arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۲۲۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۰ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴
عضو انجمن مدیران صنایع:

کاهش دستوری نرخ سود فساد می‌آورد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو هیات مدیره انجمن مدیران صنایع ایران معتقد است که تعیین دستوری نرخ سود تسهیلات بانکی باعث ایجاد فساد می‌شود و این کاهش باید در بازار عرضه و تقاضای پول و به نحو طبیعی انجام شود.

محمدرضا جابر انصاری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه این گونه موضوعات باید به اقتصاددانان واگذار شود تا برای آن طرح و برنامه بریزند، گفت: ما تنها کشوری نیستیم که با این گونه مسائل روبرو هستیم. اما کشورهای پیشرفته در این زمینه یک برنامه نزولی مدون دارند و کاهش نرخ سود را به یکباره انجام نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی باید به صورت تدریجی و بر پایه علم و تجربه انجام شود، اظهار کرد: کاهش نرخ سود به صورت دستوری جوابگو نیست و در عین حال باعث ایجاد فساد نیز می‌شود؛ بنابراین این کار باید بر اساس روش‌های علمی و منطقی که در تمام دنیا امتحان شده اجرا شود.

عضو انجمن مدیران صنایع ایران افزود: به هر حال در کشور ما باید سرمایه‌گذاری انجام شود تا تولید رونق گیرد و بخش عمده‌ای از این سرمایه‌گذاری توسط تسهیلات بانکی فراهم می‌شود.

جابر انصاری ادامه داد: نرخ سود به خودی خود یک علت نیست بلکه معلول چگونگی دیگر پارامترهای اقتصادی است؛ به این ترتیب این نرخ باید به صورت طبیعی توسط بازار عرضه و تقاضای پول انجام شود.

وی با بیان اینکه باید پایه کارها علمی و بر اساس روش‌های درست انجام شود، گفت: البته اجرای تمامی این برنامه‌ها نیازمند هدایت، حمایت و نظارت بزرگ‌ترین نهاد پولی کشور یعنی بانک مرکزی است.

هفته گذشته - هشتم اردیبهشت - شورای پول و اعتبار به میزبانی بانک مرکزی برگزار شد و در نهایت چند مصوبه داشت که از مهم‌ترین آنها نرخ سود بانکی بود. بر اساس مصوبات این شورا، نرخ سود سپرده بانکی به 20 و سقف سود تسهیلات در قالب عقد مشارکتی به 24 درصد کاهش یافت.
نظرات بینندگان