arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۱۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۰۹ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴
روزنامه آمريکايي:

ايران به معناي واقعي قادر به بستن تنگه هرمز است/ آمريکا در واکنش نشان دادن به ايران مشکل دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه آمريکايي «آبزرور» در گزارشي در زمينه برخورد چند روز گذشته در تنگه هرمز نوشت: ايران و آمريکا در حال انجام بازي «بتل فيلد» هستند و در اين بين ايران قادر به رصد اقدام‌هاي ما مي‌باشد ولي آمريکا تنها اقدام‌هاي اين کشور را حدس مي‌زند.

*اهميت بالاي تنگه هرمز
آبزرور با اشاره به اهميت جهاني تنگه هرمز نوشت: بايد درک کرد که تنگه هرمز آبراهي بسيار مهم مي‌باشد و 20% نفت جهان روزانه از اين مسير عبور مي‌کند. اين آبراه از يک سو در قلمروي دريايي ايران و از سوي ديگر در سمت عمان و امارات متحده عربي قرار گرفته است و بر اساس معاهده سازمان ملل متحد در زمينه قوانين دريايي، عبور و مرور براي همگان در اين منطقه آزاد مي‌باشد.

آبزرور سپس در ادامه با اشاره به مختصات جغرافيايي تنگه هرمز نوشت: اگر ايران تنگه هرمز را مسدود کند، آنگاه به معناي واقعي کلمه جهان را به زانو در خواهد آورد. بنابر اين غرب و به ويژه آمريکا بايد به طور حتمي مانع از وقوع چنين رويدادي شوند. در اين ميان و در حالي‌که آمريکا در تنگه هرمز حضور دارد اما نشان داده که در واکنش دادن به چنين حوادثي مشکل دارد.

*موضع انفعالي نيروي دريايي آمريکا در خليج فارس
به نوشته اين نشريه،در حالي‌که نيروي دريايي آمريکا در سال 2015 نيز کماکان در تنگه هرمز حضور دارد، اما آشکار نيست که قادر باشد اقدامي براي باز نگه داشتن تنگه هرمز به اجرا گذارد.
آبزرور در ادامه با اشاره به «مهارت ايران در امور نظامي و تدابير راهبردي» نوشت: ايراني‌ها همواره راهبرد و تاکتيک نويني داشته و حال نيز نحوه حملات دريايي خود را در تنگه هرمز بهبود بخشيده‌اند. شيوه حمله‌هاي آن‌ها حمله «دسته جمعي» ناميده مي‌شود و قايق‌هاي تندرو با حداکثر سرعت حرکت کرده و دشمن را به محاصره خود در خواهند آورد. اين قايق‌هاي تندرو بسيار کوچک بوده و سريع هستند و به همين دليل شناسايي آن‌ها دشوار است. ايران همچنين زير دريايي‌هاي کوچکي را ساخته و از آن‌ها در تنگه هرمز استفاده مي‌کند.

*شيوه حملات هجومي قايق‌هاي تندروي ايران جواب داده
در بخش ديگر اين گزارش آمده است: در پايش و حمله گسترده اخير نيروي دريايي ايران به کشتي «مايرسک تيگريس» در يکي از بنادر ايران که احتمالا لارک بود، نيروي دريايي آمريکا با وجود اعزام يک ناوشکن و چند هواپيماي تجسسي تنها نظاره گره اوضاع بوده و پنتاگون نيز در مقام توجيه گفت که هيچ تبعه آمريکايي در کشتي مذکور نبوده است.

آبزرور مدعي شد؛ بايد همه چيز را به طور عمقي‌تر مشاهده کرد. اين رويدادها در حالي انجام مي‌شوند که ايران به حمايت خود از حوثي هاي يمني ادامه مي‌دهد. در اين ميان بندري مهم در شهر عدن يمن و در خليج عدن وجود دارد که ديگر مکان آبراه مهم براي نفت جهان است. اگر حوثي‌ها و ايران از طريق نبرد نيابتي، بر اين بخش تسلط پيدا کنند، آن‌گاه آن‌ها بر خليج عدن استيلا خواهند يافت. اين خليج نيز در دهانه منتهي به آبراه سوئز است و بخش عمده‌اي از گاز مورد نياز اروپا از اين منطقه عبور مي‌کند حال اگر ايران قادر به کنترل تنگه هرمز و عدن باشد، بر بخش گسترده‌اي از نفت جهان تسلط خواهند يافت.

*بتل فيلد ايران در عرصه واقعي
آبزرور در خاتمه نوشت: بايد گفت که ايران در حال بازي‌هاي کودکانه نيست بلکه بازي بتل‌فيلد را در عرصه واقعي به اجرا گذاشته است. ايران در حالي سرگرم اجراي نمايش و اقدام‌هاي خود است ‌که آمريکا تنها در حال واکنش‌ نشان دادن به اقدام‌هاي ايران است و شما هرگز با واکنش نشان دادن برنده بازي نخواهيد شد.
نظرات بینندگان