arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۶۵۷۸
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۰ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۴

کاهش بهاي نفت در بازار آسيا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 بهای نفت روز دوشنبه تحت تأثیر چشم‌انداز توافقی بین تهران و قدرت‌های بزرگ که باعث خواهد شد نفت ایران بیش از پیش وارد بازاری شود که همین اینک نیز با مازاد عرضه مواجه است، در معاملات الکترونیک آسیا کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از سنگاپور، هر بشکه نفت خام سبک شیرین آمریکا (وست تگزاس اینترمدیت) برای تحویل در ماه مه با 71 سنت کاهش، 48 دلار و 16 سنت معامله شد.

بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در مدت مشابه نیز 35 سنت کاهش یافت و به 56 دلار و شش سنت رسید.

مذاکره‌کننده‌های قدرت‌های بزرگ و ایران دوشنبه صبح در لوزان سوییس به منظور برداشتن آخرین موانع بر سر توافقی در مورد برنامه هسته‌ای ایران بار دیگر با یکدیگر دیدار می کنند.

صادرات نفت خام ایران به علت تحریم نفتی که آمریکا و اتحادیه اروپا سال 2012 به منظور متوقف کردن بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران وضع کردند، از بیش از دو میلیون و 200 هزار بشکه در سال 2011 به حدود یک میلیون و 300 هزار بشکه در حال حاضر کاهش پیدا کرده است.

بعد از اعمال تحریم نفتی، ایران که عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت «اوپک» است، نفت استخراج شده خود را ذخیره می کند و اینها ذخایری هستند که ممکن است در صورت دستیابی به توافق روانه بازار شوند.

ایران، پنجمین تولید کننده اوپک، ممکن است صادرات خود را یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد. این در شرایطی است که بازار نفت هم اینک نیز با مازاد عرضه مواجه است.

اوپک که نزدیک به 40 درصد تولید جهانی را روانه بازار می کند، ماه نوامبر تصمیم گرفت سهم تولید خود را 30 میلیون بشکه در روز حفظ کند و از کاهش تولید خود به منظور حمایت از قیمت نفت خودداری کرد. اما در واقع، اوپک بیشتر از سهم خود تولید می کند.

به علاوه، ذخایر نفت خام آمریکا بی وقفه رو به افزایش است و در حال حاضر در بالاترین سطح از سال 1982 قرار دارد.

از سوی دیگر دست اندرکاران بازار نفت از نزدیک اوضاع در یمن را دنبال می کنند جایی که ائتلافی عربی به سرکردگی عربستان سعودی مداخله‌ای نظامی را علیه حوثی‌ها و متحدانشان آغاز کردند.

در صورت اخلال در تولید نفت یمن و توزیع طلای سیاه در صورتی که دو تنگه راهبردی باب المندب و هرمز بسته شوند، بهای نفت ممکن است افزایش پیدا کند.

با این حال، ریک اسپونر از سی ام سی مارکتز در سیدنی به خبرگزاری بلومبرگ گفت: «بازار معتقد است همین اوضاع احتمالا ادامه پیدا می کند و احتمال کمی وجود دارد که بحران از مرزهای یمن بگذرد».

جمعه در پایان معاملات بازار نیویورک، هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت پس از چند روز افزایش، با دو دلار و 43 سنت کاهش، 48 دلار و 87 سنت معامله شده بود.

در بازار لندن نیز از ارزش نفت خام برنت دریای شمال چهار و هفت دهم درصد کاسته شده بود و هر بشکه نفت خام برنت با دو دلار و 78 سنت کاهش، 56 دلار و 41 سنت به فروش رفته بود.
نظرات بینندگان