arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۷۹۱۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۵ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۴

اردوغان حامل پیامی از اتحادیه عرب برای ایران بود؟/ سفر اردوغان به تهران به رغم اختلافات سنگین با ایران

مواضع دو کشور در خصوص حل بحران سوریه هنوز اختلاف زیادی با یکدیگر دارد. هیچ نشانه ای از توافق در آینده نزدیک دیده نمی شود. در خصوص بحران یمن نیز برخی کشورهای عربی و ترکیه تلاش می کنند برای حل آن به توافقی با ایران دست پیدا کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 اظهارات اردوغان هیچ تاثیری بر سفر وی به ایران نداشته است.

به گزارش انتخاب ؛ الجزیره با بیان مطلب فوق، درباره سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به ایران و پیام هایی که اردوغان حامل آنهاست، اعلام کرد: دیدار روسای جمهور ایران و ترکیه پشت درهای بسته انجام می شود و موضوعات بسیار مهمی در این گفتگوها مطرح است.

مواضع دو کشور در خصوص حل بحران سوریه هنوز اختلاف زیادی با یکدیگر دارد. هیچ نشانه ای از توافق در آینده نزدیک دیده نمی شود. در خصوص بحران یمن نیز برخی کشورهای عربی و ترکیه تلاش می کنند برای حل آن به توافقی با ایران دست پیدا کنند.

برخی می گویند اردوغان حامل پیامی از اتحادیه عرب و بخصوص کشورهای حوزه خلیج فارس برای ایران جهت بحث برای حل بحران یمن از طریق درخواست از حوثی ها برای زمین گذاشتن سلاح هاست.

الجزیره در ادامه درباره تاثیر و بازتاب های انتقادات اردوغان از سیاست های ایران در داخل این کشور و این که با توجه به درخواست برخی از نمایندگان برای لغو سفر اردوغان، این سفر تا چه حد درست است، اعلام کرد: با توجه به علائم و شواهد در عرصه سیاسی ایران، اظهارات اردوغان هیچ تاثیری بر سفر وی به ایران نداشته است.

اردوغان در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال گرم قرار گرفت ولی به هر حال برخی از مسئولان ایرانی بخصوص مسئولان نظامی و همچنین نمایندگان پارلمان از اظهارات اردوغان به شدت ابراز نارضایتی کردند و برخی از نمایندگان نیز تلاش کردند وزارت خارجه را برای لغو سفر وی تحت فشار قرار دهند اما وزارت خارجه اعلام کرد این اظهارات هیچ تاثیری بر روابط تهران و آنکارا ندارد.

 گزارش آسوشيتدپرس؛ سفر اردوغان به تهران به رغم اختلاف بر سر يمن

در همین حال، آسوشیتدپرس در گزارشی  نوشت: رئیس جمهور ترکیه روز سه‌شنبه در بحبوحه اختلافات عمیق تهران و آنکارا بر سر مناقشه در یمن و سوریه، به ایران سفر کرد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه علنا از حملات هوایی تحت امر عربستان به حوثی‌های یمن حمایت کرده است. شبه نظامیان شیعه یمن پیشتر صنعا را تصرف کرده و عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور یمن را به فرار از کشور مجبور کردند.

به نوشته آسیوشیتدپرس؛ ایران که از حوثی‌ها حمایت می‌کند ولی از آنها پشتیبانی نظامی نمی‌کند، بارها پایان حملات ائتلاف عربستان به شبه نظامیان یمن را خواستار شده است.

اردوغان ماه گذشته با انتقاد شدید از ایران، تهران را به تلاش برای تسلط بر منطقه متهم کرد. اردوغان و حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز سه‌شنبه اختلافات دو کشور را کم اهمیت جلوه دادند.

روحانی در سخنانی که به طور زنده از تلویزیون دولتی ایران پخش شد گفت: مذاکرات جامعی را درباره یمن داشتیم. ما نقطه نظرات مشترکی داریم. باید هرچه زودتر شاهد پایان جنگ و خونریزی در یمن باشیم.

روحانی مجددا پایان حملات هوایی تحت امر عربستان در یمن را که وارد سیزدهمین روز شده خواستار شد و از تمام کشورهای خاورمیانه خواست که با تروریسم و افراط گرایی مبارزه کنند.

رئیس جمهور ترکیه گفت: منطقه در حال سوختن در آتش است و خواستار یک رویکرد منطقه ای فراگیر برای پایان دادن به بحران در یمن، عراق و سوریه شد.

اردوغان گفت: ما درباره عراق که تاکنون 100 هزار تن در آن کشته شده اند و درباره سوریه که تاکنون بیش از 300 هزار نفر در آن کشته شده اند، مذاکره کردیم. ما همگی مسلمان هستیم.

رئیس جمهور ترکیه افزود: باید با هم متحد شویم و مانع کشتار و خونریزی شویم. باید آنهایی را در حال جنگ هستند کنار یکدیگر بیاوریم و می توانیم به یک نتیجه برسیم.

مقامات دو کشور هشت توافقنامه جدید در زمینه همکاریهای اقتصادی، تجاری و صنعتی امضا کردند.

میزان تجارت بین دو کشور هم‌اکنون حدود 14 میلیارد دلار در سال است که عمدتا شامل کالاها و محصولات نفتی صادراتی ایران به ترکیه می‌شود.

روسای جمهور دو کشور اعلام کردند که مایل به افزایش سطح مبادلات تجاری به حدود 30 میلیارد دلار در سال هستند. اردوغان همچنین از ایران خواست که قیمت گاز طبیعی صادراتی خود به ترکیه را کاهش دهد

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۷
غیر قابل انتشار: ۱
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
0
19
دیپلماسی جای برخوردهای احساسی نیست. سفر اردوغان و استقبال از وی کاملا منطقی و آینده نگرانه بود. شوروی و آمریکا تو اوج جنگ سرد درعین رقابت باهم تعامل داشتند ایران و ترکیه که دیگه جای خود دارن.
نظرات بینندگان