arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۴۸۶۹
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۸ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۳

تكريت، بي‌آمريكا آزاد شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«تكريت آزاد شد»؛ اين تيتر سه كلمه‌اي شامگاه چهارشنبه گذشته بر صدر اخبار خبرگزاري‌هاي بين‌المللي نقش بست و بار ديگر نشان داد كه عراق جاي امني براي رشد كلوني‌هاي تروريسم و علي‌الخصوص داعش نيست. به باور آگاهان پاكسازي شهر تكريت از چند جهت مهم و حياتي به نظر مي‌رسد: اول اينكه تكريت زادگاه صدام است و آزادسازي اين شهر نشان مي‌دهد كه حتي همشهريان ديكتاتور معدوم عراق هم ديگر دلبستگي به حزب بعث و يار جنايتكارش يعني داعش ندارند. دوم اينكه با آزادسازي تكريت از اشغال داعش دژ مستحكم اين گروهك تروريستي در استان صلاح‌الدين فرو ريخت و راه را براي پاكسازي كامل اين استان هموار كرد. سوم اينكه، تكريت يكي از مناطق نفت‌خيز عراق است و آزاد شدن آن با سقوط ميزان درآمد غيرقانوني داعش مترادف خواهد بود، چون تروريست‌ها روزانه هزاران بشكه نفت عراق را از چاه‌هاي نفتي اين منطقه به سرقت مي‌بردند و آن را به قيمتي بسيار اندك به دلالان بين‌المللي مي‌فروختند. نكته چهارم اينكه خارج شدن كنترل تكريت از دست تروريست‌ها به معناي قطع يكي از اصلي‌ترين شريان‌هاي امدادرساني به تروريست‌ها در ديگر مناطق صلاح‌الدين است، به علاوه فرار موازي داعشي‌ها از تكريت به موصل را با دشواري مواجه مي‌كند.

فارغ از بُعد ميداني آزادسازي تكريت، اين عمليات پيچيده حامل پيام‌هايي به غرب و برخي دولت‌هاي عرب حوزه خليج فارس بود. آمريكا و نيروهاي تحت امرش كه به زعم خود ائتلافي قوي عليه داعش تشكيل داده‌اند! در آزادسازي تكريت نقش‌آفريني نكردند و بعدها مشخص شد كه سران بغداد اصلاً از اين ائتلاف نمايشي درخواست كمك هم نكرده بودند. بيش از پنج ماه از تشكيل آنچه نام پر طمطراق «ائتلاف عليه داعش» را يدك مي‌كشد گذشت، اما در اين 150 روز اين نيروي بيگانه حتي نتوانست يك روستا را در عراق آزاد كند، حال آنكه نيروهاي مردمي و ارتش عراق در حملاتي حساب شده توانستند ضربات مهلكي بر بدنه نظامي داعش وارد و تروريست‌ها را در چندين جبهه غافلگير كنند. در همين رابطه، دكتر علي لاريجاني، رئيس مجلس كشورمان در تعبيري جالب از واژه «شير هوايي» براي نيروهاي ائتلاف استفاده كرد. به باور آگاهان شكست داعش يا هر گروه اشغالگر ديگري در كشوري ثالث نياز به حملات زميني دارد و نمي‌توان آنها را صرفاً با حملات غيردقيق هوايي از مناطق تحت اشغالشان بيرون راند و اين «شيران زميني» عراقي بودند كه حماسه‌اي تازه خلق و يكي از اصلي‌ترين سنگرهاي داعش را آزاد كردند. دور نرويم؛ همه ما روزهاي سختي را كه بر كوباني گذشت به خاطر داريم؛ كوباني كه بعدها مظهر ايستادگي و مقاومت مردمي شد. ائتلاف چهار ماه تمام بر كوباني آتش ريخت و تقريباً 80درصد شهر را با خاك يكسان كرد، اما دريغ از عقب‌نشيني يك متري داعشي‌ها. پس از آن بود كه نيروهاي مردمي كُرد «عين العرب» را آزاد كردند.

اكنون كمي آ‌ن سوتر شيرمردان عراقي به جنگ با داعش رفته‌اند و به حق تاكنون در ميادين نبرد خوش درخشيده‌اند. در حقيقت اين سومين عمليات بزرگ نيروهاي عراقي بدون مشاركت ائتلاف بود كه پس از آزادسازي آمرلي و جرف الصخر به ثمر نشست و اين گونه بود كه تكريت آزاد شد. اين در حالي است كه، آمريكا به توانايي نيروهاي مردمي و ارتش عراق كه از مشاوره مشاوران نظامي ايران بهره مي‌گيرند اعتراف و اعلام كرده كه آزادسازي تكريت داعش را به شدت در منگنه خواهد گذاشت اما گويا بازي ندادن آمريكا در عمليات آزادسازي تكريت به مذاق واشنگتن خوش نيامده و شاهد بوديم كه برخي مقامات نظامي اين كشور از جمله ژنرال دمپسي و همچنين جن ساكي، سخنگوي وزارت خارجه آمريكا با طرح مسائلي حاشيه‌اي و صد البته انحرافي و خلاف واقع پروژه تبليغاتي گسترده‌اي را به منظور كمرنگ جلوه دادن عمليات صلاح‌الدين كليد زده‌اند.

مقامات آمريكايي از تريبون‌هاي مختلف نسبت به آنچه نقض حقوق سني‌ها در مناطق آزاد شده و شكنجه آنها توسط مبارزان شيعه خوانده شده است، ابراز نگراني كرده‌اند! حال آنكه تحليلگران اين اظهارات را همسو با استراتژي به راه انداختن جنگ‌هاي فرقه‌اي در عراق و ايجاد بهانه‌اي براي ادامه حضور نظامي غرب در اين كشور مي‌دانند. اكنون عراق آهسته آهسته در حال خروج از شوك رواني سقوط مناطق اين كشور به دست داعش است و مي‌توان پيش‌بيني كرد كه عمليات تكريت نقطه عطفي در آغاز حملات تازه به مواضع تروريست‌ها باشد و اميد مي‌رود كه سال آينده ريشه تروريسم در اين كشور بحران‌زده به دست ملت عراق خشكانده شود.

*آرش ميري‌خاني

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۲۲
غیر قابل انتشار: ۵
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
3
56
هنوز آزاد نشده که!!!!
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
47
24
خدا رو شکر این قدرت امام زمان ع
جواد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
7
58
چند بار این تکریب آزاد میشه؟
جواد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
15
31
ای آقا ، شما هم باورتان شده؟! کدام ائتلاف؟! اینها تا همین چند وقت پیش از طریق هوا به آنها تجهیزات و اسلحه می فرستادند!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
1
20
شامگاه 4شنبه؟؟
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
110
11
زنده باد حاج قاسم سلیمانی و احمدینژاد عزیز دمتون گرم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
8
17
خدا قوت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
25
39
آمریکا از آسمان داشت بمباران میکرد....یعنی شما نمیدیدنش؟؟!!
نظرات بینندگان