arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۷۸۲۳
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۴ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۴

هاآرتص: اسرائيل کنگره را براي ممانعت از توافق ايران تحت فشار مي گذارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 روزنامه هاآرتص نوشت اسرائيل تلاش خواهد کرد اعضاي کنگره و سناتورهاي آمريکايي را متقاعد کند تا بندي را به طرح خود اضافه کنند که براساس آن توافق با ايران بايد به منزله يک پيمان بين المللي و نه يک توافق تلقي شود و مستلزم تاييد سنا باشد.

اين روزنامه اسرائيلي امروز در پايگاه اينترنتي خود در مقاله اي به قلم باراک راويد نوشت يک مقام بلند پايه اسرائيلي گفت اسرائيل در تلاش براي ممانعت از توافق هسته اي بين المللي با ايران يا دستکم اصلاح آن در هفته هاي آتي، خود را براي حمله در دو جبهه آماده مي کند.

در درجه اول با کنگره آمريکا لابي خواهد کرد تا طرحي را تصويب کند که بر اساس آن موافقت با توافق جامع با ايران را که قرار است تا ضرب الاجل سي ام ژوئن به امضا برسد دشوار يا حتي غيرممکن کند.

اين مقام اسرائيلي افزود اسرائيل در عين حال به فشار خود بر کاخ سفيد براي ايجاد اصلاحاتي در مفاد اين توافقنامه ادامه خواهد داد.

اسرائيل تلاش خواهد کرد تا آن جا که مي تواند اعضاي کنگره و سناتورها را متقاعد کند از طرح پيشنهادي باب کورکر، رئيس کميته روابط خارجي سناي آمريکا حمايت کنند. در اين طرح اوباما به مدت شصت روز از زمان توافق نهايي نمي تواند تحريم هاي ايران را لغو کند و در اين مدت کنگره و سنا فرصت دارند آن را به طور کامل بررسي کنند.

اين مقام اسرائيلي افزود اسرائيل همچنين به مذاکرات خود با دولت آمريکا در مورد بندهاي مختلف اين توافق ادامه خواهد داد. اسرائيل معتقد است از آن جايي که در مورد برخي از بندهاي اين توافق همچنان توافقي حاصل نشده است، آنها مي توانند تغييراتي در آن ايجاد کنند.
در خاتمه اين مقاله آمده است اين طرح نمي تواند مانع توافق هسته اي شود اما اجراي آن را مدتي به تاخير مي اندازد و در مسير آن موانع اداري ايجاد مي کند.
نظرات بینندگان