arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۷۸۲۷
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۴ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۴
واشنگتن پست:

نتانياهو کم‌اهميت‌ترين نقش‌آفرين در گفتگوهاي ايران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 روزنامه واشنگتن پست تاکيد کرد: بنيامين نتانياهو، رييس کابينه اسرائيل، کم‌اهميت‌ترين نقش‌آفرين در بازي شطرنج در رابطه با گفتگوهاي هسته‌اي ايران است.

به گزارش «انتخاب» به نقل از واشنگتن پست؛ اين روزها چندان دشوار نيست که نتانياهو را در حال اظهار فضل درباره توافق هسته‌اي ايران در يکي از شبکه‌هاي تلويزيوني بيابيم، اما در اين موردِ به‌خصوص، حضور گسترده‌ي وي در رسانه‌ها و اظهار نظرهاي مکررش در اينباره، لزوماً به معناي تأثيرگذار بودن وي نيست و من در اين مقاله تشريح خواهم کرد که چرا رييس کابينه اسرائيل ديگر در اين زمينه، بخش عمده‌اي از قدرت تأثيرگذاري خود را از دست داده است.

درزنر افزود: روز جمعه من مقاله‌اي منتشر کردم و در آن به پنج روش احتمالي که ممکن است به ازهم فروپاشي چارچوب توافق ايران، حتي قبل از اجرايي شدنِ آن، منجر شود، اشاره کردم. درپي انتشار آن مقاله، چند نفر به من اعتراض کردند که چرا در رابطه با عواملي که ممکن است منجر به شکست مذاکرات براي دستيابي به توافق جامع شود، نامي از اسرائيل يا بنيامين نتانياهو نبرده‌ام.

 من اکنون توضيح خواهم داد که چرا اسرائيل و نتانياهو در اين زمينه ديگر نقش‌آفرين نخواهند بود. ديگر هيچ فرقي نمي‌کند که نتانياهو در چند برنامه خبريِ صبح‌هاي يکشنبه در شبکه‌هاي مختلف تلويزيوني آمريکا ظاهر شود، زيرا در هر صورت وي از اين پس، کم‌ اهميت‌ ترين نقش‌آفرين در بازي شطرنج در رابطه با گفتگوهاي هسته‌اي ايران خواهد بود.

درزنر افزود: در نگاه اول، ممکن است ادعاي من عجيب به نظر آيد، زيرا لابي بسيار قدرتمندي در آمريکا وجود دارد که حامي اسرائيل است و سياستمداران آمريکايي را وادار مي‌کند به سياست‌هاي مورد نظر اسرائيل نزديک‌تر شوند. علاوه بر اين، نتانياهو اخيراً در انتخابات پارلماني اسرائيل پيروز شده و بار ديگر به رياست کابينه اسرائيل دست يافته است. چنان‌که اشاره کردم، نتانياهو حضور فعال در رسانه‌هاي آمريکايي نيز داشته است. از همان روزي که تفاهم لوزان اعلام شد، نتانياهو به سخن‌پراکني عليه آن پرداخت و اين کار را تا همين اواخر نيز ادامه داده است. وي حتي اين توافق را تهديدي براي موجوديت و بقاي اسرائيل توصيف کرده است.

البته من خودم از تمام اين مسائل آگاه هستم، اما با اين حال مي‌گويم: تلاش‌هاي نتانياهو در اين زمينه ديگر اهميت چنداني ندارد. مشکلي که نتانياهو با آن مواجه است اين است که وي صاعقه‌ي اصليِ خود را در رابطه با ايران، پيش از اين، شليک کرده است. وي با سخنراني در برابر کنگره آمريکا توانست جمهوريخواهانِ کنگره را به حمايت از آرمان و عقيده‌ي خود برانگيزد. وي نه تنها براي اعضاي کنگره در هر دو مجلس سنا و نمايندگان آمريکا، بلکه براي تمام شهروندان اين کشور، در اين خصوص سخنراني کرده است.

 وي در اين سخنراني‌ها در رابطه با بدترينِ سناريويِ ممکن در رابطه با توافق هسته‌اي ايران، به مردم آمريکا و سياستمداران اين کشور هشدارهاي خود را با جزييات کامل و آب و تاب فراوان توضيح داده است. وي توانسته است حداکثر نيروهاي ضد چارچوب توافق هسته‌اي با ايران را برانگيزد و از اينرو اشخاص قابل متقاعد شدنِ ديگري در آمريکا باقي نمانده‌اند که نتانياهو بتواند از اين پس بر طرز تفکر آنان تأثير بگذارد.

