arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۷۸۴۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۷ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۴

در نشست روحانی - اردوغان چه گذشت؟

رييس جمهوري با تأکيد بر اينکه ايجاد ثبات و مقابله با ناامني در منطقه نيازمند همکاري همه کشورهاي منطقه است، گفت: ايران و ترکيه بايد تلاش‌هاي خود را در جهت استقرار صلح و امنيت در منطقه مضاعف کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رييس جمهوري با تأکيد بر اينکه ايجاد ثبات و مقابله با ناامني در منطقه نيازمند همکاري همه کشورهاي منطقه است، گفت: ايران و ترکيه بايد تلاش‌هاي خود را در جهت استقرار صلح و امنيت در منطقه مضاعف کنند.

به گزارش «انتخاب»؛ حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني روز سه شنبه و در ديدار رجب طيب اردوغان رييس‌ جمهوري ترکيه با اشاره به اشتراک نظر دو کشور در خصوص بسياري از مسايل منطقه بويژه تحولات در عراق، سوريه و يمن گفت: تهران و آنکارا معتقدند بايد جنگ و حملات نظامي در يمن با اعلام آتش بس فوري متوقف شود و زمينه براي ارسال کمک‌هاي انسان‌دوستانه به مردم يمن فراهم گردد.

رييس جمهوري تصريح کرد:راه‌ حل صلح‌آميز براي مسأله يمن مذاکره يمني – يمني است و بايد همه گروه‌هاي حاضر در اين کشور در پاي ميز مذاکره در کشوري بي‌طرف گردهم آيند تا دولتي فراگير متشکل از همه احزاب و طوايف ايجاد شود.

دکتر روحاني در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به روابط دوجانبه و سطح مناسبات اقتصادي دو کشور که سال گذشته حدود ۱۴ ميليارد دلار اعلام شد، گفت: اين رقم مورد رضايت طرفين نيست و بايد در سال جديد با جبران عقب‌ماندگي‌ها زمينه را براي دستيابي به رقم ۳۰ ميليارد دلار در تجارت دو کشور فراهم کنيم.

رييس شوراي عالي اقتصاد همچنين از ارايه تسهيلات مالي و بانکي و تبادل نظر براي مبنا قرار گرفتن پول ملي دو کشور به عنوان پايه همکاري‌هاي تجاري خبر داد و اظهار داشت: دو طرف آماده هستند تا تسهيلات لازم براي سرمايه‌گذاري مشترک را ارايه دهند.

رييس جمهوري افزود: در اين دور از مذاکرات تصميم گرفته شد تا شرکت‌هاي ايراني در ترکيه و شرکت‌هاي ترک در ايران فعال شوند و با تأسيس مرکز تجاري مشترک در تهران و استانبول مبادلات بدون واسطه انجام شود و دو کشور بتوانند محصولاتي با برند مشترک توليد کنند.

دکتر روحاني در ادامه به مسأله انرژي و افزايش صادرات نفت و گاز به ترکيه اشاره و بر ايجاد تفاهم دو کشور بر سر قيمت و ميزان صادرات تأکيد کرد.

رييس جمهوري علاقمندي مشترک دو کشور بر مسأله حمل و نقل و ترانزيت تحت عنوان «پنجره واحد» را خاطر نشان کرد و گفت: سرمايه‌گذاري در مقوله جاده و راه‌آهن مي‌تواند بسترهاي لازم براي افزايش حجم مناسبات و دستيابي به افق ترسيم شده دو کشور در حوزه‌هاي مختلف را فراهم آورد.

دکتر روحاني سپس آمادگي ايران براي توسعه روابط فرهنگي نظير ساخت فيلم‌هاي مشترک را اعلام کرد و گفت: دو کشور مسلمان همسايه داراي اشتراکات بسيار فرهنگي هستند و مي‌توانند همکاري مؤثري در اين زمينه داشته باشند و همچنين نسبت به توسعه گردشگري و همکاري‌هاي مراکز تحقيقاتي و دانشگاهي گام‌هاي بلندي بردارند.

رييس شوراي عالي امنيت ملي گفت: همکاري‌هاي دو کشور مي تواند در قالب ايجاد امنيت در مرزها و مبارزه با تروريسم بيش از پيش افزايش يابد.

رييس جمهوري با ابراز خرسندي از حضور رييس‌ جمهوري و هيأت بلند پايه ترکيه به ايران و تشکيل دومين نشست شوراي عالي همکاري دو کشور اظهار اميدواري کرد با رايزني مقامات عالي‌رتبه، نتايج مثبتي که منافع دو ملت را در بر داشته باشد، حاصل شود و در نشست بعدي شاهد به ثمر نشستن اين همکاري‌ها در حوزه‌هاي مورد علاقه باشيم.

دکتر روحاني همچنين به استقبال آنکارا از نتايج مذاکرات ايران با ۱+۵ در لوزان اشاره کرد و گفت: ترکيه همواره از مواضع جمهوري اسلامي ايران در زمينه استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي دفاع کرده است و ما لازم مي‌دانيم از اين موضع آنکارا تشکر کنيم و اميدواريم با انجام توافق نهايي در چند ماه آينده ،راه‌ها براي تحقق هدف تجارت ۳۰ ميليارد دلاري ، هر چه سريع‌تر هموار شود.

رجب طيب اردوغان رييس‌ جمهوري ترکيه نيز در اين ديدار با اشاره به توافقات انجام شده در نخستين جلسه شوراي عالي روابط دو کشور در آنکارا اظهار اميدواري کرد اين سفر در موقعيت حساس کنوني دستاوردهاي قابل توجهي براي دو کشور و منطقه در بر داشته باشد.

رييس جمهوري ترکيه با اشاره به امضاي هشت سند همکاري در اين سفر گفت: يکي از مهم‌ترين زمينه‌هاي همکاري دو کشور در حوزه اقتصاد است و با توجه به فعاليت خوب کميسيون مشترک دو جانبه اميدواريم با اجراي توافق‌ها ، به رقم ۳۰ ميليارد دلار در حجم تجارت مشترک دست يابيم.

اردوغان با اشاره به اشتياق سرمايه‌گذاران ترکيه براي حضور در بازار ايران، بر همکاري و سرمايه‌گذاري مشترک دو کشور در کشور ثالث تأکيد کرد و گفت: حمل و نقل بين دو کشور بايد گسترش پيدا کند و بايد برخي موانع بر سر اجرايي شدن تفاهم‌ها برطرف شود.

رييس‌ جمهوري ترکيه بر در نظر گرفتن منافع مشترک در خصوص داد و ستد انرژي تأکيد و تصريح کرد: اگر دو کشور بتوانند در زمينه قيمت گاز به توافق برسند، مي‌توانيم واردات بيشتري در حوزه انرژي از ايران داشته باشيم.

وي همچنين با اشاره به مسايل منطقه خاورميانه نظير تحولات عراق، فلسطين، سوريه و يمن اظهار داشت: کشورهاي منطقه بايد خود مشکلات را حل کنند و نبايد براي عبور از مسايل از غرب کمک بخواهند.

اردوغان با بيان اينکه مردم مسلمان منطقه در حال حاضر از بابت جنگ و حملات نظامي و تروريستي آسيب‌هاي بسياري ديده‌اند، گفت: بايد همه کمک کنيم تا اين مشکلات حل شود.

رييس‌ جمهوري ترکيه همچنين بر آتش بس همزمان براي ارايه کمک به مردم يمن تأکيد کرد و خواستار تشکيل اجلاسي با حضور همه يمني‌ها براي حل معضل اين کشور شد تا دولتي ملي و فراگير تشکيل شود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۲۲
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
106
50
ملت از دست این بشر عصبی هستن بعدش اینا گل می گن گل میشنون خوبه والا :/
علی
|
United States
|
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
13
111
آفرین به آقای رئیس جمهور هم حرف خودشو زد و هم تائید از اردوغان گرفت.
نظرات بینندگان