arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۰۳۲۰
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۲ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴
معاون وزير نفت:

احتمال مشارکت نفتي ايران-آمريکا

معاون وزير نفت از اعلام آمادگي چند شرکت اروپايي-آمريکايي براي سرمايه‌گذاري در طرح‌هاي جديد پتروشيمي خبر داد و گفت: مذاکرات با شرکت‌هايي از آلمان، هلند و ايتاليا براي مشارکت در صنايع پتروشيمي آغاز شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 معاون وزير نفت از اعلام آمادگي چند شرکت اروپايي-آمريکايي براي سرمايه‌گذاري در طرح‌هاي جديد پتروشيمي خبر داد و گفت: مذاکرات با شرکت‌هايي از آلمان، هلند و ايتاليا براي مشارکت در صنايع پتروشيمي آغاز شد.

عباس شعري مقدم درباره آخرين وضعيت مذاکرات ايران با شرکت‌هاي بزرگ بين‌المللي به منظور مشارکت در طرح‌هاي جديد صنعت پتروشيمي پس از لغو تحريم‌هاي خارجي، گفت: در شرايط فعلي سرمايه گذاري در صنايع پتروشيمي ايران براي شرکت‌هاي بزرگ خارجي و بين المللي جذاب و سودآور است.

معاون وزير نفت با اعلام اينکه هم اکنون ايران از منابع هيدروکربوري فراوان و نسبتا ارزان شامل نفت خام و گاز طبيعي برخوردار است، تصريح کرد: در کنار ذخاير غني نفت و گاز، نيروي انساني تحصيل کرده و آماده به کار و وجود بيش از ۲۰۰۰ کيلومتر مرزهاي آبي در خليج فارس و درياي عمان از ديگر مزيت هاي سرمايه گذار در صنعت پتروشيمي و پليمري ايران است.

مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي با بيان اينکه پس از آغاز مذاکرات هسته‌اي اخير و احتمال به نتيجه رسيدن مذاکرات شرکت‌هايي از کشورهايي مختلف جهان مذاکرات خود را با ايران به منظور مشارکت و سرمايه گذاري در طرح‌هاي پتروشيمي آغاز کرده اند، اظهار داشت: بر اين اساس تاکنون مذاکرات متعددي با سرمايه گذاران و شرکت‎هايي از هند، آلمان، هلند و ايتاليا و همچنين تمام کشورهايي که در گذشته با ما همکاري داشتند، انجام شده است.

اين مقام مسئول با اشاره به اعلام آمادگي شرکت‌هاي خارجي به منظور از سرگيري همکاري با ايران، اظهارداشت: اين شرکت‌ها تاکيد مي کنند که به محض لغو تحريم‌ها فعاليت‌ها و همکاري‌هاي خود با صنعت پتروشيمي ايران را آغاز خواهند کرد.

وي همچنين در پاسخ به اين سئوال مهر مبني بر اينکه آيا در کنار اروپايي ها، شرکت‌هاي آمريکايي هم براي مشارکت در طرح‌هاي صنعت پتروشيمي مذاکرات خود را آغاز کره‌اند؟ توضيح داد: به صورت مستقيم خير، ولي برخي شرکت‌هاي اروپايي که شريک آمريکايي دارند، براي همکاري مذاکراتي داشته اند و حتي در پاسخ به سئوال ما که شما با داشتن شريک آمريکايي، چطور اقدام به مذاکره و اعلام آمادگي کرده ايد؟ تاکيد کرده‌اند که شرکاي آمريکايي ما، خود خواهان انجام اين گفتگوها بوده‌اند.

شعري مقدم در پاسخ به پرسش ديگر مهر که آيا از نظر قوانين کشور، محدوديتي براي سرمايه گذاري‌هاي آمريکايي‌ها در صنايع پتروشيمي وجود ندارد؟ گفت: خير، هيچ محدوديتي براي سرمايه گذاري خارجي در کشور وجود ندارد، زيرا وقتي اين شرکت‌ها براي سرمايه گذاري اقدام مي‌کنند، يک شرکت ايراني ثبت مي‌کنند و آن شرکت مي تواند بدون محدوديت در ايران فعاليت کند.
نظرات بینندگان