arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۲۳۰۶
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۸ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴

افزايش 29 درصدي ترانزيت در فروردين 94

در فروردين ماهه سال ۹۴، بيش از يک ميليون و ۵۹ هزار تن کالا از کشور ترانزيت شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲۹ درصد افزايش يافته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 در فروردين ماهه سال ۹۴، بيش از يک ميليون و ۵۹ هزار تن کالا از کشور ترانزيت شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲۹ درصد افزايش يافته است.

محمدجواد عطرچيان مديرکل دفتر ترانزيت و پايانه‌هاي مرزي با اعلام اين خبر، افزود: در پي اقدامات انجام شده از سوي اين سازمان در زمينه توسعه و بهبود زيرساخت‌هاي حمل و نقل و تقويت کريدورهاي ترانزيتي از مسير جمهوري اسلامي ايران طي مدت مذکور از مجموع کالاهاي ترانزيت شده، ۵۱۸ هزار تن را مواد نفتي و ۵۲۰ هزار تن را مواد غيرنفتي تشکيل داده‌اند که عمده‌ترين بخش مواد غيرنفتي کالاهايي نظير مواد سوختي، انواع ترکيبات شيميايي، انواع پنبه، بوده است.

مديرکل دفتر ترانزيت و پايانه هاي مرزي افزود: در مدت زمان مذکور، از ميان مرزهاي کشور پرويز خان در استان کرمانشاه با۲۷۶ هزار تن معادل ۲۶ درصد فعال‌ترين مرز در زمينه ترانزيت ورود کالا به شمار مي‌رود. پس از آن مرزهاي بندر عباس، باشماق و بازرگان در رده‌هاي بعدي قرار دارند.

وي در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت: در زمينه ترانزيت خروج کالا از کشور، بندر امام با ۴۳۴ هزار تن معادل ۴۱ درصد در رده نخست و پس از آن مرزهاي بندرعباس، بازرگان، لطف‌آباد و سرخس در رده‌هاي بعدي قرار دارند.

عطرچيان بيشترين حجم تردد کاميون‌هاي حامل بار ترانزيتي را از مبدأ عراق به مقصد امارات اعلام کرد و افزود: از ۴۷ هزار دستگاه تعداد سفر کاميون‌هاي حمل کننده کالاهاي ترانزيتي، ۲۶ هزار دستگاه معادل ۵۶ درصد توسط کاميون ايراني و مابقي توسط ساير مليت‌ها از کشور حمل شده است.

وي خاطرنشان کرد: در صورت روان سازي و کاهش زمان و هزينه هاي ترانزيت کالا از کشور ، افزايش ميزان ترانزيت کالا در سال جاري تا حدود ۱۵ ميليون تن در سال نيز دور از دسترس نمي باشد و جمهوري اسلامي ايران به دليل موقعيت استراتژيک و ژئو پلتيک خود به عنوان چهار راه ترانزيتي آسيا و اروپا داراي پتانسيل هاي کافي براي افزايش ترانزيت کالا و مسافر از طريق شيوه هاي گوناگون حمل و نقل است.
منبع: مهر
نظرات بینندگان