که در 9 بخش نامزد کسب جایزه شده است فیلم بسیار خوبی است اما یک شاهکار نیست.

در واقع هیچ یک از هشت فیلم نامزد در این بخش برتری قابل ملاحظه‌ای نسبت به سایر رقبا ندارند.

در این میان «تک تیرانداز آمریکایی» نیز تنها فیلم در میان نامزدهاست که با عموم مردم سر و کار دارد اما «مرد پرنده» فیلمی زنده تر، منطقی تر و غیرقابل پیش بینی تر از سایر رقباست. «مرد پرنده» جایزه اصلی انجمن کارگردانان، تهیه‌کنندگان و بازیگران آمریکا را از آن خود کرده است و تاکنون تنها فیلم «آپولو 13» در تاریخ جوایز اسکار این سه جایزه را کسب کرده است اما موفق به کسب اسکار بهترین فیلم نشده است.

ذکر این نکته نیز ضروری است که این فیلم درست با همان سیستم رأی‌گیری در جوایز انجمن کارگردان آمریکا برگزیده شد که در آکادمی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. با وجود این که در 34 سال گذشته هیچ فیلمی بدون نامزدی در بخش تدوین موفق به کسب اسکار بهترین فیلم نشده است (فیلم «مرد پرنده» جزو نامزدهای بخش بهترین تدوین نیست) باز هم مطمئن‌ترین پیش‌بینی این بخش محسوب می‌شود.


** بهترین کارگردانی

نامزدها: «وس اندرسون» (هتل بزرگ بوداپست)، «آلخاندرو گونزالز ایناریتو» (مرد پرنده)، «ریچارد لینکلیتر» (بچگی)، «بنت میلر» (فاکس کچر)، «مورتن تیلدوم» (بازی‌های تقلید)

در بخش بهترین کارگردانی تمامی پنج نامزد کار سختی برای ساخت فیلم خود داشته‌اند اما از دید منتقدین هالیوود ریپورتر «الخاندرو گونزالو ایناریتو» برای فیلم «مرد پرنده» بیشترین خلاقیت هنری را به کار برده است. در صورتی که «ایناریتو» بتواند اسکار کارگردانی امسال را از آن خود کند اتفاق جالبی رو ی خواهد داد و اسکار این شاخه برای دومین سال پیاپی به یک مکزیکی می‌رسد.

سال گذشته «آلفونسو کواران» برای فیلم «جاذبه» موفق به کسب این جایزه شد. «ایناریتو» امسال جایزه اصلی انجمن کارگردانان آمریکا را از آن خود کرده و نکته اینجاست که در 66 سال گذشته با وجود این که کارگردانان تنها شش درصد از اعضای اکادمی اسکار را تشکیل می‌دهند تنها در هفت مورد برنده اسکار کارگردانی و برنده انجمن کارگردانان مطابقت نداشته است.

نشریه هالیوود ریپورتر در حالی که «ایناریتو» را شایسته کسب جایزه می‌دانند اما در نهایت «ریچارد لینکلیتر» کارگردان فیلم تحسین شده «بچگی» را به عنوان برنده این شاخه پیش‌بینی می‌کنند که فیلمش را طی 12 سال تکمیل کرده است و در واقع مار منحصر به فردی در دنیای سینما انجام داده است.

** بهترین بازیگر نقش اول مرد

نامزدها: «استیو کرول» (فاکس کچر)، «بردلی کوپر» (تک تیرانداز آمریکایی)، «بندیکت کامبرباچ» (بازی‌های تقلید)، «مایکل کیتون» (مرد پرنده)، «ادی ردماین» (تئوری همه چیز)

