arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۶۲۸۸
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۰ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۴

200 هزار هکتار اراضی شمال در معرض تهدید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس سازمان امور اراضی کشور با اشاره به وجود یک میلیون هکتار دشت کشاورزی در شمال، تصریح کرد: حفظ این اراضی برای امنیت غذایی کشور مهم است که باید به خوبی مراقبت شود.

به گزارش ایسنا، قباد افشار با بیان اینکه مازندران از نظر تولید محصولات کشاورزی در 14 محصول دارای رتبه اول در کشور است، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر شرایط آب و خاک مازندران به خوبی مدیریت شود بیش از نیاز غذایی کشور را تامین می‌کند.

وی ادامه داد: با توجه به بررسی‌هایی که از سوی سازمان امور اراضی صورت گرفته است طی 25 سال گذشته 20 هزار هکتار اراضی کشاورزی مازندران دچار تغییر کاربری شده است.

وی با بیان اینکه پدیده نامناسب ویلا سازی، صنعت گردشگری استان را هم تخریب می‌کند گفت: ویلا سازی سبب ایجاد ارزش افزوده نمی شود.

افشار با اشاره به اینکه طرح‌های هادی روستایی تهدید جدی بر اراضی شمال کشور است، افزود: طی توافقاتی که سال گذشته با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام شده تمامی طرح های هادی بازنگری می شود و باید از گسترش روستاها جلوگیری شود.

وی ادامه داد: روستاها در شمال کشور هویت خود را از دست داده و به محلی برای ویلاسازی و زمین خواری تبدیل شده است.

رییس سازمان امور اراضی کشور افزود: 200 هزار هکتار اراضی شمال در معرض تهدید تغییر کاربری قرار دارد.

وی توسعه در سطح شهرهای استانهای شمالی را از جمله اشکالاتی دانست که باید اصلاح شود، افزود: طبق توافق نامه‌ای که با وزارت راه و شهرسازی انجام شده با گسترش سطح، در شهرها موافق نیستیم و باید جلوی آن گرفته شود و شهرداری و دستگاههای مسئول به دنبال توسعه عمودی شهرها در استان‌ها باشند.

رییس سازمان امور اراضی کشور خاطر نشان کرد: اگر شالیزارها به کارهای غیر کشاورزی تبدیل شود خیانت ملی صورت گرفته است.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه در کشور دچار کمبود منابع آبی هستیم اما حفظ خاک مهمتر است چرا که منابع آبی را با مصرف بهینه می توان مدیریت کرد اما منابع خاکی که تخریب شود قابل برگشت نیست.

افشار افزود: برخی از تغییر کاربری‌ها به بهانه فعالیت‌های گردشگری، خدمات رفاهی و ورزشی انجام می‌شود که باید طرح جامع‌ای برای این کار تهیه شود.

رییس سازمان امور اراضی کشور گفت: دو برابر واحد مسکونی استان مازندران ویلا سازی شده که هیچکدام باعث اشتغال، افزایش سرانه درآمد مردم استان نشده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته گشتهای حفاظت اراضی کشاورزی برای پیشگیری از تغییر کاربری شکل گرفته است گفت: 13 گشت حفاظت کاربری اراضی سال گذشته مازندران امسال به 20 گشت افزایش می یابد.

افشار اجرای دقیق قانون اراضی بایر، تامین تجهیزات مورد نیاز برای تخریب و قلع و قمع ساخت و ساز غیر مجاز را جز اولویت‌های جهاد کشاورزی عنوان کرد.

رییس سازمان امور اراضی کشور از نقشه برداری هوایی(کاداستر) اراضی کشاورزی مازندران در سه ماهه نخست امسال خبر داد.

وی ادامه داد: برای انجام تصویر برداری دقیق از استان نیازمند 150 میلیارد ریال اعتبار است که بخشی از آن از منابع اعتبارات استانی و مابقی از طریق منابع ملی باید تامین شود.

افشار یادآور شد: در لایحه بودجه سال 94 برای انجام حفاظت از اراضی کشاورزی و شناسنامه دار کردن اراضی کشاورزی و نظارت، یک هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شد که نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش یافت.

وی تصریح کرد: استان های مازندران، تهران و البرز به ترتیب جز سه استان اول در معرض تخریب و ساخت و ساز غیر مجاز هستند.
نظرات بینندگان