arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۲۵۱۸
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۶ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۳

کري: ايران بايد تصميمات سخت بگيرد/ دانش هسته‌اي ايران را با بمباران نمي‌توان از بين برد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزير خارجه آمريکا روز دوشنبه در يک نشست خبري در ژنو با متهم کردن ايران به پيگيري برخي اهداف در برنامه هسته‌اي خود مدعي شد اين تهران است که بايد تصميماتي سخت بگيرد.

کنفرانس خبري جان کري، وزير خارجه آمريکا در حاشيه بيست و هشتمين نشست شوراي حقوق بشر سازمان ملل در ژنو آغاز شد.آقاي کري در اين کنفرانس خبري درباره مذاکرات هسته‌اي ايران بار ديگر بر «صلح‌آميز ماندن» برنامه هسته‌اي ايران تأکيد کرد و افزود بايد اطمينان حاصل شود چهار مسير دست‌يابي ايران به سلاح‌هاي اتمي مسدود مي‌شود.

وزير خارجه آمريکا همچنين با تکرار اظهارات روزهاي گذشته خود گفت تضميني نيست که ايران و گروه 1+5 به توافق نهايي برسند. وي افزود تنها يک توافق جامع خوب خواهد توانست اين موضوع (توافق) را محقق مي‌کند.کري با بيان اينکه در مذاکرات درباره هيچ چيز توافق نشده گفت حتي توافق نسبي هم حاصل نشده و افزود هر کس چيزي غير از اين بگويد، بي‌اطلاع است.

وزير خارجه آمريکا همچنين در اظهاراتي که اشاره به اختلافات ادعايي در روابط بين واشنگتن و تل‌آويو در روزهاي گذشته داشت، گفت امنيت اسرائيل اولويت اصلي ما در مذاکرات هسته‌اي است.وزير خارجه آمريکا عدم توافق را بهتر از چيزي دانست که به زعم وي «توافق بد» است و ادامه داد توافق خوب به نفع همه از جمله اسرائيل است.آقاي کري به رغم اشاره به پيشرفت‌هاي حاصل شده در مذاکرات هسته‌اي گفت هنوز براي رسيدن به توافق نهايي راهي طولاني در پيش است.وزير خارجه آمريکا گفت: «ما مي‌خواهيم ببينيم آيا ايران مي‌تواند تصميمات سخت بگيرد يا خير.»

آخرين دور گفت‌وگوهاي هسته‌اي بين ايران و گروه 1+5 هفته گذشته در حالي به پايان رسيد که ديپلمات‌هاي ارشد دو طرف از حصول برخي پيشرفت‌ها در اين رايزني‌ها خبر دادند.اين گفت‌وگوها براي حل و فصل ادعاهاي کشورهاي غربي به رهبري آمريکا درباره برنامه هسته‌اي ايران انجام مي‌شود. اين کشورها ايران را به تلاش براي ساخت تسليحات اتمي متهم مي‌کنند اما تهران همواره اين ادعاها را رد کرده است.

کري با متهم کردن ايران به برنامه‌‌اي که باعث ايجاد «سوالاتي» شده گفت ايران بايد به اين سوالات پاسخ داده و به دنيا اطمينان بدهد که برنامه هسته‌اي صلح‌آميز آنها قابل راستي‌آزمايي است.وزير خارجه آمريکا تصريح کرد دانش موجود درباره برنامه هسته‌اي در ايران را نمي‌توان با بمباران از بين برد.

وي در بخش ديگري از اين کنفرانس خبري بدون اسم بردن از رژيم صهيونيستي و در اظهاراتي که ظاهراً به گزارش‌هاي هفته‌هاي اخير درباره احتمال درز اخبار مذاکرات به بيرون توسط منابع صهيونيستي مربوط بود، گفت: «آمريکا از گزارش‌ها درباره افشاي گزينشي جزئيات اخبار مذاکرات ايران نگران است.»

منابع صهيونيستي در هفته‌هاي گذشته مدعي شده بودند آمريکا سطح مبادلات اطلاعاتي با رژيم صهيونيستي را به دليل نگراني از درز جزئيات اخبار مذاکرات کاهش داده است. کاخ سفيد اين ادعاها را رد کرد.هفته گذشته شبکه خبري الجزيره و روزنامه گاردين اسنادي منتشر کردند که نشان مي‌داد حتي ارزيابي سازمان جاسوسي اسرائيل، موساد نيز اين است که فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران در راستاي توليد بمب نيست. آمريکا، اتحاديه اروپا و چند کشور غربي بر پايه ادعاها درباره برنامه هسته‌اي ايران تا کنون چندين دور تحريم عليه بخش‌هاي انرژي و صنعت ايران وضع کرده‌اند.
منبع: فارس
نظرات بینندگان