arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۰۳۴۰
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۴ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴
وال استریت ژورنال:

اوباما از عربستان حمایت می کند، اما نه به اندازه ای که ایران را آزرده خاطر کند / چرا سعودی ها دکمه توقف بمباران یمن را زدند؟

دولت آمریکا نگفته است اگر کشتی های ایرانی بخواهند به ساحل یمن بروند ، آیا جلو آنها را خواهد گرفت یا خیر. یک سخنگوی پنتاگون درباره اینکه آمریکا ممکن است برای چه چیزهایی آماده شده باشد ، گفت :«من نمی توانیم چیزی بگویم.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه وال استریت ژورنال نوشت: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا می کوشد از حملات عربستان سعودی به یمن حمایت کند ، اما نه به اندازه ای که موجب آزردگی ایران شود.

به گزارش «انتخاب»، جیمی کارتر رئیس جمهور اسبق آمریکا اندکی پس از انقلاب اسلامی سال 1979 دو اسکادران از هواپیماهای اف-15 به عربستان فرستاد تا به این کشور اطمینان خاطر بدهد که آمریکا از آن حمایت می کند.

اما فقط وقتی که جنگنده ها در میانه راه بودند وی اعلام کرد آنها مسلح نیستند. کارتر می خواست عزم آمریکا را نشان دهد -- اما نه یک عزم چندان راسخ.

می توان حدس زد پس از آنکه اوباما دستور حرکت ناو هواپیمابر یو اس اس تئودور روزولت به سوی ساحل یمن را صادر کرد سعودی ها دچار نوعی احساس آشناپنداری شدند.

شاید علت اعزام این ناو جلوگیری از حرکت کشتی های ایران به سوی یمن برای رساندن کمک به حوثی تحت حمایت خود در این کشور بوده باشد.

ما می گوییم «شاید» ، چون دولت آمریکا نگفته است اگر کشتی های ایرانی بخواهند به ساحل یمن بروند ، آیا جلو آنها را خواهد گرفت یا خیر. یک سخنگوی پنتاگون درباره اینکه آمریکا ممکن است برای چه چیزهایی آماده شده باشد ، گفت :«من نمی توانیم چیزی بگویم.»

این مایه اطمینان خاطر سعودی ها نخواهد بود که روز سه شنبه دکمه توقف حملات نظامی به حوثی ها را پس از منهدم کردن یک انبار مهمات بزرگ حوثی ها در نزدیکی صنعا فشردند. اقدام سعودی ها در پی فشارهای واشنگتن بر ریاض برای کاستن از شدت بمباران هایی است که موجب کشته شدن غیرنظامیان شده است.

همچنین گفته می شود مذاکرات پشت پرده میان ریاض و تهران نیز در آتش بس نقش داشته است.

در ادامه این گزارش وال استریت ژورنال ادعا شده است: اگر ایرانی ها بتوانند آنچه را سعودی ها از راه هوا منهدم می کنند دوباره از راه دریا به یمن برسانند، ریاض مدتی طولانی تحمل نخواهد کرد. سعودی ها همچنین در جستجوی شواهدی هستند که نشان دهد اگر ایران به مسلح کردن دشمنان عربستان در یمن، عراق، سوریه و لبنان ادامه دهد، آمریکا هنوز هم آماده است از این کشور پشتیبانی کند. اوباما تاکید کرده است مذاکرات هسته ای با ایران تاثیری بر سیاست کلی آمریکا در خاورمیانه یا تغییر شکل ائتلاف های منطقه ای آمریکا نخواهد داشت.

با توجه به سابقه اوباما در تلاش برای نیازردن ایران، سعودی ها به دقت بیشتری دنبال چنین شواهدی می گردند.

آمریکا در سوریه بسیار تلاش کرده است اهداف حکومت دمشق را هدف حملات خود قرار ندهد، یا به وعده خود برای مسلح کردن ارتش آزاد سوریه عمل نکند، زیرا از این نگران است که با این کار حامیان بشار اسد در تهران را ناراحت کند.

دولت آمریکا همچنین تا همین ژانویه گذشته با حوثی ها تماس داشت.

وال استریت ژورنال اواخر ماه ژانویه گزارش داد از زمانی که حوثی ها کنترل صنعا را در ماه ژانویه به دست گرفتند ، دولت اوباما کوشیده است حوثی ها را جزو شرکای بالقوه واشنگتن معرفی کند.

یکی از فرماندهان حوثی گفت آمریکا به آنها کمک های لجستیکی می کرد و درباره گروه «القاعده در شبه جزیره عربی» با آنها مبادله اطلاعاتی داشت. آمریکا ماه فوریه مجبور شد سفارت خود را در صنعا تعطیل کند.

اوباما ظاهرا معتقد است امتیازات هسته ای وی موجب تعدیل و میانه روی در رفتار منطقه ای تهران خواهد شد. اما چیزی که ما تاکنون دیده ایم این است که دیپلماسی هسته ای ظاهرا ایران را متقاعد کرده است که می تواند نفوذش را در سرتاسر منطقه بگستراند.

آیا اوباما توافق هسته ای خود را بر سر یک حادثه دریایی ، آن هم به خاطر ایستادن در کنار سعودی ها در یمن ، به خطر خواهد انداخت؟‌ ایرانی ها قطعا این را بعید می دانند ، و برای همین است که اکنون در حال محک زدن آمریکا در دریا هستند.


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۷
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
22
52
همین چند روز پیش اوباما عقب نشینی در برابر کنگره داشت یادتون رفت؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
35
106
اگر رابطه ایران و آمریکا به سمت عادی شدن برود معامله بسیار بزرگتری بر سر امنیت کل خاورمیانه صورت خواهد گرفت.
به زودی 6 دانگ خاورمیانه واس ماس..!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
این منطق شما درست شبیه منطق شاهان قاجار هست
ناشناس
| United States |
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
قرار نیست خاورمیانه واس ماس باشه، ما که نمیخوایم مثل دوره طاغوت ژاندارم منطقه باشیم؛ هدف باید رسیدن با جایگاهی باشه که مطابق شأن ایران باشه، یعنی نقشی تعیین کننده در مقدرات خاورمیانه، این با تملک این منطقه یا ماشین سرکوب شدن فرق اساسی داره. کشور ما به انقلاب خودش مینازه و میخواد ارزشهای انقلاب رو تو قلبهای مردم منطقه ترویج کنه.
ناشناس
| Romania |
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
واس ماس ؟؟
عباس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
2
46
ديپلماسي از هر سلاحي براي دشمنان ما ويرانگر تر و برنده تر(تيز تر)خواهد بود.
پیام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
9
44
ما باید روابطمون رو با آمریکا درست کنیم این موضوع نه تنها توان ایران رو کم نمیکنه بلکه دست ایران رو بیش از پیش قوی تر میکنه و همه خاورمیانه رو به کنترل کامل ایران درمیاره
پاسخ ها
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
اولا جمهوری اسلامی ایران به دنبال تسلط و کنترل منطقه نیست ، دوم اینکه اون قدرتی که میخواد با تکیه بر دیگران و سازش با دشمنان بدست بیاد اسمش قدرت نیست نوکریه !!!
علی
| United States |
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
ارتبا ط با امریکا یعنی مستمعره شدن و عقب افتادگی.امریکا و اروبه هر گز بیشرفت و استقلال ایران را نمی خواهند
یک نگاه به عربستان و ترکیه و....کشورهای اسیای میانه بندازید و مطا لعه کنید
ali
|
Germany
|
۰۴:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
1
2
اگر در طول این مدت که مذاکرات ادامه دارد دقت کرده باشیم لحن آقای اوباما و اروپایی ها در مورد ایران بسیار با ادبانه و با دقت میباشد که منی که نه چیزی از سیاست نمیفهمم متوجه میشوم که آنها میخواهند ایران را به عنوان یک قدرت منطقه یی بشناسند و مواظب تک تک کلمات شان هستند و اکنون ما باید نه از اینطرف بام و نه از آنطرف بام بئوفتیم مرد سیاست و میدان میخواهد که مانند آدن آور صدر اعظم آلمان بعد از جنگ دوم جهانی بهترین بازی را در مقابل آنها انجام دهیم خدا را شکر میکنم که سکان سیاست کشورم را بدست مرد توانا و بسیار زیرک سپرده اند که از عهده همه شان بر می اید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
معلومه باید با ادب باشن چون نیاز دارن به ایران وگرنه جواب سلاممونم نمیدادن امریکا فقط زبان قدرت میفهمه و بهش احترام میزاره
نظرات بینندگان