arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۴۴۴۸
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۶ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۳

روانچي: توافق با هر هزينه‌اي را نمي‌پذيريم/ براي بازگشايي سفارتخانه‌ها در لندن و تهران نياز به مصوبه‌اي نداريم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 عضو تيم مذاکره‌کننده با بيان اينکه در رابطه با موضوعات فني با 1+5 هنوز در يکي دو مورد اختلاف نظر داريم، گفت:‌ درباره موضوع تحريم‌ها نيز هنوز نتوانسته‌ايم به اتفاق نظري دست پيدا کنيم. هنوز زمان دستيابي به توافق معلوم نيست.

مجيد تخت‌روانچي معاون اروپا و آمريکاي وزارت امور خارجه و عضو تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي ايران در خصوص مناسبات تهران و لندن با اشاره به استقرار کاردار‌هاي ترددي بين دو کشور خاطرنشان کرد: کاردارها در پايتخت‌هاي ايران و انگليس مستقر هستند، اما براي سرکشي به کارها به طور مداوم و پي‌درپي به رفت و آمد مي‌پردازند.

 آقاي حبيب‌الله‌زاده کاردار ترددي ما در روزهاي پاياني سال به انگلستان رفت و در غياب وي نيز خدمات کنسولي مورد نظر براي ايرانيان ساکن انگلستان اعمال مي‌شود و در صدد هستيم تا در ماه‌هاي آتي نيز آن را متنوع کنيم.

وي در خصوص وضعيت سفارت انگلستان در تهران نيز اظهار داشت: کارکنان اين سفارتخانه در تهران حضور دارند، اما خدمات کنسولي را عرضه نمي‌کنند و اين اقدام را به زمان ديگري موکول کرده‌اند.

روانچي با بيان اينکه هر دو کشور مايل به بازگشايي سفارتخانه‌هاي خود هستند و آن را در زمان خود عملياتي خواهند کرد، عنوان کرد: نمي‌توانيم زمان قطعي را اعلام کنيم، اما در حال رايزني هستيم تا در زمان خود به سرانجام برسانيم.

وي يادآور شد: نمي‌خواهيم با عجله تصميم به انجام کاري بگيريم يا در انجام امورمان تعجيل داشته باشيم. هر کاري بايد در زمان مورد نظر و به وقت خود انجام شود.روانچي همچنين گفت:‌ براي اينکه بخواهيم سفارتخانه‌هايمان را باز کنيم نيازي به مصوبه جايي نداريم و وزارت خارجه مي‌تواند رأساً اقدام کند.

معاون وزير خارجه با اشاره به سفر بيش از 15 وزير خارجه اتحاديه اروپا به تهران در دوران دولت يازدهم اظهار داشت: روابط ما با کشورهاي اروپايي در سطح رفت و آمدهاي مقامات سياسي و اقتصادي اين کشورها در جريان است. روابط بسيار خوبي با اتحاديه اروپا داريم.

روانچي با بيان اينکه در سال 2014 جمعاً 7.5 ميليارد يورو مبادلات بازرگاني با اتحاديه اروپا داشتيم، خاطرنشان کرد: از اين ميزان حدود 1.1 ميليارد يورو متعلق به صادرات ايران و بقيه آن به صادرات اتحاديه اروپا به تهران اختصاص دارد و نسبت به سال گذشته رشدي 21درصدي داشت.

 معاون وزير خارجه تصريح کرد: اين ديدگاه که اقتصاد ما بدون حضور شرکت‌هاي خارجي قادر به ادامه حيات نيست، بسيار اشتباه و دور از واقعيت است.عضو تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي در ادامه اين گفت‌وگو با بيان اينکه در مذاکرات هسته‌اي بر لغو تحريم‌ها تأکيد داريم و از آن هم کوتاه نمي‌آييم، عنوان کرد: معتقديم با لغو دور باطل تحريم‌ها ديگر منعي براي سرمايه‌گذاري شرکت‌هاي خارجي در ايران باقي نمي‌ماند.