در میان نامزدها جای «تام هاردی» (قفل)، «دیوید اویلو» (سلما) و «جک جیلنهال» (شبگرد) به راستی خالی است. «ادی ردماین» با بازی درخشان در نقش «استیون هاوکینگ» دانشمند بریتانیایی موثر در عرصه جهانی که از لحاظ فیزیکی ناتوان است قدم در مسیر بسیاری از برندگان پیشین اسکار گذاشته است. اما برای کسب این جایزه رقابت سختی با «مایکل کیتون» بازیگر فیلم «مرد پرنده» دارد. با این حال «ردماین» تا کنون جایزه گلدن گلوب و بفتا را از آن خود کرده و مهمتر آن که جایزه انجمن بازیگران آمریکا را نیز برای بازی در این نقش کسب کرده است (برنده اسکار بازیگری مرد و جایزه انجمن بازیگران آمریکا در 10 سال گذشته یکسان بوده است) و البته از حمایت خود «استیون هاوکینگ» نیز برخوردار است. بنابراین «ردماین» کم ریسک‌ترین پیش‌بینی برای این بخش محسوب می‌شود. در صورتی که جایزه امسال در بخش بهترین بازیگری نقش اصلی مرد به «ادی ردماین» اعطاء شود، «بردلی کوپر» برای سومین پار پیاپی با دست خالی از جوایز اسکار به خانه بازخواهد گشت.

** بهترین بازیگر نقش اول زن

نامزدها: ماریون کوتیلار (دو روز؛ یک شب)، «جولیان مور» (هنوز آلیس)، «روزاموند پایک» (دختر گمشده)، «ریس ویترسپون» (وحشی)، «فلیسیتی جونز» (تئوری همه‌چیز)

هیچ بازیگری در هالیوود که تاکنون جایزه اسکار نبرده است به اندازه «جولین مور» قابل احترام نیست. وی در فیلم جدیدش «هنوز آلیس»، بازی درخشانی در نقش یک زن مبتلا به آلزایمر ایفا کرده و تحسین بسیار از منتقدان را جلب کرده است. موضوع افسرده‌کننده این فیلم ممکن است کمی در رأی‌دهندگان تاثیرگذار باشد اما «مور» از «ماریون کوتیلار» و «ریس ویترسپون»، دو برنده پیشین جایزه اسکار و همچنین «رزاموند پایک» و «فلیسیتی جونز»، دو تازه وارد در عرصه اسکار شانس به مراتب بیشتری دارد. در ضمن این پنجمین باری است که «جولین مور» نامزد کسب جایزه اسکار می‌شود و امسال بهترین فرصت برای آکادمی برای تقدیر از این بازیگر مستعد سینماست.

** بهترین بازیگر نقش مکمل مرد

نامزدها: «رابرت دوال» (قاضی)، «اتان هاوک» (بچگی)، «ادوارد نورتون» (مرد پرنده)، «مارک رافلو» (فاکس کچر)، «جی کی سیمونز» (تازیانه)

«جی کی سیمونز» سال‌هاست که چهره ای شناخته شده در هالیوود است که امسال با بازی درخشان در نقش یک معلم موسیقی سخت‌گیر در فیلم «تازیانه» تمامی جوایز معتبر فصل جوایز سینمایی را از آن خود کرده است و از آنجا که کفه ترازوی سنگین‌تری نسبت به نام های سرشناس‌تری چون «اتان هاوک» (بچگی)، «ادوارد نورتون» (مرد پرنده) و «مارک رافلو» (فاکس کچر) در اسکار امسال دارد، نوبت اوست که این جایزه را به خانه برد.

** بهترین بازیگر نقش مکمل زن

نامزدها: «پاتریشیا آرکت» (بچگی)، «لورا درن» (وحشی)، «کایرا نایتلی» (بازی‌های تقلید)، «اما استون» (مرد پرنده)، «مریل استریپ» (در جنگل)

«پاتریشیا آرکت» که به میانسالگی رسیده است امسال برگ برنده‌ای نسبت به رقبایش دارد و آن بازی در فیلم منحصر به فرد «بچگی» است که نقش‌آفرینی در آن را در سال 2002 آغار کرد و در سال 2014 به پایان رساند.

از قضا وی در این فیلم بهترین نقش آفرینی‌اش را در طول دوران بازیگری ارائه داده است. وی تاکنون مهمترین جایزه‌های نقش مکمل زن در فصل جوایز سینمایی را کسب کرده است و مسلما شانس اصلی اسکار هشتاد و هفتم است.

