arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۲۹۹۱
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۱ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۳

رویترز: برخلاف نظرنتانیاهو فشار اقتصادی برایران بی ثمراست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 رویترز گزارش داد:کارشناسان سیاسی و اقتصادی ، تحقق درخواست مصرانه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در مورد خط مشی تندتر امریکا علیه ایران در مذاکرات هسته ای با بهره برداری از افت قیمت نفت را بی ثمر دانسته و تاکید کردند که ایران تاب تحمل هرگونه فشار اقتصادی را دارد.

خبرگزاری رویترز در تحلیلی از مبدا واشنگتن می نویسد : کارشناسان ، دیپلمات ها و حتی قانونگذاران جمهوریخواه امریکا ، تن دادن ایران به دادن هرگونه امتیاز در مذاکرات هسته ای را به دلیل کاهش قیمت نفت غیر واقع گرایانه می دانند.

آنها خاطرنشان می کنند که ایران پیش از این در مقابل نوسان های شدید قیمت نفت ایستادگی کرده و تحریم های اعمال شده تاثیر نفت بر اقتصاد این کشور را کم کرده است .

عده ای دیگر از تحلیلگران معتقدند که ایران احتمالا هرگونه امتیاز بیشتر را برای خود تحقیر آمیز دانسته و آماده است در صورت فروپاشی مذاکرات جاری عطای هرگونه توافق را به لقایش ببخشد.

اکثر این تحلیلگران بر این باورند که نفت به تنهایی نمی تواند در موضع چانه زنی تهران بوجود آورد.

سناتور جان مک کین صدای آشنای جمهوریخواهان در مسائل سیاست خارجه روز چهارشنبه به رویترز گفت : به گمان من ، قیمت پایین نفت به اقتصاد آنها لطمه می زند . اما فکر نمی کنم که این امر تعیین کننده باشد.

نتانیاهو در سخنرانی سه شنبه اش در کنگره آمریکا ادعا کرده بود که کاهش قیمت نفت می تواند دلیل خوبی برای امریکا و دیگر قدرت ها باشد تا از نیل به یک توافق هسته ای بد تا ضرب الاجل آخر ماه مارس پرهیز کنند.

در ادامه این تحلیل آمده است که تحریم های فعلی از میزان آسیب پذیری ایران در مقابل سقوط قیمت نفت کاسته است.

جن ساکی سخنگوی وزارت خارجه امریکا معتقد است که تاثیر کوتاه مدت قیمت نفت بر ایران کند شده است.

یک کارشناس دیگر معتقد است که اگر در توافق با ایران تعلل نشان داده شود این امریکا خواهد بود که بازنده خواهد شد چرا که ممکن است نتواند ائتلاف کنونی را در مذاکره حفظ کند و این ائتلاف از هم خواهد پاشید.

نتانیاهو روز سه شنبه باوجود مخالفت های بسیار بویژه در دولت و موافقان کاخ سفید به دعوت جمهوریخواهان در کنگره امریکا علیه ایران سخنرانی کرد که بسیاری از مقام ها و کارشناسان آمریکا و جهان سخنان او را هیچ و بی اثر تلقی کردند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان