arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۹۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۵ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۴

رویای اروپا برای دستیابی به گاز ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک خبرگزاری غربی نوشت که اتحادیه اروپا امیدوار است پس از حصول توافق هسته‌ای با ایران و لغو تحریم‌ها بتواند با دستیابی به گاز ایران، وابستگی خود به ذخایر گازی روسیه را کاهش دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اتحادیه اروپا امیدوار است تا بتواند از خط لوله های موسوم به کریدور جنوبی، گاز مورد نیاز خود را به جنوب اروپا از طریق ترکیه تامین کند. منابع گازی این خط لوله ها احتمالا قرار است از آذربایجان و کشورهای همسایه آن از جمله ایران تامین شود.

میگوئل آریاس کانته کمیسر امور انرژی و آب و هوا اتحادیه اروپا اخیرا در خصوص مسیر انتقال گاز به اروپا تاکید کرده است که "این مساله یکی از اولویت های ما است."

این پروژه که قرار است از سال 2019 میلادی عملیاتی شود، در مرحله نخست هر سال 10 میلیارد متر مکعب گاز را به بلغارستان و یونان منتقل خواهد کرد.

یک منبع آگاه در کمیسیون اروپا در این باره تاکید کرد که این پروژه به تنهایی کافی نخواهد بود.

یک مقام اروپایی نیز که نامش فاش نشده، گفت: ولی با تزریق گاز ایران پس از لغو تحریم ها، ظرفیت این پروژه به بیش از 40 میلیارد متر مکعب در سال افزایش خواهد یافت که کافی خواهد بود.

اروپا قصد دارد تا منابع تامین انرژی خود را متنوع کند. بحران در روابط روسیه و اوکراین نیز چالش بزرگی برای اتحادیه اروپا به شمار می رود. اتحادیه اروپا بیش از نیمی از گاز مورد نیاز خود را با واردات تامین می کند و در سال 2014 میلادی نیز بیش از 400 میلیارد یورو برای واردات گاز هزینه کرده است.

روسیه به تنهایی یک سوم نیاز گازی اروپا را تامین می کند. بخش مهمی از گاز صادراتی روسیه نیز از طریق مرزهای اوکراین به بازار اروپا ترانزیت می شود. ولی مسیر اوکراین به شدت غیر قابل پیش بینی است. اختلافات گازی روسیه و اوکراین طی سال های اخیر بارها موجب اختلال در مسیر صادرات گاز روسیه را اروپا شده است.

روسیه متقاعد شده است که کریدور جنوبی به علت در اختیار نداشتن ذخایر گاز کافی، قابل دوام نخواهد بود. عملیات احداث این خط لوله از ماه گذشته آغاز شده تا گاز آذربایجان را به ترکیه منتقل کند ولی عملیات اجرایی این پروژه در طول مرزهای یونان و آلبانی عقب تر از برنامه تعیین شده است.

یونان نیز تمایل خود را برای مشارکت در پروژه ترکیه اعلام کرده ولی هنوز چیزی را امضا نکرده است.کارشناسان بر این باورند که منافع گازی ایران و اروپا تنها در شرایطی محقق خواهد شد که توافق هسته ای ایران و قدرت های جهانی، تا پایان ژوئن حاصل شود.

جودی دمپسی تحلیلگر اندیشکده کارنگی اروپا در این باره گفت: واقعا ایران برای سرمایه گذاری منابع کافی را در اختیار ندارد. ایران منابع ارزی کافی ندارد. ایران قادر به مدرنیزه کردن زیر ساخت ها نیست. البته اروپایی ها نیز باید غیر از ایران یک جایگزین دیگر نیز داشته باشند و باید بسیار محتاط باشند که همه تخم مرغ های خود را در سبد ایران قرار ندهند.

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان