arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۳۹۸۹
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۵ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴

وجود نشانه هایی از آلزایمر در ملک سلمان، علت اصلی عدم سفر او به نشست مربوط به ایران در کمپ دیوید

امیر کویت که دوست نزدیک ملک سلمان است به وی توصیه کرده است به این سفر نرود. اما حتی اگر این خبر حقیقت داشته باشد، ملک سلمان می توانست زودتر اعلام کند که قصد شرکت در این اجلاس را ندارد و لغو سفر خود را به لحظه آخر موکول نمی کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وجود نشانه هایی از آلزایمر در ملک سلمان، علت اصلی عدم سفر او به نشست ایران در کمپ دیوید

روزنامه هاآرتص نوشت: یک منبع در منطقه خلیج فارس گفت ملک سلمان به علت وضع سلامتی جسمی و روحی خود از سفر به آمریکا خودداری کرده است. وی مشکل قلبی دارد و ظاهرا نشانه هایی از الزایمر نیز در او دیده شده است.

به گزارش «انتخاب»، این روزنامه اسرائیلی نوشت: عادل عبد الجبیر،‌ وزیر امور خارجه عربستان گفت ملک سلمان مشغول اجرای آتش بس در یمن و نظارت بر ارسال کمک های انساندوستانه به این کشور است و نمی تواند در اجلاس کمپ دیوید شرکت کند. وی تلاش کرد تصمیم تعجب آور ملک سلمان را برای شرکت نکردن در اجلاس سران کشورهای حوزه خلیج فارس و دیدار با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا به این شیوه توجیه کند.

تردیدی نیست که اوضاع نامناسب یمن و آتش بس در این کشور بسیار اهمیت دارد اما پادشاه عربستان صاحب منصبانی دارد که تحولات یمن را زیر نظر بگیرند، محمد بن سلمان، وزیر دفاع و محمد بن نایف، ولیعهد و مقامات بلند پایه دیگر از جمله این افراد هستند.

با این حال وی با لغو برنامه سفر خود در لحظه آخر و با وجود اعلام کاخ سفید مبنی بر ورود وی، ظاهرا می خواهد پیام بلند و روشنی را به باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا منتقل کند.

به عبارت دیگر، عربستان قصد ندارد هیچ توضیح، عذرخواهی، ترغیب یا تمجیدی را از رئیس جمهور آمریکا بشنود بلکه خواستار سیاست قاطع آمریکا است، سیاستی مانند آن چه عربستان در حمله به حوثی ها در یمن اجرا کرد.

این گام دیپلماتیک آشکار ملک سلمان به معنای تهدید یا نشانه ای برای قطع روابط با آمریکا نیست بلکه دیکته کردن یک سیاست است.

اختلاف اصلی ریاض و واشنگتن در مورد ایران و سوریه است. در هر دو مورد عربستان از آمریکا نه فقط وعده و تضمین می خواهد بلکه یک اقدام واقعی را طلب می کند.

عربستان خود را برای امضای توافق هسته ای قدرت های جهانی با ایران آماده می کند. نگرانی این کشور این نیست که ایران به سلاح هسته ای دست یابد بلکه موقعیت راهبردی جدیدی است که ایران با این توافق به دست می آورد.اگر ایران به مشروعیت بین المللی دست یابد نه فقط می تواند با عربستان در بازار نفت رقابت کند بلکه صلاحیت شرکت در مذاکرات حل اختلافات منطقه ای را پیدا می کند.

به هر حال ایران سه کلید راهبردی مهم را در اختیار دارد: سوریه (و لبنان)، عراق و یمن.

وزرای خارجی کشورهای حوزه خلیج فارس هفته گذشته در دیداری با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا پیشنهاداتی در مورد همکاری در یمن و سوریه دادند، از جمله برکناری حوثی ها از همه موسسات دولتی. در مورد سوریه نیز موضع ملک سلمان روشن است و آن این است که بشار اسد، رئیس جمهور سوریه نباید در راه حل دیپلماتیک برای جنگ داخلی این کشور شرکت داشته باشد و این که به همه شبه نظامیان از جمله جبهه النصره وابسته به القاعده کمک مالی و تسلیحاتی شود.

پیشنهاد دیگر عربستان یک پیمان دفاعی میان آمریکا و کشورهای منطقه خلیج فارس است. آمریکا هنوز در مقابل پذیرش این پیشنهادات تردید دارد.

بنابراین، پیام عربستان در شرکت نکردن ملک سلمان در اجلاس کمپ دیوید، جلب حمایت واشنگتن در موافقت با نقشه راهی است که وی تدوین کرده است. ملک سلمان قصد ندارد روابط خود را با آمریکا قطع کند بلکه می خواهد اوباما را به تصمیم گیری وادارد. به علاوه وی اعلام کرد مایل است در زمان دیگری با اوباما دیدار کند اما تاریخی را تعیین نکرد و مشخص است که این دیدار بستگی دارد به پاسخی که نمایندگان کشورهای حوزه خلیج فارس در اجلاس کمپ دیوید دریافت کنند.

در عین حال، یک منبع در منطقه خلیج فارس گفت ملک سلمان به علت وضعیت سلامتی جسمی و روحی خود از سفر به آمریکا خودداری کرده است. وی مشکل قلبی دارد و ظاهرا نشانه هایی از الزایمر نیز در او دیده شده است.

یک وبلاگ نویس معروف سعودی گزارش داد امیر کویت که دوست نزدیک ملک سلمان است به وی توصیه کرده است به این سفر نرود. اما حتی اگر این خبر حقیقت داشته باشد، ملک سلمان می توانست زودتر اعلام کند که قصد شرکت در این اجلاس را ندارد و لغو سفر خود را به لحظه آخر موکول نمی کرد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۲
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
4
60
مرگ بر ال سعود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
2
47
عاقبت آل سفود به فنا خواهد رفت
فدایی حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
0
15
همین که اولاد ناخلفشون عربستان را در سراشیبی و بدون ترمز رها کرده اند چون سابقه نداشته این چنین رهبری کاملا غیر عقلای داشته باشد این آلزایمر کار دست ایران و دشمنان منطقه ای ما نده خوب !
اگه عاقلش که "ملک" بود بحرین را به ویرانه ای تبدیل کرد و حالا از این "امام " که سرتا پا بیمارش که یمن و خدا می داند در کجا ترم ویرانیش قفل می کنه ،خواهد کرد .!!!
ممود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
0
12
در زمان جنگ اعراب با اسرائیل خبرگزاری امریکا مناظره ای بین ملک فیصل و نیکسون برگزار کرد در آن مناظره از ملک فیصل پرسید با توجه به اینکه امریکا از اسرائیل حمایت و به او کمک میکند اگر جنگ شروع شود شما چه کمکی به اعراب میکنید ملک فیصل گفت ما شیرهای نفت را می بندیم و بلا فاصله نیکسون به خبر نگار گفت آقای فیصل یادشان رفته ما با مصدق چه کردیم اکنون چگونه ملک سلمان برای آمریکا پشت چشم نازک میکند و از دستور اربابش سرپیچی البته صهیونیست ها کما فی السابق پیام روئسایشان را به همه کشورهای هم پیمان ابلاغ میکنند تا با چشم بسته به مسلخ بروند که از ترس قالب تهی نکنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
و اگر آنان را در میدان جنگ یافتی آنچنان به آنان حمله کن تا جمعیت های پشت سرشان تارو مار و پراکنده گردند , باشد که عبرت گیرند (الأنفال 57)
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
14
3
باز شایعاتی که ده سال برای ملک عبدلله ساخته میشد برای این یکی هم شروع شد...از فردا هر یک هفته خبر میدن که شاه جدید فوت کرد البته تا 10 سال ادامه دارد
hadi
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
0
17
پیریه دیگه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
6
21
آرزو داشتم به جای این همه خبر از یمن وعربستان خبری از راه اندازی یک کارخانه درکشورمون روبشنوم البته خیلی وقته که دیگه از این اخبار نمیشنویم
gubriyas
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
0
2
خوب این که دیگه مشاعرش رو از دست داده چه اصراری داره سلطنت کنه آخه
نظرات بینندگان