arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۲۱۵۳
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۲۰ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴

پاداش ميلياردي اعراب به فرانسه بابت مخالفت با توافق هسته‌اي

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

طي سال‌هاي اخير و به موازات ادامه روند مذاکرات هسته‌اي ايران و گروه ۱+ ۵، فرانسه همواره موضع سرسختانه‌اي در قبال ايران داشته که در مواردي حتي ريسک عدم موفقيت مذاکرات را نيز سبب شده است. خبرگزاري «رويترز» با انتشار مطلبي به بررسي بخشي از اهدافي پرداخته که دولت فرانسه از پيگيري اين سياست سرسختانه در قبال ايران دنبال مي‌کند.

به گزارش تابناک، خبرگزاري «رويترز» در مطلبي به بررسي مواضع فرانسه در قبال موضوع هسته‌اي ايران پرداخته و مي‌نويسد، رويکرد سرسختانه اين کشور، به تحکيم پيوندهاي اين کشور با دولت‌هاي عرب منطقه خليج فارس منجر شده و زمينه پيگيري آسان‌تر منافع خود را برايش فراهم کرده است.

يکي از نمودهاي تقويت پيوند فرانسه با کشورهاي منطقه، روز پنجشنبه و هنگامي آشکار شد که قطر موافقت کرد با بستن قراردادي هفت ميليارد دلاري، از فرانسه جت‌هاي جنگنده «رافال» خريداري کند. قرار است فرانسوا اولاند، رئيس جمهور فرانسه فردا براي امضاي قرارداد مربوطه به دوحه سفر کند. پس از آن، وي به دعوت ملک سلمان به رياض خواهد رفت تا در نشست سران کشورهاي شوراي همکاري خليج فارس شرکت کند. اين نخستين بار است که يک رهبر غربي در نشست اين سازمان شرکت مي‌کند.

يک ديپلمات ارشد فرانسوي مي‌گويد: «اين موضوع براي ما مهم است، زيرا نشانگر قدرداني کشورهاي منطقه خليج فارس از انتخاب‌هاي استراتژيک ما درباره ايران، سوريه و مبارزه با داعش است. ما نشان داديم ‌شريکي قابل اتکا هستيم که از مسئوليت‌هاي خود در منطقه شانه خالي نمي‌کند».

فرانسه‌ يکي از اعضاي گروه ۱+ ۵، سخت‌ترين مواضع در بحث کاهش تحريم‌ها و نظارت بر فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران داشته است. از سوي ديگر، اين کشور دو سال پيش و در پي خودداري آمريکا از اقدام نظامي عليه سوريه، به انتقاد از واشنگتن پرداخت. فرانسه عضو ائتلاف تحت رهبري آمريکا براي مبارزه با داعش نيز هست و نيرو‌هايش در شمال آفريقا با گروه‌هاي وابسته به القاعده مبارزه مي‌کنند.

حضور اولاند در جلسه شوراي همکاري خليج فارس، ده روز پيش از سفر رهبران کشورهاي منطقه به آمريکا براي برگزاري جلسه‌اي درباره موضوع هسته‌اي ايران با باراک اوباما انجام مي‌گيرد. فرانسوا هايسبورگ، از مقامات سابق وزارت دفاع فرانسه و مشاور ويژه مؤسسه تحقيقات استراتژيک پاريس مي‌گويد: «فرانسه سابقه اتخاذ مواضع سخت‌تر از آمريکايي‌ها در مذاکرات هسته‌اي ايران را دارد و اين تنها مي‌تواند موجب خرسندي سعودي‌ها شود».

وي مي‌گويد: «فرانسه نشان داده که ديدگاهي منطقه‌اي دارد و اين ظرفيت را دارد که هر زمان احساس ضرورت کند، وارد عمل شود». هايسبورگ مي‌افزايد، اين به معناي تمايل فرانسه براي به حاشيه راندن آمريکا نيست، ولي به واشنگتن يادآوري مي‌کند که خودش در جهان تنها نيست.

به هر حال، به نظر مي‌رسد تمرکز فرانسه بر منطقه خليج فارس در دوره ساکوزي و سپس اولاند، برايش نتيجه بخش بوده است. تنها طي يک سال گذشته، پاريس قراردادهاي‌ تسليحاتي به ارزش ۱۵ ميليارد دلار با کشورهاي منطقه به امضا رسانده است. انتظار مي‌رود ‌در نشست رياض، مذاکرات دوجانبه بيشتري ميان فرانسه و هر يک از دولت‌هاي منطقه انجام گيرد.

اريک تراپيه، مدير ارشد شرکت سازنده جنگنده‌هاي رافال مي‌گويد: «دوستان آمريکايي ما رقباي فعالي برايمان هستند و ديپلماسي بسيار کارآمدي نيز دارند؛ اما فرانسه ديپلماسي بديلي ‌ارائه مي‌کند». وي با بيان اينکه فرانسه منافع استراتژيک نزديکي با برخي از کشورهاي منطقه دارد، مي‌افزايد پاريس براي فروش جنگنده‌هاي خود با ديگر کشورهاي منطقه نيز مشغول مذاکره است.
نظرات بینندگان