arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۳۱۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۹ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۳

سخنگوی اقلیم کردستان عراق: ایران بیشترین کمک را به عراق می کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
صفین دیزایی سخنگوی اقلیم کردستان عراق روز جمعه در گفت و گو با خبرگزاری آناتولی ترکیه در شهر اربیل، روابط ایران و عراق را بسیار خوب و در شان دو کشور همسایه دانست و گفت: ایران بیشترین کمک را به عراق در مبارزه با داعش می کند.

دیزایی در پاسخ به سووالی در خصوص تاثیرات سیاسی و نظامی ایران بر عراق گفته است: ایران و عراق دو کشور همسایه و نزدیک به هم و دارای قرابتهای تاریخی، سیاسی، اجتماعی و جغرافیایی می باشند و به همین علت، این روابط بسیار طبیعی است.

به گفته وی ، البته در دوره اخیر ارتش عراق در مقابله با داعش در شرایط دشواری قرار گرفت و بسیار تضعیف شد که با کمک ایران تا حد زیادی از این وضعیت خارج شد. نه دولت عراق و نه ایران این را کتمان نمی کنند. حمایت ایران بسیار مهم است. اما اینکه این همکاریها چه ابعادی به خود می گیرد و تا کجا ادامه می یابد، برای وی روشن نیست. این را دولت مرکزی بغداد می داند.

دیزایی در خصوص کمک بسیجیان شیعه به ارتش عراق در مبارزه با داعش نیز با تاکید بر حساسیت ها در منطقه گفت: هر کس باید با عقل و منطق حرکت کرده و از دست زدن به فعالیتهایی که موجب نگرانی مردم منطقه شود، باید اجتناب کند.

سخنگوی حکومت محلی کردهای عراق در خصوص حل مساله کرد در ترکیه نیز با تاکید بر اینکه اقلیم کردستان عراق از فرایند حل مساله در ترکیه حمایت می کند، گفت: از حدود سه سالی که این روند در ترکیه شروع شده، از آن حمایت کرده اند.

وی آموزش پیشمرگان کرد عراقی توسط نیروهای مسلح ترکیه را که از سپتامبر سال گذشته شروع شده، تحولی مثبت در روابط آنکارا - اربیل خواند و گفت: اقلیم کردستان عراق با توجه به حساسیت موصل نمی خواهد به تنهایی با اعزام پیشمرگان کرد به منطقه به مصاف داعش برود.

و در خصوص صادرات نفت شمال عراق از طریق ترکیه به بازارهای جهانی نیز گفت: بر خلاف ادعای دولت مرکزی در بغداد، صادرات نفت اقلیم کردستان کاهش نیافته بلکه بطور فزاینده نیز ادامه دارد و اصولا نفت شمال عراق در بندر جیهان ترکیه تحویل شرکت ملی نفت عراق (SOMO) می شود.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان