arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۶۸۸۱
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۲ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۴

اميرعبداللهيان در ديدار بان‌کي‌مون: توقف فوري اقدام نظامي عليه يمن

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

  معاون عربي و آفريقاي وزارت امور خارجه ايران در ديدار با دبيرکل سازمان ملل خواست که اين سازمان از ظرفيت ها و امکانات خود براي توقف فوري هرگونه اقدام نظامي عليه يمن استفاده کند.

 به گزارش اداره کل ديپلماسي وزارت امورخارجه، حسين اميرعبداللهيان در حاشيه کنفرانس بين المللي کمک به آوارگان سوريه در کويت با بان کي مون دبيرکل سازمان ملل متحد ديدار و درمورد آخرين تحولات مبارزه با تروريسم در عراق ، وضعيت سوريه و بحران يمن گفت و گو کرد.

معاون وزير امور خارجه کشورمان در اين ديدار به تحولات اخير در يمن و عمليات هوايي نظامي خارجي عليه اين کشور اشاره کرد .

وي نقش سازمان ملل را در جلوگيري از جنگي همه جانبه بين دو کشور بسيار مهم خواند و از اتخاذ تصميمات يک جانبه عليه کشور يمن ابراز تعجب کرد.

معاون وزير امور خارجه کشورمان با بيان اين که استمرار عمليات نظامي عليه يمن تبعات خطرناکي براي کشورهاي منطقه دارد از دبيرکل سازمان ملل خواست از ظرفيت ها و امکانات خود براي توقف فوري هر گونه اقدام نظامي عليه يمن استفاده کند.

اميرعبداللهيان افزود: نبايد اجازه داد که با تداوم حملات ، آتش جنگ شعله ورتر شود و امنيت جمعي منطقه به مخاطره افتد.

معاون عربي و آفريقاي وزير امورخارجه نتيجه جنگ فعلي عليه يمن را ، افزايش فزاينده موج جديد تروريسم و افراط گرايي در منطقه و جهان دانست.

وي به محاصره هوايي و دريايي يمن و نياز شديد مردم اين کشور به کمک هاي دارويي و غذايي اشاره کرد و گفت: محاصره غذايي و دارويي مردم يمن در نتيجه حملات نظامي محکوم است.

اميرعبداللهيان ادامه داد: راهکار نظامي در يمن محکوم به شکست است و گفت و گوي ملي و عدم مداخله خارجي تنها راهکار سياسي موجود است .

معاون عربي و آفريقاي وزارت خارجه با تاکيد بر مسئوليت سازمان ملل در قبال تحولات منطقه با ابراز تاسف از استمرار ورود سلاح و عناصر مسلح تروريستي به داخل سوريه به ويژه درهفته هاي اخير خواستار نقش فعال تر سازمان ملل در توقف اين روند شد.

وي در ادامه با تشريح مواضع اصولي جمهوري اسلامي ايران در قبال بحران سوريه و تاکيد بر ضرورت حل سياسي اين بحران به حمايت هاي کشورمان از طرح استفان دي ميستورا اشاره کرد و اظهار داشت : طرح چهار ماده اي کشورمان در دستور کار قرار دارد.

بان کي مون دبير کل سازمان ملل نيز در اين ديدار ضمن تشکر از مشارکت جمهوري اسلامي ايران در کنفرانس بين المللي کمک به آوارگان سوريه، ضرورت يافتن راه حل سياسي براي پايان دادن به بحران سوريه ، روند سياسي و مبارزه با تروريسم در منطقه را حايز اهميت خواند و بر نقش سازمان ملل در کمک به روند صلح و ثبات در منطقه تاکيد کرد.

وي با اشاره به نقش سازنده و مهم ايران در منطقه ، خواستار کمک بيشتر تهران به تحقق راهکار سياسي در قبال تحولات شد و از همکاري جمهوري اسلامي ايران با نمايندگان دبيرکل در امور سوريه ، عراق و يمن تشکر کرد.

امير عبداللهيان در ادامه ديدارهاي خود با مقام هاي شرکت کننده در کنفرانس کويت با وزير خارجه نروژ نيز ديدار و درباره تحولات يمن، سوريه و عراق گفت و گو کرد.

معاون وزير امور خارجه کشورمان با اشاره به موضع معتدل و قابل قبول اتحاديه اروپا در زمينه عمليات نظامي نيروهاي خارجي عليه يمن، خواستار نقش فعال تر اتحاديه اروپا براي پايان دادن به حملات نظامي عليه شهروندان يمني و اغاز گفت وگوها بين طرف هاي درگير در اين کشور شد.
نظرات بینندگان