arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۳۴۵۱
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۲ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴

انتقاد رئيس سازمان بورس از سياست‌هاي بانک مرکزي/ شاهد کمبود نقدينگي در بازار سرمايه هستيم

رئيس سازمان بورس با انتقاد از بانک مرکزي گفت: شاهد کمبود نقدينگي در بازار سرمايه هستيم که ناشي از برخي سياست‌هاي پولي بانک مرکزي است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 رئيس سازمان بورس با انتقاد از بانک مرکزي گفت: شاهد کمبود نقدينگي در بازار سرمايه هستيم که ناشي از برخي سياست‌هاي پولي بانک مرکزي است.

محمد فطانت امروز در نشستي خبري در مورد وضعيت و عملکرد بورس کشورمان گفت: نسبت پي به اي بورس (نسبت قيمت به سود) در حال حاضر ۵.۲۲ و فرابورس ۶.۹۷ است. ارزش بورس ۲۸۲ هزار ميليارد تومان و ارزش فرابورس ۵۹ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان است. جمع دارايي شرکت‌هاي بورسي ۸۰۰ هزار ميليارد تومان و بدهي آنها ۶۳۷ هزار ميليارد تومان برآورد شده است.

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: حقوق صاحبان سهام در مقايسه با ارزش بازار شرکت‌ها بورسي ۱.۷ برابر است. در فرابورس جمع دارايي شرکت‌ها ۸۶ هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان و بدهي‌هاي فرابورسي‌ها ۶۵ هزار و ۶۰۰ ميليارد تومان و جمع حقوق صاحبان سهام فرابورسي ۲۱ هزار ميليار تومان است.

وي گفت: براساس مصوبه مجلس در مورد شرکت‌هاي مشمول اصل ۴۴ بند ۶ اصلاحي، برخي شرکت‌ها و بنگاه هاي اقتصادي موظفند ارقام و اعداد و صورت‌هاي مالي خود را به سازمان بورس ارائه دهند. اين موسسات شامل موسسات و نهادهاي عمومي غير دولتي موضوع ماده ۵، نهادهاي نظامي و انتظامي، نهادها و سازمان‌هاي خيريه، نهادها و سازمان‌هاي وقفي و بقاع متبرکه، کليه صندوق‌هاي بازنشستگي کشوري و لشکري وابسته به دستگاه‌هاي اجرايي و نهادهاي انقلاب اسلامي مي‌شود. اين شرکت‌ها در صورتي استثنا هستند که از شوراي امينت ملي استثناي خود را اخد کرده باشند.

وي با بيان اينکه هيچ يک از اين شرکت‌ها اطلاعات خود را تا به امروز به سازمان بورس ارائه نکرده‌اند، افزود: آنها مي توانند به صورت کاغذي و الکترونيکي اطلاعات و صورت‌هاي مالي خود را به سزمان بورس اعلام کنند، اين در حالي است که در جلسات مجلس و کميسيون اصل ۴۴ اجراي اين قانون مورد تاکيد قرار گرفته است.

انتشار مستقيم اطلاعات ناشرين
سخنگوي سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: پيش از اين، اطلاعات ناشرين بورسي به صورت غير مستقيم اخذ مي شد و پس از بررسي هاي کارشناسي يا به شرکت‌ها بازخورد پيدا مي کرد تا اصلاحاتي بر روي اين اطلاعات صورت گيرد و يا اينکه منجر به انتشار مي شد اما با تغيير رويه قرار است از ابتداي خرداد ماه امسال انتشار اطلاعات کليه ناشرين در سامانه کدال به صورت مستقيم باشد و بررسي هاي ما پس از انتشار اطلاعيه ها صورت خواهد گرفت، بنابراين ناشرين بايد با دقت بيشتري نسبت به انتشار اطلاعيه ها دقت کنند و مسئوليت ابهام، نقص و اشکال در اطلاعات متوجه هيات مديره و مديران اين شرکت‌ها خواهد بود.

فطانت بيان کرد: از ابتداي خرداد ماه امسال دامنه نوسان شرکت‌هاي بورسي مورد معامله با يک درصد اضافه شدن از ۴ به ۵ تغيير مي کند. يعني به صورت روزانه هر سهم مورد معامله مي تواند ۵ درصد مثبت يا منفي مورد معامله قرار گيرد که اميد است اين اقدام منجر به کاهش صف‌ها و بازگرداندن رونق به بازار شود.

رئيس سازمان بورس اوراق بهادار در مورد ديگر اقدام صورت گرفته براي شفافيت بيشتر بازار سرمايه گفت: در جهت افزايش شفافيت اطلاعات بازار و اينکه بازار متوقف بر اطلاعات سه ماهه نباشد از شرکت‌ها درخواست کرده ايم که آمار توليد و فروش خود را به صورت ماهانه و اختياري منتشر کنند. در فاز اول خودروسازان اطلاعات را ماهانه منتشر مي کنند و اين موضوع به بقيه شرکت‌ها تعميم پيدا مي کند.

وي تصريح کرد: سال گذشته مجوز افزايش سرمايه ۲۷ هزار و ۵۰۰ ميليارد توماني را به شرکت ها داديم که نصف اين رقم به صورت مشخص ثبت شده است. اين در حالي است که سود شرکت ها تا تير ماه به صورت تدريجي اعلام خواهد شد و براساس آن پيش بيني مي شود که ۴۰ هزار ميليارد تومان سود توزيع مي شود. بنابراين بهتر است که شرکت ها فرصت افزايش سرمايه براي تعميم مالي بنگاه ها را به چرخه بيندازند و از بازار سرمايه براي تامين مالي استفاده کنند.

فطانت افزود: با توجه به اينکه در حال حاضر اخبار خوبي از قبيل افزايش قيمت نفت، کاهش نرخ سود، مذاکرات هسته اي و غيره به بازار وارد مي شود، اميدواريم با توجه به اين شرايط، آثار آنها را در بازار شاهد باشيم.

صندوق توسعه بازار را ما مديريت نمي‌کنيم
فطانت در مورد انتقاداتي که نسبت به عملکرد صندوق توسعه بازار و دخالت آن مطرح مي شود، گفت: صندوق توسعه بازار از جمله نهادهاي مالي تحت نظارت بورس است و مديريت آن در دست ما نيست. پيش از اين، مديريت آن در دست يک شرکت تامين سرمايه بود که در حال حاضر به مرکز مالي ايران منتقل شده است. از صندوق خواسته‌ايم که سايت خود را راه اندازي کند و اطلاعات مربوط به پورتفوي و غيره را در سامانه به صورت آنلاين در اختيار سهامداران قرار دهد و اين سامانه در جهت شفافيت فعاليت بازار به زودي راه اندازي خواهد شد.

وي با بيان اينکه اين صندوق ابزاري بود که اگر خوب از آن استفاده مي شد، مي توانست در بازار موثر باشد، افزود: نسبت به شفافيت عملکرد اين صندوق بايد اقدام شود.

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينکه ما شاهد کمبود نقدينگي در بازار سرمايه هستيم که ناشي از برخي سياست‌ها از جمله سياست‌هاي پولي بانک مرکزي، نرخ بهره، سپرده قانوني، نرخ سپرده غير بانکي، نرخ شکني برخي موسسات غير مجاز و نرخ بازده بدون ريسک از طريق موسسات است و اينها همگي بر رفتار بازار سرمايه تاثيرگذار است. البته مسئولان نسبت به کاهش نرخ سود بانکي به دفعات تاکيد کرده اند.

وي تصريح کرد: سود بانک‌ها از بارزترين نکاتي است که بر روي بازار سرمايه تاثير مي گذارد و شاخص بورس نماينده وضعيت اقتصادي است و انعکاس خود را بر روي شاخص خواهد گذاشت.

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد افت شاخص و وضعيت فعلي که بازار سرمايه براي سهامداران ايجاد کرده است، گفت: پتانسيل بازار بسيار خوب است و عوامل تاثيرگذار در بازار سرمايه از جمله بحث مذاکرات مثبت است اما به اين معنا نيست که بتوانيم در مورد قيمت‌ها و خريد و فروش‌ها اجبار کنيم که تصميم گيري‌هاي سهامداران براساس آنها صورت گيرد. هرکس در بازار فعال است از بلوغ فکري و تجربه بالايي نسبت به بقيه فعالان ساير بازارها برخوردار است و براساس تحليل و اينکه کدام سهم در چه شرايطي قرار دارد، خريد و فروش مي کند و سياست‌ها و استراتژي هر فرد و تصميم براي ورود و خروج به اين بازار با هر قيمتي توسط خود آنها صورت مي گيرد.

وي خاطرنشان کرد: هميشه از اينکه بخواهيم توصيه خاصي نسبت به سهامي بکنيم، احتراز کرده ايم و اينکه شرايط بازار سرمايه پر پتانسيل است، تحميل شخصي بنده است و لزوما اينکه اين نظر بر بازار حاکم شود، نيست.