نگاه ما به همکاري‌هاي اقتصادي به اروپا ديگر بر پايه تجارت خرد و سنتي نيست. ما به شرکت‌هاي اروپايي خواهيم گفت همکاري‌هاي ما با آنها نيز بر پايه تجارت صنعتي و به صورت سرمايه‌گذاري در همکاري‌هاي درازمدت خواهد بود.

وي ادامه داد: به دليل ظرفيت‌هاي موجود در کشور، شرکت‌هاي اروپايي مشکلي از جهت سرمايه‌گذاري در ايران نخواهند داشت و ما نبايد از موضع ضعف درخواست همکاري با آنها را مطرح کنيم.روانچي گفت: انتفاع سرمايه‌گذاري در ايران به اندازه‌اي زياد است که اين شرکت‌ها در زمان مورد نظر به سرعت خود را به ايران مي‌رسانند و درخواست همکاري را مطرح مي‌کنند.

معاون ظريف خاطرنشان کرد: معتقدم با لغو تحريم‌ها،‌ اين شرکت‌ها با شرط و شروطي که برايشان در نظر مي‌گيريم به بازار ايران خواهند آمد و اينطور نيست که ما اشتياق بي حد و حصري براي حضور شرکت‌هاي اروپايي داشته باشيم و آنها با بي‌ميلي در ايران سرمايه‌گذاري کنند.

وي تصريح کرد: در مذاکرات با 1+5 هيچگاه بحث اينکه چه کسي (شرکتي) اول بيايد و چه کسي آخر را مطرح نکرده‌ايم. ما در اين مذاکرات بر لغو کامل تحريم‌ها تأکيد داريم؛ يعني نه تنها مفاد توافق ژنو بلکه تمامي تحريم‌هاي غيرعادلانه‌اي را که عليه ايران به اجرا در آمده است نمي‌پذيريم و خواهان لغو آن هستيم.

روانچي با بيان اينکه تمامي تلاش‌هاي ما در جهت حل مسئله پرونده هسته‌اي ايران است، اظهار داشت: اينطور نيست که ما به صورت يک جانبه اقدامات اعتمادسازي را انجام دهيم اما طرف مقابل تعهدات خود را به صورت نصفه و نيمه محقق سازد.

وي همچنين عنوان کرد که بعد از توافق ژنو با درخواست‌هاي فراوان شرکت‌هاي بزرگ اروپايي به ويژه شرکت‌هاي نفتي براي سرمايه‌گذاري در ايران مواجه بوده‌ايم و افزود: اشتياق شرکت‌هاي بزرگ براي حضور در ايران در بين صنايع مختلف وجود دارد و علاوه بر اروپاي غربي از حوزه اروپاي شمالي و شرقي نيز خواهان حضور در ايران شده‌اند.

روانچي درباره حضور شرکت‌هاي آمريکايي در ايران نيز گفت: ما در مذاکرات اين موضوع را مطرح کرده‌ايم که پروسه لغو تحريم‌ها بايد شامل شرکت‌هاي آمريکايي نيز شود. ما با شکل‌هاي متفاوتي از تحريم‌ها مواجه هستيم که در مذاکرات متعدد با طرف غربي خواستار لغو کليه آنها شده‌ايم.

وي در توضيح بيشتر گفت: يکسري از تحريم‌ها به اتحاديه اروپا تعلق دارد و بخش ديگر نيز شامل تحريم‌هاي سازمان ملل و آمريکا مي‌شود که تحريم‌هاي آمريکا نيز خود بر دو بخش است يک بخش از آن شامل تحريم‌هايي مي‌شود که بر اساس دستورات اجرايي رئيس‌جمهور به مرحله اجرا در آمده و بخش ديگر هم تحريم‌هايي است که به بحث‌هاي هسته‌اي ايران مربوط مي‌شود.

معاون وزير خارجه تصريح کرد: ما معتقديم تمامي اين تحريم‌ها چه در قالب دستورات اجرايي رئيس‌جمهور و تحريم‌هاي کنگره بايد لغو شود.

وي در عين حال يادآور شد: البته علاوه بر اين تحريم‌ها،‌ محدوديت‌هايي نيز درباره مباحث ديگري وجود دارد که طي 30ساله گذشته به مرحله اجرا در آمده اما مذاکرات ما شامل اين بخش از تحريم‌ها نمي‌شود.روانچي اضافه کرد:‌ در مورد تحريم‌هاي هسته‌اي بايد گفت وقتي ايران و 1+5 بتوانند به توافقي جامع در مورد تمامي موارد اختلافي خود دست پيدا کنند، قطعاً راه براي سرمايه‌گذاري تمامي شرکت‌هاي خارجي باز مي‌شود و اين تنها آمريکايي‌ها هستند که به واسطه اعمال تحريم‌هاي گذشته خود امکان حضور در بازار ايران را ندارند.

 به اعتقاد ما اين مشکل خودشان است و ما هم علاقه‌اي نداريم که قوانينشان را تغيير دهند. آنها خودشان و بر اساس قوانينشان امکان ورود به بازار ايران را ندارند.معاون اروپا و آمريکايي وزارت خارجه در خصوص مناسبات تهران و واشنگتن نيز با بيان اينکه مذاکرات فعلي ما با آمريکايي‌ها در حال حاضر حول محور بحث‌هاي هسته‌اي است و در مورد بحث‌هاي ديگر ما مجاز نيستيم و فکر هم نمي‌کنيم که به مصلحت باشد که ورود پيدا کنيم، يادآور شد: در حال حاضر تمرکز ما تنها بر بحث‌هاي هسته‌اي است و موارد ديگر را شامل نمي‌شود.

به گفته روانچي، مذاکرات هسته‌اي هم آنقدر پيچيده است که اصلاً‌ وقتي براي بحث‌هاي ديگر نمي‌ماند. مقامات آمريکايي هم تمايلي براي ورود به بحث‌هاي ديگر ندارند.

وي ادامه داد: ما مذاکرات هسته‌اي را مبنايي براي سنجش ميزان حسن‌نيت آمريکايي‌ها مي‌دانيم. يعني اگر در اين مذاکرات زياده‌خواهي نکنند و خارج از محدوده بحث‌هاي هسته‌اي، خواسته‌اي را مطرح نکنند، مي‌توانيم به موضوعات ديگر نيز فکر کنيم.روانچي اضافه کرد: ما مي‌خواهيم در قبال حسن‌نيتي که داريم، شاهد حسن‌نيت طرف مقابل نيز باشيم. اما اگر کماکان فضا با موضوعاتي که تمايلي به طرح آنها ندارم ادامه پيدا کند، قطعاً راهي براي ورود به بحث‌هاي ديگر باقي نمي‌ماند.

معاون وزير خارجه با بيان اينکه متأسفانه تاريخچه تلخي در مناسبات ايران و آمريکا وجود دارد و ما نمي‌توانيم نسبت به آنها بي‌تفاوت باشيم، عنوان کرد: بي‌اعتمادي‌هاي گذشته همچنان به قوت خود باقي است و نياز به حسن نيت دارد. اگر حسن‌نيتي در طرف مقابل وجود داشته باشد، مسئله هسته‌اي نيز حل و فصل مي‌شود. در غير اين صورت روند به همان شکل گذشته ادامه پيدا مي‌کند.وي درباره حصول توافق تا پايان ماه مارس نيز اظهار داشت: مذاکرات در مرحله حساسي قرار دارد و در مذاکرات اخير به پيشرفت‌هاي قابل توجهي دست يافته‌ايم.

حضور آقاي صالحي در اين مذاکرات فرصت بسيار مغتنمي را به وجود آورد که علاوه بر بحث‌هاي سياسي به بحث‌هاي فني نيز بپردازيم. مذاکرات به مرحله‌اي رسيده که نياز فراواني براي برخورداري از ديدگاه‌هاي فني وي داريم و با همين حضور بود که توانستيم مذاکرات فني را در مرحله مورد نظرمان به پيش ببريم.