«اما استون» برای بازی در فیلم «مرد پرنده» جدی‌ترین رقیب «آرکت» محسوب می‌شود.

**بهترین فیلم‌نامه اقتباسی

نامزدها: «فساد ذاتی» (پل توماس اندرسیون)، «تازیانه» (دامیان چازل)، «جیسون هال» (تک تیرانداز آمریکایی)، «آنتونی مک‌کارتن» (تئوری همه چیز)، «گراهام مور» (بازی‌ تقلید»

جایزه انجمن نویسندگان به فیلمنامه «بازی تقلید» رسید، (تئوری همه چیز) جایزه بهترین فیلمنامه جواز بفتا را از آن خود کرد و مخاطبان سینمایی نیز فیلمنامه «تک تیراداز آمریکایی» را پسندیدند، اما منتقد هالیوود ریپورتر بهترین فیلمنامه را از آن فیلم «تازیانه» نوشته « دامیان چازل » می‌داند که خود وی کارگردانی آن را نیز بر عهده داشته است (در میان نامزدها تنها «پول توماتس اندرسون» کارگردانی و نگارش فیلمنامه «فساد ذاتی» را بر عهده داشته است) و این موضوع برای آکادمی اسکار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

** بهترین فیلم‌نامه اصلی

نامزدها: «وس اندرسون» (هتل بزرگ بوداپست)، «دان فاترمن» و «مکس فرای» (فاکس کچر)، «دان گیلوری» (شبگرد)، «ایناریتو» (مرد پرنده)، «ریچارد لینکلیتر» (بچگی)

احتمال کسب جایزه بهترین فیلم‌نامه اصلی امسال برای دو فیلم «فاکس کچر» و «شبگرد» بسیار کم است و فیلم «بچگی» از نظر فیلمنامه در حد کسب جایزه نیست. رقابت اصلی در این شاخه بین «مرد پرنده» برنده جایزه جایزه گلدن گلوب بهترین فیلمنامه و «هتل بزرگ بوداپست» برنده جایزه بفتا در این بخش است که با توجه به سبقه انتخاب‌های آکادمی در این بخش، شانس «وس اندرسون» (هتل بزرگ بوداپست) برای کسب جایزه بیشتر است.

** بهترین مستند بلند

نامزدها: «سیتیزن فور»، «در جستجوی ویوین مایر»، «واپیسن روزها در ویتنام»، «نمک زمین»، «ویرونگا»

فیلم زندگی نامه «ادوارد اسنودن» در قالب مستندی با عنوان «سیتیزن فور»، شانس اصلی کسب اسکار امسال از نگاه هالیوود ریپورتر است. همانطور که سایر جوایز سینمایی نیز دست به انتخاب این فیلم به عنوان بهترین مستند سال زده‌اند. هیچکس نمی‌تواند منکر ارزش بالای مستندهای «ویرونگا» و «آخرین روزها در ویتنام» باشد؛ چنان که آکادمی در ادوار گذشته جایزه‌های خود را در این بخش به ساخته‌هایی درباره حیوانات و جنگ ویتنام داده است اما فیلم «سیتزن فور» تاکنون توجهات فراوانی را به خود جلب کرده و تمام جوایز مستند سال را جارو کرده است.

** بهترین انیمیشن بلند

نامزدها: «قهرمان بزرگ 6»، «باکسترولز»، «چگونه اژدهایتان را تربیت کنید 2»، «آوای دریا»، «داستان شاهزاده کاگویا»

با راه نیافتن ناباورانه «فیلم لگو» به جمع نامزدهای نهایی اسکار در بخش انیمیشن، دو انیمیشن پرهزینه «چگونه اژدهای خود را تربیت کنید 2» و «قهرمان بزرگ 6» دو شانس اصلی در این شاخه هستند.

سال گذشته «منجمد» پرفروش‌ترین پویانمایی تاریخ سینما، اسکار این شاخه را از آن خود کرد. امسال در مجموع «چگونه اژدهایتان را تربیت کنید 2» محصول «دریم ورکس» پیش‌بینی هالیوود ریپورتر از برنده این بخش است.

** بهترین فیلم غیرانگلیسی

«قصه‌های وحشی» به کارگردانی «دامیان زیفرون» از آرژانتین

«نارنگی‌ها» به کارگردانی «زازا اوروشادزه» از استونی

«تیمبوکتو» به کارگردانی «عبدالرحمان سیساکو» از موریتانی

«آیدا» به کارگردانی «پاول پاولیکوفسکی» از لهستان

«لویاتان» به کارگردانی «آندری زیاگینتسف» از روسیه

ساخت فیلمی که تا اندازه فیلم «آیدا» - ساخته «پاول پالیکوفسکی» - مطابق با سلیقه آکادمی اسکار باشد، بسیار دشوار است. منتقد هالیوود ریپورتر پیش‌بینی می‌کند این درام سیاه و سفید اولین اسکار خارجی را برای سینمای لهستان به ارمغان خواهد آورد اما با این وجود نمی‌توان به راحتی از دو فیلم قدرتمند «قصه‌های وحشی» از آرژانتین و «لویاتان» به کارگردانی «آندری زیاگینتسف» از روسیه گذشت.

پیش‌بینی هالیوود ریپورتر از برندگان سایر بخش ها نیز از این قرار است:

** بهترین تدوین

نامزدها: «تک تیرانداز آمریکایی»، «بچگی»، «هتل بزرگ بوداپست»، «بازی‌های تقلید»، «تازیانه»

** بهترین موسیقی متن

نامزدها: «هتل بزرگ بوداپست» (الکساندر دسپلات)، «بازی‌های تقلید» (الکساندر دسپلات)، «یوهان یوهانسون» (تئوری همه چیز)، «گری یارشون» (آقای ترنر)، «هانس زیمر» (بین ستاره‌ای)

** بهترین فیلم‌برداری

نامزدها: «رابرت دیکنز» (ناشکسته)، «امانوئل لوبزکی» (مرد پرنده)، «دیک پوپ» (آقای ترنر)، «رابرت یومن» (هنل بزرگ بوداپست)، «لوکاس زال» و «ریزارد لنچوسکی» (آیدا)

** بهترین طراحی لباس

نامزدها: «هتل بزرگ بوداپست»، «فسادذاتی»، «در جنگل»، «شریر»، «آقای ترنر»

** بهترین چهره‌آرایی

نامزدها: «فاکس کچر»، «هتل بزرگ بوداپست»، «نگهبانان کهکشان»

** بهترین طراحی تولید

نامزدها: «هتل برگ بوداپست»، «بازی‌های تقلید»، «بین‌ستاره‌ای»، «در جنگل»، «آقای ترنر»

** بهتری میکس صدا

نامزدها: «تک تیرانداز آمریکایی»، «مرد پرنده»، «تازیانه»، «بین ستاره‌ای»، «ناشکسته»

** بهترین صداگذاری

نامزدها: «تک تیرانداز آمریکایی»، «مرد پرنده»، «هابیت: نبرد پنج سپاه»

** بهترین جلوه‌های ویژه

نامزدها: «کاپیتان آمریکا»، «طلوع سیاره میمون‌ها»، «نگهبانان کهکشان»، «بین ستاره‌ای»، «مردان ایکس: روزهای گذشته آینده»

** بهترین فیلم کوتاه، اکشن زنده

نامزدها: «َAya»، «بوگالو و گراهام»، «باتر لمپ»، «پروانه»، «تماس تلفنی»

** بهترین فیلم کوتاه، انیمیشن

نامزدها: «تصویر بزرگ‌تر»، «نگهبان سد»، «ضیافت»، «من و مولتون من»، «یک زندگی تنها»

** بهترین مستند، موضوع کوتاه

نامزدها: «خط داغ بحران»، «جوانا»، «نفرین ما»، «دروگر»، «زمین سفید»

به گزارش ایسنا، مراسم اعطای جوایز هشتاد و هفتمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز 22 فوریه (یکشنبه سوم اسفند) در سالن دالبی تئاتر لس‌آنجلس با اجرای «نیل پاتریک هریس» برگزار می‌شود.


منبع: ایسنا
نظرات بینندگان