arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۳۵۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۶ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴

سایه توافق هسته ای با ایران بر کمپ دیوید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه وال استریت ژورنال در تحلیلی نوشت: برخی سران کشورهای عربی در کمپ دیوید شرکت نمی کنند.

جی سولومون در تحلیلی برای این روزنامه آمریکایی نوشت: پادشاه عربستان سعودی گفته است که در نشست روز پنج شنبه با باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا شرکت نخواهد کرد. کاخ سفید در این نشست تلاش می کند حمایت اعراب را از توافق هسته ای با ایران به دست آورد.

اقدام ملک سلمان، موجی در کشورهای حاشیه خلیج فارس به راه انداخت. بحرین نیز روز یکشنبه اعلام کرد،‌ملک حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین نیز احتمالا به واشنگتن سفر نخواهد کرد.

تنها سران دو کشور از شش کشور عضو شورای همکاری خلیج (فارس)تائید کرده اند در نشست کاخ سفید و کمپ دیوید شرکت خواهند کرد که آنها هم امیران کویت و قطر می باشند.

مخاطره اصلی در مقابل کاخ سفید ‌این است که طرح کلیدی اوباما در سیاست خارجی یعنی همان تلاش برای توافق هسته ای با ایران ازحمایت قدرت های عربی منطقه ای برخوردار نشود.

تصمیم ملک سلمان، نشانه ای از این است که کشورهای عرب راضی نیستند و می توانند به اقدامات خود برای خنثی کردن اقدامات ایران ادامه دهند، همانطور که در حال حاضر، عربستان سعودی یک ائتلاف نظامی علیه شورشیان مورد حمایت ایران در یمن و سوریه به راه انداخته است.

برخی از مقامات ارشد عرب که در سازماندهی این نشست دست داشته اند گفته اند که در اختلافات به وجود آمده اعراب با واشنگتن بر سر مسائلی چون ایران و سوریه پیشرفتی به دست نیامده است تا سران اعراب قانع شوند که سفر به آمریکا برای آنها سودمند است.

یک مقام ارشد عرب که در روزهای اخیر مباحثاتی با اوباما داشته است، هیچ ماده ای برای نشست وجودندارد.

مقامات ارشد آمریکایی روز جمعه گفتند که آنها پیش بینی می کنند ملک سلمان که در ماه ژانویه قدرت را به دست گرفته است، به واشنگتن سفر کند.

دولت اوباما نشست کمپ دیوید را به عنوان راهی برای جلب حمایت اعراب از توافق هسته ای تدارک دید. آمریکا قصد دارد این حمایت را از طریق فروش بیشتر تسلیحات و تضمین های امنیتی به شش کشور عضو شورای همکاری خلیج(فارس)یعنی عربستان سعودی، قطر، امارات متحده عربی، بحرین، عمان و کویت به دست آورد.

عربستان سعودی یکی از سرسخت ترین منتقدین تلاش کاخ سفید برای محدودیت ظرفیت هسته ای ایران در مقابل برداشته شدن تحریم های بین المللی است. عربستان همچنین از آمریکا می خواهد که گام های عملی برای سرنگون کردن رژیم بشار اسد در سوریه و از متحدین ایران بردارد.
نظرات بینندگان