arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۱۷۷۷
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۸ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۳

لاوروف:امیدواریم مشکلات با همکاری حل شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت که مشکلات موجود در روابط روسیه و اتحادیه اروپا به طور مصنوعی به وجود آمده و مسکو امیدوار است که این مسایل با همکاری دو طرف برطرف شود.

به گزارش ایرنا به نقل از ایتارتاس، لاوروف روز چهارشنبه در دیدار با ژرار لارشه رییس مجلس سنای فرانسه با ابراز خرسندی از این دیدار گفت: با توجه به علاقمندی شما برای پشت سر گذاشتن این دوره دشوار در روابط میان روسیه و اروپا، امیدواریم این مسایل مانع توسعه همکاری های سیاسی و خارجی نشود.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه به وضعیت پیچیده منطقه خاورمیانه ازجمله کشورهای سوریه و عراق اشاره کرد و گفت: حل این مسایل نیاز به تشریک مساعی و اقدامات گروهی دارد.

لاوروف به دیدار چهارجانبه روز گذشته در پاریس (اجلاس وزیران گروه نورماندی) برای بررسی بحران اوکراین اشاره کرد و افزود: در این دیدار توافق کردیم که به جستجوی ایده جدید برای نظارت و راستی آزمایی فرایند حل مناقشه اوکراین نپردازیم.

وی افزود: در مذاکرات اخیر مینسک سران روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان توافق کردند نقش نظارتی در مناقشه اوکراین برعهده سازمان امنیت و همکاری اروپا باشد و مجوز فعالیت گروه ناظران این سازمان در اوکراین تمدید و شمار اعضا و تجهیزات گروه افزایش یابد.

لاوروف گفت: از این که ماموران سازمان امنیت و همکاری اروپا در شرایط کنونی روند خروج تسلیحات از محدوده های خطوط حایل از سوی شبه نظامیان شرق اوکراین را همراهی نمی کنند، نگران هستیم.

وزیر خارجه روسیه افزود: از رییس و دبیر کل سازمان امنیت و همکاری اروپا می خواهیم دستور مربوطه را برای همراهی و نظارت ناظران این سازمان بر روند خروج سلاح های سنگین از خطوط حایل در مناطق مناقشه دونتسک و لوهانسک صادر کند.

وی بر نظارت صادقانه ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا در مناطق مناقشه و ثبت تمام رویدادهای این مناطق در شرق اوکراین تاکید کرد.

وزیر خارجه روسیه گفت که باید ترتیبی داده شود که این تصور پیش نیاید توافقنامه مینسک شکست خورده است زیرا بسیاری از سیاستمداران ازجمله در کی یف، خواهان شکست این توافقنامه هستند.

لاوروف افزود: کی یف باید به تعهدات خود برای افزایش اختیارات مناطق این کشور با مسوولیت رفتار کند و این امر در توافقنامه مینسک مورد تاکید قرار گرفته است.

رییس مجلس سنای فرانسه نیز در این دیدار بر ادامه همکاری های پارلمانی میان کشورش و روسیه تاکید کرد و گفت: سران پارلمان های گروه چهار نورماندی می توانند در حل بحران اوکراین همکاری کنند و ازجمله در امر افزایش اختیارات مناطق اوکراین و کمک به کی یف در این زمینه، مشارکت داشته باشند.
نظرات بینندگان