arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۱۱۹۸
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۹ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴

شرمن: تحریم، پیشرفت هسته‌ای ایران را متوقف نکرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرپرست تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا با اعتراف به اینکه تحریم‌ها نتوانسته‌اند برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کنند، فرهنگ و اقتصاد مقاومتی را عامل پیشرفت این برنامه در دوران تحریم‌ها دانست.

به گزارش فارس، «وندی شرمن»، معاون وزیر خارجه آمریکا و سرپرست تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای این کشور در گفت‌وگوهای 1+5 «فرهنگ و اقتصاد مقاومتی ایران» را عامل پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران در دوران تحریم‌ها دانست.

وی که در کنفرانس موسوم به «مشورت درباره وجدان» سخنرانی می‌کرد در ابتدای نطق خود به برگزاری جشن موسوم به «استقلال اسرائیل» در هفته گذشته اشاره کرد و گفت که با اظهارات «جو بایدن»، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در این مراسم مبنی بر اینکه آمریکا و اسرائیل عضو یک «خانواده» هستند، موافق است.

این کنفرانس را «مرکز اقدام مذهبی یهودیت اصلاح‌گرا» از لابی‌های حامی صهیونیسم برگزار می‌کند.

معاون وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه واشنگتن می‌داند که اسرائیل در همسایگی کشورهای سختی قرار دارد گفت که تلاش آمریکا این است که اوضاع همسایگی اسرائیل با «ایران مسلح به سلاح هسته‌ای» بدتر نشود.

شرمن در ادامه به تشریح مزایای توافق هسته‌ای با ایران پرداخت و گفت که با توافق هسته‌ای است که می‌توان برنامه هسته‌ای ایران را محدود کرد.

وی محدود کردن برنامه غنی‌سازی ایران، عدم دست‌یابی ایران به پلوتونیوم سطح تسلیحاتی، کاستن از ذخایر اورانیوم ایران و دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌شده و اعلام‌نشده ایران را از مزایای این توافق برشمرد و تأکید کرد در صورتی که مشخص شود ایران به تعهدات خود عمل نکرده یا مفاد توافقنامه احتمالی را نقض کرده است تمامی گزینه‌ها علیه این کشور روی میز خواهد بود.

این دیپلمات آمریکایی در ادامه به سوالات مخاطبان پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوال یک مخاطب درباره تحریم‌ها این اقدامات تنبیهی را بسیار «وسیع و موثر» و عامل حضور ایران در پای میز مذاکرات دانست اما اضافه کرد تحریم‌ها نتوانسته‌اند برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کنند. شرمن گفت ایرانی‌ها در دوران تحریم‌های اقتصادی از 165 سانتریفیوژ به 19 هزار سانتریفیوژ رسیدند.

سرپرست تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا در ادامه گفت ایرانی‌ها «اقتصاد و فرهنگ مقاومتی» دارند و آنها احساس کردند که باید برنامه هسته‌ای خود را پیش ببرند.

شرمن اضافه کرد: «چیزی که این برنامه را متوقف کرد، برنامه مشترک اقدام (توافق موقت ژنو) بود.»

وی ادامه داد: «تنها گزینه بادوام، رسیدن به توافقی با میزان نظارت و شفافیت کافی جهت درک رویدادهای پیرامون برنامه هسته‌ای ایران است.»

معاون وزیر خارجه آمریکا افزود توافق هسته‌ای، در صورت حصول تا موعد ۳۰ ژوئیه، اسرائیل، آمریکا و تمام جهان را به مکانی امن‌تر تبدیل خواهد کرد.

معاون وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره اقدام نظامی علیه ایران گفت که جامعه اطلاعاتی آمریکا در این باره بررسی‌های لازم را انجام داده است اما تحلیل‌ها حاکی از آن است که این گزینه برنامه هسته‌ای ایران را تنها دو سال به عقب می‌برد.

«شرمن» درباره اظهارات روزهای اخیر برخی نمایندگان کنگره که گفته‌اند قصد دارند متمم‌های اصلاحی مختلفی به طرح موسوم به «بازبینی کنگره در توافق هسته‌ای» اضافه کنند هم اظهار نظر کرد .

معاون وزیر خارجه آمریکا متمم‌های پیشنهادی نمایندگان کنگره برای اضافه شدن به این طرح را «تأسف‌بار» خواند و افزود اوباما در صورت تغییر لحن این طرح، گزینه‌های خود درباره آن را در نظر خواهد گرفت.

رئیس‌جمهور آمریکا ابتدا این طرح را به وتو تهدید کرده بود اما بعد از اعمال تغییراتی در آن گفت که حاضر است نسخه اصلاح‌شده آن را در صورت عدم تغییر بیشتر، امضا کند.
نظرات بینندگان