arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۶۸۲۱
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۹ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۴

رويترز: تفاهم اوليه مورد توافق محرمانه خواهد بود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 يک خبرگزاري غربي نوشت: در حالي که ضرب الاجل تعيين شده براي دستيابي به توافق جامع هسته اي رو به پايان است، روند مذاکرات تسريع شده و مقام ها نسبت به هرگونه توافق که احتمالا شکننده و ناقص باشد، هشدار مي دهند.

به گزارش رويترز ، حدود يک هفته است که آمريکا، انگليس، فرانسه، آلمان، روسيه و چين سعي مي کنند تا بن بست در مذاکرات را از بين ببرند. هدف اصلي دستيابي به توافقي است که از يک سو تحريم ها عليه اقتصاد ايران را کاهش دهد و از طرف ديگر بخشي از برنامه هاي هسته اي تهران را محدود سازد.

ولي اختلاف بر سر تحقيقات غني سازي و روند لغو تحريم ها، دستيابي به هرگونه توافق را تهديد مي کند. يک مقام ايراني در اين باره گفت: دو نکته مورد اختلاف عبارتند از مدت زمان اجراي توافقنامه و لغو تحريم ها. دو طرف در حال مذاکره بر سر محتواي متن هستند. به طور کلي پيشرفت حاصل شده است.

مقام هاي رسمي از اظهار نظر قطعي در خصوص مذاکرات هسته اي در شهر لوزان سوييس خودداري کرده اند. در روزهاي گذشته، آنها سعي کرده اند تا بر سر سند خلاصه اي شامل چند صفحه که شامل چند سرفصل مهم براي شکل گيري پايه و اساس توافقنامه آتي است، به توافق برسند. مقام هاي رسمي اعلام کرده اند که اميدوارند بتوانند چيزي را اعلام کنند. البته يک ديپلمات اروپايي گفته است که اين سند ناقص خواهد بود.

انتظار مي رود مذاکرات تا اواخر امشب ادامه يافته و احتمالا به چهارشنبه نيز کشيده شود. مقام هاي رسمي گفته اند که اميدوارند بر سر چيزي شبيه بيانيه به توافق برسند، در عين حال هر تفاهم اوليه و مقدماتي که مورد توافق قرار گيرد، محرمانه خواهد بود.

اين احتمال نيز وجود دارد که آنها بر سر چيزي به توافق نرسند. يک ديپلمات ديگر غربي نيز گفت: ما براي هر دو سناريو آماده هستيم. جان کري وزير خارجه آمريکا نيز به سي ان ان گفت که هنوز برخي مسائل مشکل باقي مانده است. ما به سختي تلاش مي کنيم تا اين مسائل را حل و فصل کنيم.

لوران فابيوس و فرانک والتر اشتاين ماير وزراي خارجه فرانسه و آلمان سفر خود به برلين براي شرکت در نشست مشترک دو کشور را لغو کرده اند. يک منبع آگاه دولت آلمان نيز در اين باره گفت: مذاکرات در مرحله سخت و حساسي قرار دارد و اين مساله حضور هر دو وزير در لوزان را ضروري کرده است. مقام هاي غربي و ايراني تاکيد کرده اند که ضرب الاجل واقعي براي مذاکرات 30 ژوئن خواهد بود.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان