arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۶۷۳۶
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۰۹ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۴
سفير سابق ايران در نيوزيلند:

هزاران ساعت مذاکره نماد جديت طرفين براي حل موضوع هسته اي است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 سفير سابق جمهوري اسلامي ايران در نيوزيلند گفت: هزاران ساعت مذاکره و کار کارشناسي به ويژه در طول هيجده ماه گذشته را مي توان نماد جديت طرفين براي حل و فصل موضوع هسته اي تلقي کرد.

سيد مجيد تفرشي خامنه روز دو شنبه در گفت و گو با ايرنا درباره اين دور از مذاکرات افزود: مذاکره کنندگان قطعاً بر اين نکته واققند که بهترين شاخص ارزيابي موفقيت در هر توافقي همانا قابل اجرا بودن آن است.

وي ادامه داد: هم بر اساس حقوق بين الملل مکتوب و هم عرف بين الملل دو مولفه رضامندي و عدم تناقض مفاد هر توافقي با تعهدات بين المللي طرفين مذاکره در زمره مهم ترين ظرفيت هاي منتج به تقويت شاخص قابليت اجرا محسوب مي شود.

اين کارشناس ارشد مسايل حقوق بين الملل و خلع سلاح يادآور شد: در طول سه دهه گذشته مشارکت فعال تمامي کشورهاي جهان از جمهوري اسلامي ايران و اعضاي گروه 1+5 ( به جز هند، پاکستان، کره شمالي و رژيم اسرائيل) در کنفرانس هاي موسوم به بازنگري ان پي تي نکته بسيار مهمي است. مذاکراتي که يکي از خروجي هاي آن تدوين حدود و ثغور فعاليت هاي صلح آميز هسته اي اعضاي معاهده است.

وي به سطح مذاکرات در 18 ماه گذشته اشاره کرد و گفت: با توجه به اينکه وزراي امورخارجه تمامي کشورها پرمشغله ترين وزراي کابينه دول خود هستند. بالطبع حضور پر رنگ آن ها در اين دور از مذاکرات شاخص مهمي براي جدي بودن طرفين مذاکره براي حل و فصل موضوع هسته اي محسوب مي شود و اضافه شدن وزير انرژي آمريکا و رئيس سازمان اتمي کشورمان به جمع مذاکره کنندگان نيز مويد همين ادعاست.

اين کارشناس ارشد مسايل حقوق بين الملل و خلع سلاح با بيان اين که ارزيابي ضريب صداقت طرفين و همساني سياست هاي اعلامي با سياست هاي اقدامي در مرحله عمل و تصميم سازي نکته مهمي است افزود: معتقدم ادعاي آمريکا يعني طراح اصلي احاله موضوع هسته اي کشورمان از شوراي حکام آژانس بين المللي انرژي اتمي به شوراي امنيت به بهانه بررسي نکات و ابهامات فني با عدم دعوت از شخص آمانو و يا نماينده قانوني در اين مذاکرات منافات دارد. گزينه اي که مي توانست بر سرعت و دقت مذاکرات بيافزايد.

تفرشي خاطرنشان کرد: معتقدم حضور همزمان چندين کشور همفکر يعني آلمان، انگليس، فرانسه و نماينده اتحاديه اروپا کمکي به افزايش سرعت و دقت در مذاکرات نکرده است بلکه کشوري همچون فرانسه بجاي مشارکت موثر در جريان مذاکرات عملاً به کارپرداز و بلندگوي تبليغاتي اسرائيل که گفته مي شود در تسليح اتمي اش نيز نقش موثر داشته، تبديل شده است.

وي درباره نتيجه مذاکرات و به طول انجاميدن آن گفت: با توجه به آخرين تحولات منطقه اي و رصد سياست هاي اقدامي آمريکا به نظر مي رسد آنها علاقه مند به تداوم مهندسي سناريوي هسته اي کشورمان به عنوان ظرفيت و ابزاري براي تداوم سياست ايران هراسي خود هستند.

