arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۴۹۸۱
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۶ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۳

روش‌هاي عناصر داعش براي عبور از ايست و بازرسي

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سازمان اطلاعات ملي عراق از دستگيري 31 تروريست داعشي خبر داد که مسؤول 52 عمليات انفجاري در بغداد بودند.

به گزارش العالم، سازمان اطلاعات ملي عراق، روز دوشنبه در يک مقر امنيتي، متهمان را با لباس خاکستري و چشمان بسته، به رسانه ها و خبرنگاران معرفي کرد.

در نزديکي اين افراد، مهماتِ ضبط شده نظير تيربار، کلت، صدا خفه کن، لپ تاپ، بمب، کمربندهاي انفجاري و پلاک هاي تقلبي خودرو قرار داده شده بود.

شماري از نيروهاي سازمان اطلاعات نيز خودروهاي استفاده شده توسط اين تروريست ها را به خبرنگاران نشان دادند. در اين خودروها، اماکني مخفي براي پنهان کردن سلاح و مواد منفجره در پشت خودرو و پشت سپر، تعبيه شده بود.

يک افسر سازمان اطلاعات در اين خصوص به خبرگزاري فرانسه گفت: ابتکاراتي که اين افراد داشتند، به ذهن خطور نمي کند. آن ها در داخل بدنه خودرو صندوقچه هايي ايجاد کردند که در آن ها کلت و تيربار و صدا خفه کن به صورتي غيرقابل شناسايي پنهان مي شد.

وي تاکيد کرد: يکي از شيوه هاي فريبکارانه اين افراد براي عبور از پست هاي ايست بازرسي آن بود که در صندلي هاي عقب خودرو شيشه الکل مي گذاشتند، تا نيروهاي پليس گمان کنند که اين افراد اعتقادات ديني ندارند و به اين ترتيب، شک نکنند که اين افراد به گروه هاي افراطي وابسته اند. علاوه بر اين، از مدارک شناسايي تقلبي نيز براي عبور و مرور از پست هاي ايست بازرسي بغداد استفاده مي کردند.

"فاهم الاطرقچي" سخنگوي سازمان اطلاعات عراق نيز گفت: سرکرده ارشد اين گروه را در حال گشت زني با موتور سيکلت در منطقه المنصور در غرب بغداد دستگير کرديم. پيش از او، يکي از اعضاي اين گروهک دستگير شده بود که او با رئيسش تماس گرفت و ما براي او کمين گذاشتيم.
مسؤولان امنيتي تاکيد کردند که عمليات پيگيري و شناسايي اين گروهک حدود شش ماه طول کشيد و افرادِ آن، در عملياتي هماهنگ، طي 72 ساعت در مناطق مختلفي در داخل بغداد و استان ديالي بازداشت شدند.

يکي از عناصر اين گروهک به خبرگزاري فرانسه گفت: بمب ها را از يک شخص در خيابان تحويل مي گرفتيم و توافق مي کرديم که آن ها را در مناطق شلوغ رد و بدل کنيم تا کسي متوجه ما نشود.

اين تروريست که چهل سال سن دارد و از سال 2014 رسما به اين گروهک پيوسته بود، در زمان حضور اشغالگران آمريکايي در عراق، (2003 تا 2011) به مدت سه سال در زندان بوکا در جنوب عراق زنداني بود و در اين مدت، به ايدئولوژي هاي افراطي گرايش پيدا کرد.

طبق اعلام سازمان اطلاعات عراق، ابوبکر بغدادي خليفۀ خودخواندۀ داعش، چندين ماه از مدت حبس خود را در همين زندان گذرانده بود، و به نظر مي رسد که در همين زندان، زمينه شکل گيري هسته هاي اوليه گروه هاي تروريستي و فرماندهان آن ها را پي ريزي کرد.

اين تروريست، دربارۀ چگونگي پيوستن به اين گروه تروريستي گفت: آن ها ما را به دفاع از خود (از سني هاي عراق) برمي انگيختند و مي گفتند که ما مظلوم هستيم و دولت و ارتش عراق به ما ظلم کرده است.

وي افزود: من مظلوم نبودم، اما صحبت هاي آن ها، تفکر و تعقل را در ما تعطيل مي کرد. اما اکنون احساس پشيماني مي کنم.

الاطرقچي علت کاهش عمليات انفجاري در بغداد، طي هفته هاي گذشته را دستگيري افراد اين گروهک اعلام کرد که يکي از خطرناک ترين گروهک هاي تروريستي در بغداد بود.

وي همچنين يکي ديگر از دلايل کاهش عمليات انفجاري در بغداد را تسلط نيروهاي پليس بر مناطق نزديک به پايتخت دانست. مناطقي نظير جرف الصخر و استان ديالي که نيروهاي عراقي آن ها را از چنگ تروريست هاي داعش آزاد کردند.
نظرات بینندگان