روانچي ادامه داد: کار همچنان ادامه دارد و زمان دستيابي به توافق هم هنوز معلوم نيست. اعضاي تيم مذاکره‌کننده ايران بر آن هستند تا در چارچوب خطوط قرمزي که برايشان ترسيم شده به توافق برسند و مايل نيستند هر توافقي را بپيذرند و براي هر توافقي هزينه دهند.معاون اروپا و آمريکاي وزارت خارجه تصريح کرد: ما توافق با هر هزينه‌اي را نمي‌پذيريم، اما نمي‌توانيم زمان دستيابي به توافق را نيز تعيين کنيم. چرا که ما يک طرف قضيه هستيم و بخش ديگر توافق نيز به عملکرد و حسن نيت طرف مقابل بستگي دارد.

وي در پاسخ به اين سؤال که به نظر مي‌رسد رئيس‌جمهور آمريکا هم از سوي جمهوري‌خواهان تحت فشار است و اگر تا پايان مارس توافقي حاصل نشود طرح تشديد تحريم‌ها در دستور کار قرار مي‌گيرد، عنوان کرد:‌ اينکه چه کسي و در کجا تحت فشار است به ما ارتباطي ندارد. ما در مذاکرات خيلي به اين موضوعات توجه نمي‌کنيم.

آمريکايي‌ها بايد در عمل نشان دهند که به چه ميزان خواهان دستيابي به توافق هسته‌اي با ايران هستند. خيلي‌ها در کلام بسياري حرف‌ها را مي‌زنند، اما در عمل اهتمامي براي اجراي آن ندارند.روانچي گفت: ما منتظر حسن‌نيت آمريکايي‌ها در پاي ميز توافق هستيم و الآن بيان ديدگاه‌ها و اعلام مواضع دردي را دوا نمي‌کند.

وي در خصوص موارد مورد توافق نيز اظهار داشت: ما در رابطه با موضوعات فني هنوز در يکي دو مورد اختلاف نظر داريم و درباره موضوع تحريم‌ها نيز نتوانسته‌ايم به اتفاق نظري دست پيدا کنيم. ما همواره تأکيد کرده‌ايم نبايد به بحث تحريم‌ها به عنوان يک اهرم و سرمايه نگريسته شود، اگر خواهان تغيير فضاي حاکم بر مذاکرات هستند بايد آن را همين حالا نشان دهند. اکنون زمان تغيير است.

روانچي اضافه کرد: ما و 1+5 در رابطه با بحث تحقيق و توسعه نيز اختلافاتي داريم و در مذاکرات تأکيد کرده‌ايم که اين بحث از جمله موارد اصلي خواسته‌هايمان است و هيچ محدوديتي را هم براي آن نمي‌پذيريم.معاون ظريف تصريح کرد:‌ اعضاي تيم ايران بر اين باورند که پروسه تحقيق و توسعه به پيشرفت فرآيند هسته‌اي کشور ارتباط دارد و نبايد متوقف شود.وي با بيان اينکه برنامه غني‌سازي صنعتي ايران نيز از جمله مواردي است که در روند مذاکرات بر آن تأکيد شده، تصريح کرد: ما خواهان خودکفايي در توليد سوخت هسته‌اي هستيم و به شدت نيز آن را دنبال مي‌کنيم.

عضو تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي درباره بازه زماني اجراي توافق جامع با بيان اينکه هنوز هيچ زماني نهايي نشده، افزود: ما در چندين دوره مذاکرات در مورد همه موارد بحث کرده‌ايم از جمله بازه زماني اما هنوز نتوانسته‌ايم به قطعيتي در مورد زمان مورد نظرمان دست پيدا کنيم.

وي در پايان در پاسخ به اينکه آيا امکان تکرار خلاقيت‌هاي مذاکرات ايران و آمريکا در تکرار پياده‌روي‌هاي ديپلماتيک وجود دارد، عنوان کرد:‌ خلاقيت و نوآوري در کار نبود چرا که اساساً برنامه از قبل تنظيم‌شد‌ه‌اي نبود و نبايد برداشت برنامه‌ريزي يا حرکاتي از پيش تعيين شده را از آن داشت.روانچي اضافه کرد: بالاخره در هر مذاکره‌اي يکسري اتفاقات في‌البداهه صورت مي‌گيرد که تماماً در لحظه براي انجام آن تصميم‌گيري مي‌شود.
منبع: فارس
نظرات بینندگان