سفير سابق ايران در نيوزيلند ادامه داد: اسراييل نيز با تمام وجود و ابزارهاي علني و پنهان خود با علم به اينکه حل و فصل موضوع هسته اي کشورمان پروژه ايران هراسي را به شدت تضعيف کرده و زمينه را براي طرح موضوعات بحقي چون شناسايي کامل کشور فلسطين و ايجاد منطقه عاري از تسليحات هسته اي در خاورميانه خواهد گشود، مترصد به نتيجه نرسيدن اين مذاکرات به هر صورت ممکن است. در صورت صحت دو فرض فوق، لغو کامل تحريم هاي ظالمانه آمريکا تنها در حد گزينه اي آرماني باقي خواهد ماند.

وي يادآور شد: کارنامه آمريکا در قبال ساير کشورهاي جهان منجمله کوبا نيز مويد ادامه سياست تحريم و تحقير کشورها تا حد امکان است. به عبارت ديگر آنها زماني تحريم ها را لغو مي کنند که ثمري نداشته باشد.

تفرشي با بيان اين که ايران از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي با تحريم ها روبرو بوده و سناريوي هسته اي کشورمان تنها رنگ و لعاب آنرا شدت بخشيده است گفت: البته دور جديد مذاکرات ارزش افزوده فوق العاده اي براي ملت ما در برداشته است. امروز تک تک ايرانيان مقيم خارج و داخل کشور به عمق خباثت، تزوير و دشمني دول گروه غرب و در راس آنها دولت آمريکا با ملت ايران پي برده اند.

اين کارشناس ارشد مسايل حقوق بين الملل خاطرنشان کرد: اين درک واقع بينانه ضمن کاهش اثرات سو ناشي از تحريم هاي ظالمانه، ظرفيت قابل توجهي را در ارتقاء وحدت ملي و استقلال کشورمان در حوزه هاي مختلف بوجود آورده است. ايرانيان در طول تاريخ هرگز تسليم زورگويي نشده اند. اگر در مواردي شاهد تحميل قراردادهاي ننگيني چون ترکمانچاي ، گلستان و يا استقلال استان بحرين بوده ايم تنها دليل آن عدم ارتباط و اعتماد متقابل ميان دولت وقت با ملت بوده است.

وي تاکيد کرد: تداوم سياست هاي ظالمانه دولت آمريکا بر عليه ملت ايران تحت عنوان عوام فريبانه تحريم هاي سازمان ملل و يا حمايت مالي و تسليحاتي برخي شيوخ معلوم الحال عرب و دول استکباري از صدام در ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي و همفکران کنوني اش در حال حاضر جملگي سياست هاي در حال اجرا ولي شکست خورده اي مي باشند که هرگز از ذهن ايرانيان پاک نخواهد شد.

تفرشي ادامه داد: تاريخ گواه اين ادعاست که مغولها عليرغم صدها سال غارت و چپاول حتي موفق به تغيير زبان ، فرهنگ و ساير باورهاي اجداد ما نشدند. آن روز مغول ها کتابخانه هاي ما را آتش مي زدند و امروز آمريکائيها، اسرائيل و برخي شيوخ بدون پشتوانه خواستار تعطيل شدن تحقيق و توسعه صنايع هسته اي ما و قلع و قمع کليه علوم و فنون مرتبط در اين حوزه اند، غربيها دانشجويان مستعد ما را از دانشگاه هاي خود اخراج کرده و دولت دموکراسي نمايي چون کانادا صدها هزار ايراني را از ابتدايي ترين حقوق کنسولي خود محروم مي کند.

اين کارشناس ارشد مسايل حقوق بين الملل گفت: معتقدم تاريخ و وجدان ايرانيان و کشورهاي استقلال طلب هرگز استقامت و مديريت رهبري نظام جمهوري اسلامي ايران در دفاع از حقوق، شخصيت و هويت اين ملت را فراموش نخواهد کرد. هدايتي که در زمان جنگ تحميلي از سوي حضرت امام (ره) موجب حفظ صد در صدي تماميت ارضي کشورمان و در زمان کنوني از سوي رهبر معظم انقلاب موجب توسعه شگرف کليه صنايع مرتبط با علوم و فن آوري هاي نوين جهاني خصوصاً در زمينه هاي علوم هسته اي شده است.