اظهارات اخير باراک اوباما و جان کري، وزير امور خارجه آمريکا، در حمايت قاطع از چارچوب توافق هسته‌اي با ايران نشان مي‌دهد که از اين پس، شکايت‌هاي مکررِ نتانياهو درباره توافق هسته‌اي ايران، از طرف دولت آمريکا نشنيده گرفته خواهد شد. اوباما در سخنراني کاخ سفيد و همچنين مصاحبه‌ي اخيرش با تام فريدمن تأکيد کرده است که وي مي‌دانسته است نتانياهو با توافق ايران حتماً مخالفت خواهد کرد. اوباما تأکيد کرد که به نظر من ما قادر نخواهيم بود نتانياهو را متقاعد سازيم (که از توافق هسته‌اي حمايت کند). به عبارت ديگر، کاخ سفيد ديگر هيچ اهميتي نمي‌دهد که نتانياهو در اينباره چه طرز تفکري خواهد داشت يا چه اظهار نظرهايي خواهد کرد.

علاوه بر اين، نتانياهو ديگر قادر نيست بر دمکرات‌هاي بيشتري در کنگره تأثير بگذارد و اگر اين افراد به جمهوريخواهان در کنگره نپيوندند، کنگره قادر نخواهد بود وتوي اوباما را لغو کند، زيرا دو سوم آراء را براي خنثي سازيِ وتوي رييس جمهور در اختيار نخواهد داشت. صرفِ اعلام تفاهم بر سر چارچوب توافق هسته‌اي در لوزان، باعث تعويق مطرح کردن يکي از لوايح پيشنهادي براي وضع تحريم‌هاي بيشتر در کنگره شده است. از اينرو مشخص است که هرچه نتانياهو و حاميانش درباره ايران و توافق هسته‌اي بگويند، از اين پس هيچ عضو بيشتري از دمکرات‌هاي کنگره به جمهوريخواهان نخواهد پيوست و از اينرو، تهديد وتوي اوباما همچنان بسيار جدي و کارآمد باقي خواهد ماند.

نويسنده افزود: بايد تاکيد کنم که نتانياهو ديگر قادر نخواهد بود، شمار قابل توجهي از شهروندان معمولي آمريکايي را به مخالفت با توافق هسته‌اي ايران تحريک کند، زيرا نظرسنجي‌هاي اخير نشان مي‌دهد که اکثريت آمريکايي‌ها، با وجودي که به پايبندي ايران به هرگونه توافق امضا شده شک دارند، حامي ادامه مذاکرات براي دستيابي به توافق جامع هستند. اين اکثريتِ حامي مذاکرات در ميان شهروندان آمريکايي مدت قابل توجهي است که در نظرسنجي‌هاي مختلف، کماکان به ميزان نسبتاً ثابتي برقرار بوده است، که نشان مي‌دهد اظهارات اخير نتانياهو بر تغيير افکار عمومي آمريکا بي‌تأثير بوده است.

درزنر افزود: شايان ذکر است که حتي رسانه‌ها و مطبوعات اسرائيلي درباره چارچوب توافق هسته‌اي با ايران اميدوارانه صحبت کرده و بسياري از آنان تأکيد کرده‌اند که حتي اگر ما (اسرائيل) حامي حمله نظامي به ايران باشيم، بهترين روش براي آماده کردنِ پاسخ نظامي به ايران - که به ادعاي ما کشوري است که همواره تقلب مي‌کند - اين است که اين توافق را بپذيريم و پس از آن که توافق جامع به امضا رسيد، مترصد تخطي ايران از مفاد آن باقي بمانيم و در آن صورت، بهترين توجيه را براي انجام عمليات نظامي عليه ايران در دست خواهيم داشت. وانگهي بايد توجه کنيم که اولين قدم در اين مسير آن است که توافق جامع هسته‌اي با ايران شکست نخورد و سرانجام به امضا برسد.

نويسنده اين مقاله در خاتمه افزود: نقش نتانياهو در برهم زدن اين توافق است و اين فکر که وي، به‌رغم تمام تلاش‌هايش، اصولاً قادر نيست بر نتايج مذاکرات هسته‌اي با ايران تأثيرگذار باشد، حتماً او را به شدت مي‌آزارد.
نظرات بینندگان