arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۱۲۸۸
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۳ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴

شمخاني: عقب‌نشيني ناوهاي ايران از خليج عدن براي نشاط‌‌گيري مجدد بود/ اولين فکت‌شيت را ايران منتشر کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت انتشار فکت شيت امروز مفيد فايده نيست ضمن اينکه اولين فکت شيت را ايران پخش و بر روي سايت خبرگزاري ها منتشر کرد و موضوع روز ما چگونگي برداشته شدن تحريم ها توسط شوراي امنيت سازمان ملل ، دولت و کنگره امريکا و اتحاديه اروپا است.

علي شمخاني در حاشيه نشستي که به مناسبت روز ملي خليج فارس در دانشگاه علامه طباطبايي تحت عنوان دولت، ملت و آينده مشترک برگزار شد در پاسخ به سوالي درباره دستور مقام معظم رهبري براي انتشار فکت شيت اظهار داشت: دستور، مطالبه و توصيه با يکديگر متفاوت هستند. ضمن اين که به نظر مي رسد زمان هم بر اين امر بي تاثير نبوده است.

وي به عنصر زمان در اين موضوع اشاره کرد و گفت: انتشار فکت شيت امروز مفيد فايده نيست ضمن اينکه اولين فکت شيت را ايران پخش و بر روي سايت خبرگزاري ها منتشر کرد و بعد آمريکايي ها فکت شيت را منتشر کردند. ممکن است کسي از آن مطلع نباشد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: امروز از فکت شيت عبور کرده ايم . موضوع امروز ما رفع ابهامات فراوان در خصوص تحريم ها ، چگونگي برداشته شدن تحريم ها توسط شوراي امنيت، دولت و کنگره آمريکا و اتحاديه اروپا و همچنين متوازن سازي اقدامات ما و آنها است .

شمخاني در پاسخ به سوالي پيرامون فعاليت کشتي هاي ايراني در خليج عدن گفت: به شکل طبيعي انتقال از مبدا به مقصد و بازگشت بر اساس برنامه زمان بندي صورت گرفته و هنوز هم قسمتي از ناوهاي ايراني در منطقه هستند.

وي گفت: تردد کشتي ها موضوعي نيست که منقطع شده باشد و پس از نشاط گيري مجدد آن قسمتي که برگشته است باز به خليح عدن باز خواهد گشت.

دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به سوالي درباره ريختن برگه هايي توسط هواپيماهاي سعودي بر روي مردم يمن که در آن نوشته شده اين حملات براي مقابله با نفوذ ايران است، گفت: اين کار تکرار آموزه شکست خورده غربي ها توسط سعودي ها وعلامت کهنسالي فکري آنها دانست.

شمخاني خاطرنشان کرد: اين شگردي است که دولت هاي غربي در زمان جنگ سرد از آن براي ترساندن مردم استفاده مي کردند. هرجا تحرکات آزادي خواهانه بود اين برگه ها را مي ريختند و مي گفتند ما براي نفوذ کمونيسم اين کار را مي کنيم در حالي که تهاجم شوروي در آن حد ها نبود. اکنون هم اين اقدام عربستان تکرار همان آموزه شکست خورده غربي هاست و نشان دهنده کهنساني سياستمداران عربستاني است.

وي در پاسخ به اين سوال که نمي خواهيد پاسخ مقتضي بدهيد ، گفت: هنوز زمان پاسخ مقتضي تمام نشده اما اين اقدام يک شگرد شناخته شده اي است که دولت هاي غربي براي ترساندن ملت ها جنگ سرد را راه اندازي کردند و مي گفتند تحرکات آزادي خواهي نشانه تهاجم کمونيسم و شوروي است در حاليکه تهاجم شوروي ها گسترده نبود.

دبيرشوراي عالي امنيت ملي گفت: دولت سعودي اين حرکت را به شکل سهل انگارانه اي در پيش گرفته، توزيع اين برگه هاي ضمن اينکه واقعيت عيني ندارد با اين هدف است که مردم يمن بترسند اما مردم يمن امروز مي گويند برادران ايراني تنها کساني بودند که به کمک ما آمدند و مجروحين ما را پذيرفتند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان