arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۵۵۹۵
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۰۸ - ۰۲ فروردين ۱۳۹۴

BBC: «فرصتي تاريخي» براي حل اختلافات هسته‌اي با ايران ؛ «ترک مخاصمه» نزدیک است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پیشنهاد جدید به ایران ؛ «افزایش رشد اقتصادی به هشت درصد»! / پیشرفت های مذاکرات «لوزان» چیست؟

بی بی سی اعلام کرد: اکنون فرصتی تاریخی برای حل اختلافات هسته‌ایِ غرب با ایران بوجود آمده است.

به گزارش انتخاب به نقل از شبکه تلویزیونی بی بی سی، مجری این شبکه ابتدا گفت: حسن روحانی، رییس جمهور ایران، گفته است: پیشرفت‌های اخیر در گفتگوها با آمریکا و پنج قدرت دیگر جهانی ممکن است منجر به حل و فصل اختلافات درباره برنامه هسته‌ای تهران شود.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، که پس از پایان دور اخیر مذاکرات در لوزان صحبت می‌کرد، نیز تأیید کرد که پیشرفت‌هایی در این گفتگوها به‌دست آمده است.

اِمیلی بیوکانن، خبرنگار امور بین‌الملل این شبکه، گزارش داد: موفقیت نیروهای عراقی در جنگ علیه گروه داعش در تکریت، مرهون کمک‌های هزاران نیروی شبه نظامیِ مورد حمایت ایران بوده است. حمایت ایران از جنگ برضد گروه داعش باعث نزدیک شدن ایران به غرب شده و پل‌های ارتباطی میان این دو را مستحکم‌تر کرده است.

اکنون به‌نظر می رسد، تقابل طولانی‌مدتِ دپیلماتیک در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران، که غرب ظنین بوده در حال نزدیک شدن به مرحله‌ی آشتی و ترک مخاصمه باشد.

به‌رغم تأیید دستیابی به پیشرفت‌هایی در این مذاکرات توسط جان کری و همچنین حسن روحانی، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، اصلاً از مذاکرات میان آمریکا و ایران خوشش نمی‌آید. نتانیاهو معتقد است ایرانیان، مانند برخی از اقوام باستانیِ پارس، تلاش دارند مردم یهودی را در جهان از بین ببرند.

خبرنگار افزود: دستیابی به توافقی حقیقتاً قابل راستی‌آزمایی که باعث برطرف شدن (تمام) ترس‌ها و واهمه‌ها شود، آسان نخواهد بود. با این حال، این روزها بسیاری درباره فرصتی تاریخی برای حل این اختلافِ طولانی‌مدت، صحبت می‌کنند.

امیلی بیوکانن در خاتمه افزود: مذاکرات روز پنجشنبه ازسر گرفته خواهد شد (گفتنی است سایر شبکه‌ها گزارش داده‌اند که قرار است مذاکرات هسته‌ای روز «چهارشنبه» ازسر گرفته شود
نظرات بینندگان