وي در ادامه گفت: همه چيز در حقوق بين الملل و رويه کشورهاي همسطح ايران در بهره مندي از دانش هسته اي مشخص شده و کافي است در همين راستا حرکت کنيم. سو استفاده ابزاري از قطعنامه هاي شوراي امنيت چيزي را عوض نمي کند.

اين کارشناس ارشد در مسايل بين الملل درمورد انتقال بخشي از اورانيوم غني شده به خارج از کشور و تعداد سانتريفيوژها که از موضوع هاي اصلي در مذاکرات مطرح مي شود گفت: شاخص ها و ابزارهاي منتج به عدم انحراف به ساخت بمب اتمي محدود به موارد فوق نيست. قدمت عملکرد کشورمان در حفظ بي طرفي و عدم تجاوز به خاک احدي از کشورها در طول قرون گذشته بيش از تاريخ استقلال آمريکا بوده و اصرار ايران بر عاري از تسليحات هسته اي شدن خاورميانه نماد تاکيد کشورمان بر استفاده صرفاً صلح آميز از انرژي هسته اي است.

تفرشي ادامه داد: امروزه افزايش ظرفيت ملي و قدرت فرا منطقه اي کشورمان هيچ ربطي به تعداد سانتريفيوژها موجود و يا حجم اورانيوم غني شده موجود در کشور ندارد چرا که خروجي تناقض هر توافقي با توافقات بين المللي کاهش کارآمدي و قدرت اجرايي همان توافق را در بر خواهد داشت.

وي اضافه کرد اصرار غرب بر کاهش تعداد سانتريفيوژها و يا انتقال بخش قابل توجهي از اورانيوم به خارج از مرزهاي ملي کشورمان ترجمان ناکارآمدي سيستم بازرسي آژانس بين المللي انرژي اتمي بوده و نافي اصول و اهداف اساسنامه آژانس بين المللي انرژي اتمي محسوب مي شود. غرب بايد به اين فهم مشترک رسيده باشد که تدوين ادبيات متفاوت براي تک تک کشورها در اين حوزه استراتژي موفقي نخواهد بود.

اين کارشناس ارشد مسايل بين الملل گفت: در اين ميان توقع غرب براي انعطاف حداکثري جمهوري اسلامي ايران و پذيرش توقعات مضحکي چون غيرقابل برگشت نمودن توانمندي هاي صلح آميز هسته اي کشورمان به نوعي مويد تبليغات مسموم آمريکا در خطرناک جلوه دادن ايران و فعاليتهاي صلح آميزش تلقي شده و کمکي به اصل قضيه يعني افزايش ضريب اعتماد متقابل نمي کند.

وي ادامه داد: تغييرات نوظهور در چيدمان عناصر قدرت خصوصاً در حوزه خاورميانه و نقش پر رنگ ملتها ظرفيت مناسبي را در ضرورت تغيير نگاه کشورهاي غربي خصوصاً آمريکائيها در نحوه تعامل با خواست ملتها بوجود آورده است.

تفرشي يادآور شد: اين مذاکرات بايد به شناسايي حقوق ملت ايران و تقويت معاهده ان پي تي و اصول و اهداف آن بيانجامد نه تحميل درخواستهاي زور محور. متاسفانه عملکرد آمريکائيها در خصوص موضوع هسته اي کشورمان بعنوان يکي از اعضاي اوليه معاهده ان پي تي موجب خرسندي کشورهاي خارج از معاهده از نپيوستن خود به اين معاهده شده است.

وي تاکيد کرد: شايد بهترين ره آورد اين دور از مذاکرات را بتوان همانا تقويت امنيت ملي کشور و افزايش ضريب همگرايي ميان ايرانيان داخل و خارج از کشور با هر نوع تفکر و گرايش نسبت به حقانيت اظهارات رهبر معظم انقلاب و دولتمردان جمهوري اسلامي ايران در دفاع از حقوق ايرانيان دانست.

تفرشي گفت: امروز طنين آواي جنگ طلبي نتانياهو و هياهوي آمريکائيها در انعکاس اخبار غير واقعي از مذاکرات هسته اي هر قدر هم که بلند باشد نتيجه آن تنها در سايه اراده و تصميم ملت ايران و خواست و نصرت الهي رقم خواهد خورد و لاغير.
نظرات بینندگان