قيمت هر سهم بازار زير ۱۰ سنت است
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکيد بر اينکه نقش شرکت‌هاي مشاور معرفي سهام ارزنده به بازار است، افزود: قيمت هر سهم بازار زير ۱۰ سنت است و در هيچ کجاي دنيا قيمت سهم اينگونه نيست. از دي ماه سال ۹۲ تا امروز بازار اينگونه است اما اين وضعيت به پايان خواهد رسيد و فصل رونق بورس دوباره شروع خواهد شد.

فطانت در مورد تحقيق و تفحص نمايندگان مجلس از بازار سرمايه گفت: چنين چيزي توسط مجلس مطرح و اعلام نشده است ولي ما به صورت روزانه و در کميسيون‌هاي مختلف مجلس حاضر شده و به آنها پاسخ مي دهيم اما براي بازگرداندن رونق به بازار، سازمان ابزاري به تنهايي در اختيار ندارد.

وي ادامه داد: اين دغدغه در کشور در مورد بازار سرمايه نشان مي دهد بايد تمام تصميم گيران و کليه تصميم گيري‌هاي اقتصادي دقيق تر و با توجه به عواقب تصميم گيري در تمام بخش‌هاي اقتصادي از جمله در شاخص بورس که دماسنج اقتصاد است، اتخاذ شود.

رفتار حقوقي‌ها؛ عارضه جدي بازار سرمايه
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکيد بر اينکه رفتار شرکت‌هاي حقوقي همواره مورد مطالبه است، گفت: امسال حمايت جدي از طريق حقيقي‌ها در بازار وجود داشته است اما رفتار برخي حقوقي‌ها در بازار سهام تاثير گذاشته که منفي و نابهنگام بوده است. در اين زمينه که جلوي خريد و فروش حقوقي ها در بازار را بگيريم و از عرضه سهام توسط آنها جلوگيري کنيم، چنين ابزاري در اختيار نداريم. تجربه خوبي از رفتارها، ممانعت‌ها و سختگيري‌ها نسبت به جلوگيري از فروش حقوقي‌ها در ذهن بازار نيست. يکي از عارضه هاي جدي بازار رفتار حقوقي است.

وي با اشاره به اينکه جلسات مستمري داشتيم و اين موارد را به حقوقي‌ها گوشزد کرديم و حرف‌هايي هم آنها دارند، افزود: تنها ابزار اخلاق و توصيه هاي اخلاقي کارساز نيست و ابزار ديگري نياز است ولي در شرايط ويژه از آنها مي خواهيم که عرضه نداشته باشند.

فطانت تاکيد کرد: سازمان خصوصي سازي هم در زمان رونق بازار بايد به وضعيت عرضه ها توجه کند و به جد از آنها از کانال‌هاي مختلف تقاضا کرده ايم که عرضه اي نداشته باشيم. براي اينکه بازار به رونق برسد، نياز است در کنار حقوقي‌ها، حقيقي‌ها هم نقش داشته باشند.

افزايش دامنه نوسان از خرداد
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه اظهارداشت: بعد از انتشار شاخص‌هاي جديد و اصلاح حجم مبنا مقرر شده است تا دامنه نوسان قيمت سهام با تغييراتي مواجه شود، بنابراين از ابتداي خرداد‌ماه دامنه نوسانات شرکت‌هاي بورسي با يک درصد افزايش از ۴ به ۵ درصد مي‌رسد. بدين ترتيب روزانه قيمت سهام مي‌تواند با ۵ درصد افزايش يا کاهش مورد معامله قرار بگيرد که اميدواريم اين تغيير بتواند در روان‌سازي بازار سرمايه و برگشت رونق به اين بازار نقش موثري ايفا کند.

به گفته وي، همچنين از ابتداي خرداد‌ماه اطلاعات ناشرين به صورت مستقيم روي سامانه کدال قرار گرفته و سازمان بورس بررسي‌هاي خود را پس از انتشار اطلاعيه آن انجام مي‌دهد، بنابراين لازم است مديران و اعضاي هيات مديره شرکت‌هاي بورسي با دقت بيشتري نسبت به ارائه اطلاعات اقدام کنند تا هيچ‌گونه نقصي در اطلاعات ارائه شده وجود نداشته باشد و اطلاعات با کمترين ابهام مواجه نشود.
نظرات بینندگان