arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۵۷۸۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۹ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۴

تجار در انتظار خرید نفت از ایران/ نشنال: در چند سال آتی، تولید نفت ایران ممکن است از مرز 5 میلیون بشکه در روز بگذرد

اگر دستکم یک سال را برای مذاکرات و پیشنهادها قبل از امضا شدن قراردادهای جدید در نظر بگیریم، بعید است تا پیش از 2020، شاهد تغییری چشمگیر در بخش تولید باشیم. اما در اوایل دهه دو هزار و بیست، کل تولید ایران ممکن است از مرز 5 میلیون بشکه در روز بگذرد که سطحی است که ایران قبل از انقلاب به آن رسیده بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نشریه نشنال نوشت بازرگانان در انتظار تغییراتی تعیین کننده در بازار نفت ایران هستند.

به گزارش انتخاب به نقل از وبگاه این نشریه، در حالیکه هشتاد میلیون نفر در سراسر ایران و جهان نوروز را جشن می گیرند، بسیاری امیدوارند سپیده دمی تازه برای صنعت نفت، اقتصاد و روابط این کشور با دنیا سر زده باشد.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران اعلام کرده است، می تواند ظرف چند ماه از لغو تحریم ها، صادرات نفت خود را به یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد. صادرات فعلی حدود یک و دو دهم بشکه در روز است که از رقم دو و نیم میلیون بشکه در روز که در قبل از تشدید تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا در اواسط 2012، وجود داشت، پایین تر است.

این رقم ممکن است تا حدی خوشبینانه باشد اما تولید هشتصد هزار بشکه در روز ظرف شش ماه یا بیشتر، منطقی به نظر می رسد. از محل ذخیره نفت نیز می توان انتظار افزایش اولیه صادرات را داشت.

زمان تولید نفت به اینکه کدام تحریم ها در چه زمانی لغو خواهند شد، بستگی دارد. تجار آماده خواهند بود نفت ایران را فورا خریداری کنند، و گزارش ها حاکی از آن است که برخی از این بازرگانان بحث های اولیه ای را در این خصوص به عمل آورده اند.

سرمایه گذاری در توسعه میدان های نفتی جدید، مدت بیشتری طول خواهد کشید. شرکت های نفتی بین المللی نظیر توتال و انی برای سرمایه گذاری بر معاملاتی که ممکن است ده سال یا بیشتر طول بکشند، نیاز به ارزیابی های بیشتر دارند. تحریم های اتحادیه اروپا و سازمان ملل ممکن است سریعا لغو شود اما با توجه به کلاف پیچیده قوانین و احکام اجرایی آمریکا، حتی اگر کنگره روحیه همکاری داشته باشد، ممکن است نظیر نمونه های عراق و لیبی، سال ها طول بکشد تا تحریم های آمریکا لغو شود.

اگر دستکم یک سال را برای مذاکرات و پیشنهادها قبل از امضا شدن قراردادهای جدید در نظر بگیریم، بعید است تا پیش از 2020، شاهد تغییری چشمگیر در بخش تولید باشیم. اما در اوایل دهه دو هزار و بیست، کل تولید ایران ممکن است از مرز 5 میلیون بشکه در روز بگذرد که سطحی است که ایران قبل از انقلاب به آن رسیده بود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Germany
|
۰۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
0
11
بعد از لغو تحریم ها اشتباه بزرگ می تونه این باشه که ما دوباره تمامی سرمایه کشور رو روی توسعه صنایع نفت متمرکز کنیم.!!!!!! یعنی اشتباه محض!

توسعه صنایع نفت فقط باید در میادین مشترک صورت بگیره و در توسعه سایر میادین باید نیاز داخل رو در نظر بگیریم و توسعه میادین غیر مشترک به شدت محدود بشه !

در غیر این صورت بیماری اقتصاد نفتی ایران هیچوقت درمان نمیشه!

پس کی نوبت به صنایع دیگر مثل توریسم و حمل و نقل میرسه ؟

کی می خوایم در بخش خدمات سرمایه گذاری کنیم؟

توسعه بیش از حد در صنایع نفتی فقط و فقط سبب تمرکز سرمایه ها در بخش های خاص میشه و به هیچ وجه به توازن اقتصادی و حتی سیاسی کشور کمک نخواهد کرد.


ای کاش این نماینده ها یه قانون برای محدودیت سرمایه گذاری در میادین غیر مشترک تصویب کنن!

بابا همه رو آتیش نزنین بزارید یه چیزی برای نسل های بعد بمونه !
نظرات بینندگان