arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۳۳۳۷
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۶ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴

تکنولوژي هايي که ذهن شما را مي خوانند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

طبق تحقيقات انجام شده، درخواست ثبت حق مالکيت در حوزه تکنولوژي هايي با توانايي خواندن ذهن انسان، براي کاربرد در انواع مختلف نرم افزارها، از کنترل بازي هاي ويديويي گرفته تا نرم افزار هاي حوزه سلامت، در سال هاي اخير به طور چشمگيري افزايش يافته است.

طبق بررسي هاي شرکت SharpBrains بين سال هاي ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۹ اين نوع درخواست حق مالکيت تنها ۴۰۰ مورد بوده است که اين رقم در سال ۲۰۱۰ به ۸۰۰ مورد و در سال گذشته به ۱۶۰۰ مورد رسيد.

بر خلاف آنچه به ذهن مي رسد، موارد استفاده اين تکنولوژي ها تنها در حوزه سلامت نبوده و طيف گسترده اي از شرکت ها را شامل مي شود. به طوري که بيشترين درخواست ثبت حق مالکيت در اين حوزه مربوط به شرکت تحقيقات بازاريابي Nielsen، به تعداد ۱۰۰ درخواست بوده است. شرکت مايکروسافت نيز ۸۹ درخواست به ثبت رسانده است.

حتي بخشي از درخواست هايي که ارائه مي شوند براي استفاده در زمينه هايي است که قصد ايجاد احساسات مصنوعي در کاربر را دارند! البته کماکان درخواست هايي نيز در حوره سلامت مطرح مي شوند که حتي برخي، موفق به کسب جوايزي نيز شده اند، مانند طرحي که براي اندازه گيري ميزان ضايعه مغزي و تقويت بينايي ارائه شده است.

آقاي آلوارو فرناندز مسئول بخش سئوي شرکت SharpBrains معتقد است:

تنوع و سرعت رشد اين درخواست هاي ثبت حق مالکيت، حاکي از آن است که ما تازه در آغاز "عصر تکنولوژي هاي عصبي فراگير (the pervasive neurotechnology age)” هستيم. تکنوعصب (Neurotech) علاوه بر کاربرد در حوزه سلامت، توسط ساير موسسات نيز در جهت بهبود کار و زندگي به کار بسته مي شود.

کلمه neurotechnology به هر نوع تکنولوژي اي اطلاق مي شود که به بررسي نحوه عملکرد مغز و جنبه هاي مختلف آگاهي در انسان مي پردازد. اين اصطلاح همچنين به فناوري هايي که سعي در تقويت و يا بهبود عملکرد مغز و کمک به محققان در مشاهده و بررسي آن دارند، نيز اشاره دارد.
نظرات بینندگان