arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۶۲۱۰
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۹ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۴

تونس: حمله به "باردو" کار القاعده بود؛ نه داعش!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزير کشور تونس اعلام کرد: هسته تروريستيِ مجري حمله هفته گذشته به موزه باردو در شهر تونس وابسته به گروه "القاعده در بلاد مغرب اسلامي" است.

ناجم الغرسلي در کنفرانس مطبوعاتي خود گفت: هسته موسوم به "گردان عقبه بن نافع" که طرفدار گروه "القاعده در بلاد مغرب اسلامي" است، براي حمله به موزه باردو نقشه کشيد.

اين درحالي است که گروه تروريستي داعش پيشتر در يک نوار صوتي منتسب به اين گروه، مسئوليت حمله به موزه باردو را به عهده گرفت.

در اين حمله دستکم 20 گردشگر و يک نيروي امنيتي تونس کشته شدند که يکي از خونين ترين حملات مسلحانه در تاريخ تونس به شمار مي رود.

الغرسلي گفت: بيش از 80 درصد اعضاي هسته تروريستي ياد شده، بعد از کشته شدن دو مجريِ حمله به موزه باردو، دستگير شدند.

وي افزود: اين هسته از 23 نفر تشکيل شده بود که در بين آنها، اتباع مغربي و يک زن وجود داشت و يگان هاي امنيتي توانستند محمد امين قبيلي فرمانده اين هسته را دستگير کنند.
وزير کشور تونس فاش کرد: دو نفر از اعضاي اين هسته در سوريه بودند و سه نفر آنها نيز براي نبرد به ليبي رفته بودند.

اعضاي اين هسته با لقمان ابو صخر (خالد الشايب) مرتبط هستند که خطرناکترين فرد مسلح از نظر مسئولان تونسي است. مسئولان تونس اين فرد را متهم مي کنند که در پس پرده اکثر حملات عليه نيروهاي امنيتي و نظامي مي باشد.

اکثر اعضاي اين هسته به گروه "انصار الشريعه" وابسته هستند که مسئولان تونسي فعاليت هاي رسانه اي و تبليغاتي اين گروه را - بعد از متهم شدن شماري از عناصر آن به دست داشتن در ترور شکري بلعيد و محمد البراهيمي دو شخصيت مخالف بارز تونسي در دوره حکومت دو ساله جنبش النهضه - ممنوع کردند.

تونس از خطر عناصر تروريستي که از سوريه باز مي گردند، نگران است؛ بويژه که در سايه حضور حدود 3000 جنگجو تونسي در سوريه، در صدر کشورهاي صادر کننده تروريستها به اين کشور قرار داد.

برخي مسئولان تونسي مي گويند که بيش از 500 نفر از اين عناصر مسلح از سوريه بازگشته اند و خطري براي امنيت تونس به شمار مي رود. اين امر علاوه بر خطر بحران امنيتي در ليبي براي تونس است.

منبع : العالم
نظرات بینندگان