arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۱۱۹۹
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۹ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴

«پروژه شتر»؛ نام توهین آمیز بانک انگلیسی علیه ایرانیان!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
امروز دوشنبه اولین جلسه رسیدگی به شکایت شماری از ایرانیان علیه «رویال بانک اسکاتلند» (آر بی اس) به دلیل بسته شدن بی دلیل حساب بانکی شان توسط این بانک انگلیسی در شهر منچستر انگلیس بود.

به گزارش تابناک، این بانک انگلیسی، پروژه توقیف حساب های ایرانی تبارهای انگلیس یا ایرانیان ساکن انگلیس را «پروژه شتر» نامگذاری کرده است. نامی که شرکت حقوقی بلاک استون که شکایت ایرانیان در این پرونده را پیگیری می کند، آن را نامی توهین آمیز خوانده است و اقدام این بانک را اقدامی نژاد پرستانه نام نهاده است.

بر اساس این گزارش،شرکت حقوقی بلاک استون همچنین در بیانیه ای گفته است: « رویال بانک اسکاتلند این عملیات را «پروژه شتر» نام داده که این عنوان عمیقا توهین آمیز و نشانه فرهنگ ریشه دار نژادپرستی در این بانک است.

این شرکت حقوقی، پرونده شاکیان ایرانی تبار یا ایرانی های ساکن انگلیس علیه رویال بانک اسکاتلند را بر اساس «نقض قانون برابری » پیگیری می کند.

در مقابل اما،بانک «آر بی اس» با ادعای اینکه این اقدام را برای رعایت بعضی قوانین انجام داده ، مدعی شده است: ما هرگونه اتهامی را مبنی بر اینکه این اقدام تبعیض آمیز باشد را رد می کنیم. ما هرگز حساب جاری مشتریمان را به دلیل نژادشان نمی بندیم و هر شهروند مقیم انگلیس می تواند تقاضای افتتاح حساب نماید.

خبرگزاری جمهوری اسلامی در گفت و گو با مدیر این شرکت حقوقی جزئیات بیشتری را از این پرونده به دست آورده است. مدیر این شرکت حقوقی گفته است:

«پیشتر برخی از ایرانیان با شرکت تماس گرفته و اظهار داشته اند که نامه ای را از بانک دریافت کردند که در آن هشدار داده شده که حساب بانکی شان ظرف مدت 60 روز بسته خواهد ».

وی ادامه داده: اگر بانک ها نتوانند به ایرانیان تسهیلات بانکی ارائه دهند در آن صورت آنها جایی را نخواهند داشت که حقوقشان را واریز کنند و یا قبوض شان را بپردازند؛ زندگی آنها در انگلیس غیر ممکن می شود.

نواز تصریح کرد که تصمیم بانک 'آر بی اس' مبنی بر بستن حساب مشتریان ایرانی تکان دهنده است و پا را
فراتر از تحریم ها می گذارد.وی افزود: اینها مردمان عادی هستند که به دلیل نژادشان قربانی سیاست بانک های بزرگ شده اند و تنها خواستار یک حساب جاری در بانک بوده اند.

نکته جالب در این میان این است که در روزهای گذشته این موسسه حقوقی بیان کرده بود که یک دختر بچه 9 ساله در بین افراد متاثر از این تصمیم بانک اسکاتلندی قرار دارد.
نظرات بینندگان