arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۵۸۸۵
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۲۲ - ۰۴ فروردين ۱۳۹۴

بررسی آخرین وضعیت مذاکرات هسته ای درگفتگوی تلفنی ظریف و وزیرخارجه چین

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان و «وانگ ایی» وزیرامورخارجه چین در یک گفت وگوی تلفنی آخرین وضعیت مذاکرات هسته ای ایران و نمایندگان کشورهای 5+1 را بررسی کردند.

به گزارش ایرنا به نقل از اداره کل رسانه ای وزارت خارجه، در این تماس تلفنی که عصر سه شنبه برقرار شد، وزرای امور خارجه ایران و چین درباره راه حل های موضوعات باقیمانده برای توافق هسته ای گفتگو کردند.

سخنگوی وزیرخارجه چین امروز در نشست خبری با خبرنگاران با ابراز خرسندی از روند پرونده هسته‎ ای ایران، نتایج گفت وگوهای به دست آمده از مذاکرات را مهم، خوب و سازنده توصیف کرد.

«هونگ لی» افزود: با وجود برخی اختلافات، هر یک از طرفین مذاکره کننده اهداف و برنامه های خود را در نشست اخیر ابراز کردند و نتایج به دست آمده نیز قابل توجه و مهم بود.

وی تاکید کرد که همه شرکت کنندگان از اراده قوی سیاسی برای گفت وگو برخوردارند و داشتن نگرش واقع گرایانه و ارائه تفکرات جدید در مذاکرات، نشان دهنده علاقه آنان در به سرانجام رسیدن گفت وگوهاست.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین یادآورشد که در حال حاضر مذاکرات وارد مرحله حساسی شده و چین امیدوار است طرف های مقابل، ضمن توجه به اهداف مهم نشست های انجام شده، تلاش خود را در به نتیجه رسیدن آن و در نهایت تصویب یک قطعنامه مشترک به کار بگیرند.

هونگ، به نقش کشورش در این مذاکرات اشاره و خاطرنشان کرد: چین ضمن حفظ مواضع بی طرفانه، همواره نقش سازنده خود را در پیشبرد پرونده هسته ای ایران به کار گرفته و این روند را ادامه خواهد داد.

پس از آنکه ایران و کشورهای 1+5 در سوم آذرماه 93 دستیابی به توافق جامع را امکان پذیر ندیدند توافق ژنو یا همان برنامه اقدام مشترک را برای هفت ماه تمدید کردند؛ البته با این شرط که تا چهار ماه به یک توافق اولیه برسند. پس از آن رایزنی های فشرده در شهرهای ژنو، برلین، پاریس، زوریخ، استانبول و مونیخ در سطح معاونان، کارشناسان و وزیران خارجه انجام شد.

آخرین دور از مذاکرات هسته ای محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با جان کری همتای آمریکایی او در سال گذشته، 29 اسفند در لوزان سوییس برگزار شد. ظریف در پایان این دور از گفت وگوها گفت: به نقطه ای بسیار حساس رسیده ایم و بحث ها به نکات بسیار ریز رسیده است.

دور جدید مذاکرات ظریف و کری، قرار است پنجشنبه (ششم فروردین) در لوزان سوییس ازسر گرفته شود.
نظرات بینندگان