arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۶۳۴۰
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۵ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۴

امير کويت: حوثي ها امنيت کشورهاي عربي را در معرض تهديد قرار داده اند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 امير کويت در سخنراني اش در نشست شرم الشيخ از اقدام عربستان سعودي در تجاوز به خاک يمن حمايت کرد و مدعي شد اين حمله در چارچوب دفاع مشترک عربي و منشور سازمان ملل متحد صورت گرفته است و حوثي ها امنيت کشورهاي عربي را در معرض تهديد قرار داده اند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مهمترين بخش از سخنان شيخ صباح الاحمد الصباح امير کويت در آغاز بيست و ششمين نشست سران کشورهاي عضو اتحاديه عرب در شرم الشيخ مصربه شرح زير مي باشد:

چهار سال است که منطقه ما وارد مرحله جديدي از ناامني و بي ثباتي شده است، مرحله اي که برخي ها به آن نام «بهار عربي» اطلاق کردند.

ما خواهان اين هستيم که به صورت گروهي و در قالب صفوف يکپارچه با چنين چالش هايي مقابله شود و در اين خصوص از اختلاف در اقدامات مشترک عربي پرهيز شود.

تروريسم با افکار ويرانگر و روش ها و ايدئولوژي منحرف بارزترين چالش و تهديد پيش روي ماست که ما و همه جهان با آن مواجه هستيم و سبب افزايش تنش و درگيري ها با گروه هاي تروريستي شده است، گروه هايي که برخي کشورها را پايگاهي براي اجراي طرح هاي ويرانگر خود قرار داده اند.

درگيري ها در سوريه فقط با حل و فصل سياسي پايان خواهد يافت که در آن حاکميت و تماميت ارضي اين کشور تضمين و ثبات و امنيت به اين کشور بازگردانده شود.

از همين جا از شما براي حضور در سومين کنفرانس بين المللي کمک به وضع انساني در سوريه که قرار است سي و يک مارس کنوني برگزاري شود دعوت مي کنم. اميدواريم که در اين کنفرانس اهداف مشخص شده تحقق يابد.

ما در همه ديدارهاي دوجانبه، منطقه اي و بين المللي بر اولويت تشکيل کشور مستقل فلسطيني به پايتختي قدس براساس قطعنامه هاي سازمان ملل و طرح صلح عربي تاکيد کرده ايم تا به رنج هاي فلسطيني ها پايان دهيم.

امير کويت درباره تحولات يمن گفت: تحولات سريع در يمن عامل نگراني ماست زيرا امنيت ما را مورد تهديد قرار داده است و علت آن نيز اين است که شبه نظاميان حوثي براي تسلط بر مشروعيت و نهادهاي دولتي تلاش مي کنند و امنيت عربستان سعودي و کشورهاي شوراي همکاري و امنيت منطقه و ثبات آن و ملتهاي آنرا مورد تهديد قرار داده است.

پس از اينکه همه راه حل ها براي حل بحران يمن و متقاعد کردن شبه نظاميان حوثي به در پيش گرفتن شيوه هاي مسالمت آميز به جايي نرسيد، به درخواست رئيس جمهور يمن براي ارائه کمک فوري عربي و بين المللي براي حمايت از يمن و ملت آن و حفظ تماميت ارضي آن و نيز جلوگيري از تهديدهايي که امنيت و ثبات ما را تهديد مي کند پاسخ مثبت داد.

اين درخواست در جهت اجرايي شدن توافقنامه دفاع مشترک شوراي همکاري و معاهده دفاع مشترک عربي و براساس ماده پنجاه و يک منشور سازمان ملل متحد - که در آن تاکيد شده است دفاع از خويشتن حق طبيعي کشورهاست- صورت گرفت و کويت اعلام کرد که از عربستان و ديگر کشورهاي شوراي همکاري در دفاع از خويشتن حمايت مي کند.

در اين خصوص، بر اجرايي شدن فوري طرح شوراي همکاري و پايبندي به گفتگوهاي ملي يمن با حضور همه گروه ها تاکيد مي کند.

وي درباره عراق افزود: از تلاشهاي دولت عراق براي بازگرداندن امنيت به کشور حمايت کامل مي کنيم و اميدواريم که ملت عراق از شرايط دشوار عبور کنند و آمادگي هميشگي خود را براي حمايت و پشتيباني از آنها اعلام مي کنيم.

امير کويت همچنين درباره تحولات ليبي اظهار نگراني کرد و گفت لازم است در اين خصوص براي حل و فصل بحران اين کشور و جلوگيري از خونريزي در آن تشريک مساعي صورت گيرد.

وي درباره جمهوري اسلامي ايران گفت: درخصوص برنامه هسته اي ايران نيز از اين کشور مي خواهيم که با تلاشهاي صورت گرفته بين المللي درباره برنامه هسته اي آن و رفع شک و ترديدهاي بين المللي هماهنگي کند.

امير کويت در سخنراني خود رسما رياست اتحاديه عرب را به مصر تحويل داد.
نظرات بینندگان