arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۶۳۳۸
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۵ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۴

واشنگتن پست: مذاکرات هسته اي به روزهاي تعيين کننده رسيده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 روزنامه واشنگتن پست نوشت مذاکرات هسته اي ايران به روزهاي تعيين کننده اي رسيده است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، اين روزنامه در شماره امروز خود در گزارشي از لوزان سوئيس به قلم کارول مورلو نوشت:آمريکا و ايران روز جمعه به تلاش هاي خود براي حل و فصل اختلافات بر سر برنامه هسته اي تهران ادامه دادند. اين در حالي بود که ديپلمات هاي کشورهاي ديگر گروه پنج به اضافه يک خود را براي عزيمت به لوزان تا قبل از پايان مهلت روز سه شنبه براي دستيابي به يک توافق آماده مي کردند.

جان کري وزير امور خارجه آمريکا و ارنست مونيز وزير انرژي اين کشور کل روز جمعه با همتايان ايراني خود يعني محمد جواد ظريف و علي اکبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي ايران مذاکره کردند. آنها به پرسش هاي خبرنگاران درباره اينکه آيا به توافق نزديک شده اند يا خير، پاسخي ندادند. هلگا اشميد، معاون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز به اين مذاکرات ملحق شد.

فشار بر آنها سنگين است ، زيرا آنها وعده داده اند تا نيمه شب سه شنبه به يک توافق کلي دست يابند. هرگونه توافقي يک «چارچوب» کلي از رئوس توافق نهايي خواهد بود که تا پايان ژوئن مي بايست بر سر جزئيات آن نيز توافق حاصل شود. وزيران امور خارجه ديگر کشورهاي عضو گروه پنج به اضافه يک که خود را براي عزيمت به لوزان آماده مي کنند ممکن است براي کمک به حل و فصل اختلافات باقيمانده خود را محل مذاکرات برسانند.

نخستين فردي که وارد مي شود احتمالا لوران فابيوس وزير امور خارجه فرانسه خواهد بود. وي قبل از عزيمت به لوزان روز جمعه در مقر سازمان ملل در نيويورک به خبرنگاران گفت به «پيشرفت بيشتر» نياز است.

وي گفت :«موضوع مهم محتواست ، نه مهلت. پيشرفتي حاصل شده است، اما چيزهايي هست که هنوز حل و فصل نشده است.»

دفتر فيليپ هاموند وزير امور خارجه انگليس نيز اعلام کرد وي قرار است اين آخر هفته به لوزان برود. هاموند روز جمعه گفت «بيش از نيمي از» مسائل کليدي در مذاکرات آنقدر به حل و فصل نزديک شده است و «ما اطمينان داريم مي توانيم به توافقي دست يابيم.»

وي در سفري کوتاه به واشنگتن به خبرنگاران گفت :«مسائل ديگر مستلزم حرکت مهمي از طرف ايراني هاست تا به خط قرمز ما برسند.»

فرانک والتر اشتاينماير ، وزير امور خارجه آلمان نيز ممکن است اين آخر هفته خود را به مذاکرات برساند ،‌اما به گفته سخنگوي وي « هنوز هيچ تصميمي گرفته نشده است.»

خبرگزاري ريوونوستي روسيه اعلام کرد سرگئي لاوروف وزير امور خارجه اين کشور ممکن است يکشنبه شب وارد لوزان شود. هنوز معلوم نيست آيا وانگ يي، وزير امور خارجه چين نيز خواهد آمد يا خير.

از زمان شروع اين دور از مذاکرات از حدود يک و نيم سال گذشته، مذاکره کنندگان تا زمان پايان مهلت و پس از آن مشغول مذاکره بوده اند و سپس خبر تمديد مدت توافق موقت و مهلت هاي جديد را اعلام کرده اند.

 باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا گفته است اين بار مذاکرات تمديد نخواهد شد، هرچند ناکامي در دستيابي به يک توافق کلي تا روز سه شنبه موجب مي شود موافقت نامه موقت تا سه ماه ديگر دست نخورده باقي بماند. اگر توافقي حاصل نشود اين بر عهده اوباما خواهد بود که تصميم بگيرد گام هاي بعدي چه خواهد بود.

مذاکرات بر سر برخي «شکاف هاي» اساسي، از جمله چگونگي فعاليت هاي تحقيق و توسعه اي ايران و سرعت لغو تحريم هاي بين المللي اين کشور با مانع مواجه شده است.

نويسنده در ادامه مي نويسد، کري مي خواهد با توافقي به واشنگتن بازگردد که دولت بتواند از آن در برابر بدبين ها در کنگره دفاع کند و نشان دهد که تلاش هاي گسترده وزارتخانه وي در اين مذاکرات به يک توافق دراز مدت و قابل راستي آزمايي انجاميده است که مي تواند اين اطمينان را به وجود بياورد که ايران سلاح هاي هسته اي توليد نخواهد کرد.

انتظار مي رود مدت اجراي هرگونه توافق احتمالي دست کم 10 سال باشد ، هرچند فرانسه خواهان يک چارچوب زماني طولاني تر است. ديپلمات هاي فرانسوي گفته اند ترجيح مي دهند اگر تا روز سه شنبه توافقي به دست نيايد ، مذاکرات ادامه يابد.
نظرات بینندگان