arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۶۸۲۳
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۲۰ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۴

عمار حکيم: ايران نخستين کشوري بود که براي مقابله با داعش به کمک عراق شتافت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق با رد کردن ادعای حضور نیروهای نظامی ایران در عراق گفت ایران نخستین کشوری بود که کمک های مشورتی و لجستیکی برای مقابله با داعش در اختیار عراق قرار داد.

به گزارش «انتخاب»؛ سید عمّار حکیم در گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی روسیا الیوم درباره ماهیت روابط ایران و نیروهای بسیج مردمی در عراق و کمک هایی که ایران به این نیروها ارائه می کند گفت: «در واقع زمانی که موصل به دست داعش افتاد، ارتش عراق متلاشی شد و تروریست ها به سرعت پیشروی کردند و مناطقی را یکی پس از دیگری تحت کنترل خود در آوردند. آنها تا آستانه ورود به بغداد پیش رفتند.

دولت و گروه های سیاسی عراق از کشورهای مهم منطقه و جهان درخواست کمک کردند. در آن زمان گفته شد که دولت قبلی عراق (دولت مالکی) نماینده همه عراقی ها نیست و جامعه بین المللی نمی تواند از عراق در سایه چنین دولتی که نماینده طایفه خاصی است حمایت کند. در حالی که اکنون می بینیم طرف های بین المللی در یمن برای حمایت از یک طایفه در برابر طایفه دیگر مداخله کرده اند. اما ایران تنها کشوری بود که به سرعت و بدون قید و شرط کمک های مشورتی و لجستیکی خود را در اختیار عراق قرار داد.

 طبعا ایران با دولت عراق همکاری می کند و کمک هایش را در اختیار دولت قرار می دهد تا به دست نیروهای بسیج مردمی برسد. ایران به طور مستقیم سلاح در اختیار نیروهای بسیج مردمی یا هر طرف دیگری قرار نمی دهد. دولت عراق از ایران سلاح می خرد و آن را در اختیار نیروهای مردمی قرار می دهد. ایران کمک های مشاوره ای در اختیار نیروهای بسیج مردمی قرار داد و به سازماندهی آنها و آموزش تاکتیک های مناسب برای مبارزه با داعش کمک کرد. ما می دانیم که جنگ با داعش با جنگ های کلاسیک متفاوت است و نیاز به تاکتیک های متفاوتی دارد و ایران چنین تاکتیک هایی را در اختیار دارد.

ایران سخاوتمندانه و بدون قید و شرط کمک های مشاوره ای و لجستیکی در اختیار عراق قرار داد. اما عراق نیازی به نیروهای ایرانی یا مبارزان ایرانی ندارد زیرا جوانان عراقی از همه طوایف برای مبارزه بسیج شده اند. طرف های زیادی در کمک به عراق در این لحظات دشوار مردد بودند ولی ایران از جمله کشورهایی بود که کمک کرد و روسیه نیز کمک هایی بدون و قید و شرط در اختیار عراق قرار داد».

حکیم درباره علت ناخرسندی فرماندهان نیروهای بسیج مردمی عراق از مشارکت آمریکا در عملیات آزادسازی تِکریت گفت: «زمانی که آمریکا وارد عراق شد معیارهایی برای عملیات نظامی خود مد نظر داشت و هر درخواست کمک طرف عراقی که خارج از این معیارها بود رد می شد. همچنین وقتی سخن از مداخله طرف بین المللی در عملیات تکریت به میان آمد، برخی نیروهای عراقی شرکت کننده در این عملیات احساس کردند طرف خارجی در آخرین لحظه وارد شده است تا پیروزی را به نام خود ثبت کند در حالی که مبارزان عراقی فداکاری های زیادی کرده بودند. مسئله دیگر به ابعاد فنی مربوط می شود.

نیروهای عراقی با استفاده از هواپیماهای بدون خلبان اطلاعاتی درباره مواضع دشمن و حرکت آن به دست می آورند. با آغاز حملات هوایی ائتلاف بین المللی، نیروهای عراقی امکان استفاده از این هواپیماها و امکان زیر نظر گرفتن دشمن را از دست می دهند بدون آن که فرماندهی ائتلاف بین المللی با آنها هماهنگ باشد و اطلاعات در اختیار آنها قرار دهد. برخی از این نیروها نیز درباره اجرای عملیات مشترک با آمریکا حساسیت هایی دارند. همه این مسائل موجب شد برخی طرف های عراقی اعلام کنند یا باید حملات هوایی آمریکا متوقف شود یا این که آنها از میدان جنگ خارج خواهند شد».

عمار حکیم درباره عوامل پشت پرده که امکان عملیات هماهنگ گروه های تروریستی را در سوریه و عراق و لیبی و حتی مصر فراهم کرده است گفت: «مشکل این است که ما از تاریخ درس نمی گیریم. زمانی از القاعده برای اعمال فشار بر اتحاد شوروی استفاده شد ولی این گروه از کنترل خارج و به دردسر تبدیل شد و مشکلات زیادی برای منطقه ایجاد کرد. برخی طرف ها از گروه های تندرو به عنوان سلاحی برای اجاره دادن و اعمال فشار بر این و آن استفاده کردند بدون آن که از تجربه تلخ قبلی درس بگیرند.

 نتیجه این بود که داعش تشکیل شد و تفنگ خود را به سوی طرف هایی که در تشکیل آن نقش داشتند نشانه رفت. حمایت منطقه ای و بین المللی برخی طرف ها از گروه های تندرو برای دستیابی به اهداف سیاسی برای همه آشکار است. پس از جدی شدن این خطر، اراده ای برای کنترل این پدیده ولی زنده نگه داشتن آن در محدوده ای کوچکتر به منظور فشار آوردن بر این و آن طرف، شکل گرفت».

حکیم افزود: «با توجه به گستردگی ائتلاف بین المللی و امکانات نظامی آن، ما شاهد جدیت کافی این ائتلاف برای مقابله با داعش نبوده ایم. این ائتلاف می تواند کارهای بسیار بیشتری انجام دهد و همین مسئله موجب شده است ناظران عراقی و رهبران سیاسی و فرماندهان نظامی عراقی خواستار نقش گسترده تر ائتلاف بین المللی در مقابله با داعش شوند».

عمار حکیم درباره تلاش نیروهای پیشمرگ کرد برای سیطره بر مناطق مورد اختلاف با بهره برداری از فرصت جنگ با داعش گفت: «ما معتقدیم در شرایطی که ما با تروریسم مواجه هستیم و همه اقوام و ادیان در معرض خطر هستند، نباید از مسائل امنیتی، بهره برداری سیاسی کرد. همچنین ما باید بلندپروازی ها و خواسته های خود را زیر سقف قانون اساسی و قوانین حاکم بر کشور مطرح کنیم و از شرایط امنیتی و نظامی برای تحمیل خواسته خود استفاده نکنیم. چنین رفتارهایی در آینده موجب بروز اختلاف خواهد شد».

عمار حکیم همچنین با تاکید بر لزوم حفظ یکپارچگی عراق، درباره هر گونه تلاش برای تجزیه عراق هشدار داد و گفت چنین اقدامی به عراق محدود نخواهد شد و به دیگر کشورهای منطقه سرایت خواهد کرد.

عمار حکیم درباره اهداف و تاثیرات ائتلاف به سرکردگی عربستان برای مداخله در یمن گفت: «ماهیت طرف هایی که با یکدیگر ائتلاف کرده اند و ماهیت طرفی که بر ضد آن ائتلاف تشکیل شده است، به روشنی نشان دهنده رنگ و بوی فرقه ای این ائتلاف است. سخنان زیادی نیز درباره فرقه ای بودن این جنگ از منابع مختلف شنیده می شود.

 چنین سخنانی کمکی به ایجاد همبستگی مورد نظر در منطقه نخواهد کرد. همچنین توجیهات ارائه شده برای حمله به یمن، توجیهات کافی و درستی نیست. برای توجیه این حملات مسئله دفاع از مشروعیت مطرح می شود در حالی که می بینیم در سوریه کسانی که در برابر دولت مشروع ایستاده اند، انقلابی نامیده می شوند ولی در یمن نام شورشی بر آنها گذاشته می شود و مورد حمله قرار می گیرند.

عبدربه منصور هادی رئیس جمهور منتخب نیست بلکه برآمده از توافق سیاسی و طرح کشورهای خلیج فارس است که دوره اعتبار آن به پایان رسیده است. او به صراحت استعفای خود را اعلام کرد. پس از چه مشروعیتی سخن گفته می شود؟ این کشمکشی سیاسی است و باید به شکلی سیاسی حل شود».
نظرات بینندگان