arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۲۹۱۸
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۸ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۳

حکم اعدام شیخ نمر تایید شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 دادگاه جنایی عربستان حکم اعدام شیخ نمر را تایید کرد.

به گزارش شبکه اسکای نیوز عربی، دادگاه جنایی عربستان امروز (چهارشنبه) حکم صادر شده برای شیخ نمر باقر النمر، روحانی برجسته شیعه عربستان را که به اتهام "حمل سلاح، تحریک به اختلافات طایفه‌ای و اطاعت نکردن از ولی امر" به اعدام محکوم شده بود، تایید کرد.

شیخ نمر که در سال 2012 توسط نیروهای امنیتی عربستان دستگیر و به مکانی نامعلوم منتقل شده بود، توسط دادگاه بدوی به اتهام محاربه به "اعدام با شمشیر و به صلیب کشیده شدن در انظار عمومی" محکوم شده بود.

دادگاه تجدید نظر که امروز برگزار شد، اتهامات مطرح شده علیه شیخ نمر با حکم صادر شده از سوی دادگاه پیشین وی که "محاربه" بود را متناسب ندانست و اعلام کرد که "قتل تعزیری" یا همان اعدام با "جرم‌های ارتکابی از سوی متهم متناسب است."

شیخ نمر باقر النمر که برای بیداری شیعیان عربستان و احقاق حقوق آنها تلاش می‌کند، فعالیت‌های انتقادی خود علیه آل سعود را پس از آغاز "بهار عربی" شدت بخشید و از دولت ریاض خواست تا حقوق شیعیان را راعایت کند که با پاسخ منفی سعودی‌ها و به ناچار شیعیان را به تظاهرات علیه خاندان پادشاهی فراخواند. او در سخن‌رانی‌های خود همواره از اعمال تبعیض شدید در مورد شیعیان در این کشور انتقاد ‌کرده و خواهان برابری حقوق میان شیعیان و سنی‌هاست.

مسلمانان شیعه در عربستان سعودی، از دست‌یافتن به مقامات ارشد دولتی، سیاسی و امنیتی محرومند.

شیخ نمر النمر که در شرق عربستان زندگی می‌کند، در سخنرانی‌ خود در فوریه‌ سال ۲۰۰۹ به مقامات سعودی هشدار داد که اگر «شان و حیثیت ما به ما بازگردانده نشود، من شیعیان را به جدایی از عربستان فرا می‌خوانم. کرامت ما مهم‌تر از تمامیت کشور است.»

او در این سخن‌رانی خواهان برگزاری یک "انتخابات آزاد" شد. برای خاندان وهابی آل سعود، پادشاهی و وحدت عربستان از اهمیت زیادی برخوردار است. وهابی‌ها بیم آن دارند که موج اعتراضات در خاورمیانه، به مرزهای این شبه جزیره‌ شیخ‌نشین هم برسد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان