arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۶۷۳۸
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۰۹ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۴

ارتش مشترک عربي، تصميمي که اسرائيل را خوشحال کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تصميم اعراب به تشکيل ارتش مشترک عربي باعث نگراني اسرائيل نخواهد شد بلکه برعکس سبب مي شود تا از شدت خوشحالي پرواز کند چرا که اسرائيل گمان مي کند اين ارتش مجبور است براي ادامه فعاليت خود به امنيت آن نيز توجه کند.

"تسفي برئيل"، تحليلگر امور عرب در روزنامه صهيونيستي هاآرتص درباره تصميم اعراب به تشکيل ارتش مشترک عربي نوشت، اين تصميم باعث نگراني اسرائيل نخواهد شد بلکه برعکس سبب مي شود تا از شدت خوشحالي پرواز کند چرا که اسرائيل گمان مي کند اين ارتش مجبور است براي ادامه فعاليت خود به امنيت آن نيز توجه کند و امنيت اسرائيل را جزئي از امنيت خود بداند. در حالي که هيچ کس از اسرائيل نخواسته است که جزئي از اين پيمان شود اما تلاويو سهم بسيار بالايي در آن خواهد داشت.

برئيل در يادداشتي که روز دوشنبه 30 مارس در اين روزنامه صهيونيستي منتشر شد، همچنين نوشت: "گسترش نفوذ ايران در منطقه باعث نگراني شديد اعراب شده است. در صورتي که توافق نهايي هسته اي نيز با ايران امضا شود که با توجه به مذاکراتي که در حال حاضر در لوزان ميان کشورهاي غربي با تهران در جريان است، امضاي آن بعيد نيست و به نظر مي رسد دو طرف بيش از هر زماني به امضاي توافق نزديک شده اند، اعراب بيش از هر زماني از نتايج امضاي چنين توافقي نگران خواهند شد، اين تحولات ممکن است نقشه سياسي خاورميانه را به طور کلي دگرگون کند و چيز ديگري را رقم بزند."

اين تحليلگر صهيونيست جهان عرب در ادامه يادداشت خود تاکيد کرد، چه توافق جامع هسته اي با ايران امضا شود چه نشود، صحبت بر سر اين است که منطقه در حال حاضر شاهد مرحله اي تاريخي است که همانند آن را در طول ده ها سال گذشته مشاهده نکرده است. مساله اي که سبب شده است که اعراب به فکر تشکيل ارتش مشترک عربي بيفتند، ارتشي بزرگ و قدرتمند که براي نخستين بار اسرائيل از تشکيل آن نگران نيست و حتي فراتر از آن مي توان گفت از شدت خوشحالي مي خواهد پرواز کند.

وي در ادامه نوشت: براي مدت ها نسل هاي مختلف بر اين نظر بودند که امنيت اسرائيل تنها زماني به طور کامل محقق مي شود که اعراب نتوانند با يکديگر متحد شوند يا به فکر ايجاد ارتشي واحد مثل آن چه الآن از آن سخن مي گويند، بيفتند. اما اسرائيل در حال حاضر اين گونه مي بيند که تشکيل اين پيمان نظامي مي تواند جزئي از امنيت آن باشد و اعراب چاره اي ندارند جز اين که براي تشکيل اين پيمان به طور ويژه به امنيت اسرائيل توجه کنند. حتي اگر از اسرائيل دعوت نشده باشد که عضوي در اين پيمان باشد قطع به يقين اسرائيل سهم به سزايي در اين پيمان عربي خواهد داشت.

برئيل همچنين تاکيد کرد، وانگهي تصميم به تشکيل قدرت نظامي عربي که شامل 40 هزار سرباز نظامي باشد نمي تواند با اعتراض چنداني مواجه شود براي اين که براي همه روشن است که از فرداي تصميم به تشکيل اين پيمان تازه سوال هاي بسياري درباره چگونگي تشکيل آن به وجود خواهد آمد. از ماه آينده بحث هاي طولاني بر سر اين که فرماندهي اين لشکر بر عهده چه کسي باشد، آغاز خواهد شد، آيا قرار است اين ارتش متشکل از نيروهاي داوطلب باشد يا اين که واحدهاي ويژه نظامي ارتش هاي عربي را شامل خواهد شد.

 قرار است به چه ترتيب از اين ارتش حمايت مالي شود و از همه مهمتر دستورالعمل هاي فعاليت آن چگونه خواهد بود؟ آيا مثلا مصر مي تواند از اين ارتش بخواهد که در حمله به گروه هاي تروريستي در ليبي در صورت وقوع اتفاقي شبيه آن چه در ماه گذشته ديديم، وارد عمل شود، يا اين که عربستان مي تواند به اين ارتش عربي دستور دهد که عليه معترضان شيعي در بحرين وارد عمل شود، در مورد دخالت در عراق عليه داعش به چه ترتيب عمل خواهد کرد؟ آيا اين ارتش عربي مي تواند در غزه عليه نيروهاي کتائب عز الدين القسام، شاخه نظامي جنبش حماس که مصر اخيرا آن را وارد فهرست گروه هاي تروريستي خود کرده است، فعاليت کند؟

برئيل در آخر يادداشت خود به اظهارات سيد حسن نصرالله، دبير کل حزب الله لبنان اشاره مي کند که درباره تشکيل ارتش عربي گفت "اگر هدف از تشکيل نيروي مشترک نظامي عربي فعاليت عليه اسرائيل است ما نخستين افرادي هستيم که به آن ملحق مي شويم" و مي نويسد: روشن است که هدف از تشکيل اين نيروي نظامي فعاليت عليه اسرائيل نخواهد بود!

منبع : ديپلماسي ايراني
نظرات بینندگان