arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۴۰۱۳
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۷ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴

هاآرتص: اسرائيل بايد به عربستان بمب اتم بدهد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 يک روزنامه صهيونيستي در مقاله اي نوشت: اسراييل بايد راهکار خود را تغيير دهد و به جاي فشار وارد کردن براي اعمال تحريم عليه ايران، تهديد کند که سلاح اتمي در اختيار حکومت سعودي قرار خواهد داد.

به گزارش العالم، روزنامه صهيونيستي هاآرتص در جديدترين شماره خود نوشت: اگر ايران مقررات توافق خود با کشورهاي ابرقدرت را نقض کرده و تصميم به دستيابي به تسليحات هسته اي بگيرد، اسراييل بايد بر خلاف خط مشي رايج خود واکنش نشان دهد.

اسراييل نبايد به تهديد خود مبني بر انجام حمله کم تاثير به برنامه هسته اي ايران ادامه دهد بلکه بايد هشدار دهد که ايران را تحت فشار قرار خواهد داد و اجازه نخواهد داد تا در خليج فارس ايران تسليحات هسته اي را در انحصار خود بگيرد و به عربستان در دستيابي به سلاح هسته اي کمک خواهد کرد.

هاآرتص ادامه داد: اين ايده از سويي با خط مشي موجود منافات دارد زيرا اسراييل بيم آن دارد که مصر و عربستان و ترکيه در واکنش به دستيابي ايران به تسليحات هسته اي در صدد دستيابي به تسليحات هسته اي برآيند . اين موضوع براي طراحان راهبردي در تل اويو و همچنين واشنگتن يک کابوس به شمار مي رود.

اما نکته اصلي طرح موجود آن است که ايرانيان متقاعد شوند که بهتر است از دستيابي به تسليحات هسته اي امتناع ورزند و در مقابل بسته تشويقي از جمله تقويت اقتصاد ايران در اختيارشان قرار داده شود. درست است که تهديد اسراييل و آمريکا مبني بر انجام عمليات نظامي عليه ايران همچنان دراوج خود بسر مي برد اما در ميزان اعتبار نظامي و سياسي چنين تهديدي شک و ترديد وجود دارد.

اين روزنامه صهيونيستي افزود: ظهور سلاح هسته اي در جهان به صورت سلسله وار بوده است؛ تا زماني که سلاح هسته اي در دست آمريکاييها بود، مي بايست شوروي نيز به آن دست مي يافت. پس از آن برخورداري چيني ها به اين سلاح ضروري مي نمود چرا که از شوروي ترس و هراس داشتند.همچنين بايد هندي ها نيز به سلاح هسته اي دست مي يافتند و اين امر برخورداري پاکستان از سلاح هسته اي را ايجاب مي کرد و تا زماني که امريکايي ها با انگليسي ها همکاري مي کنند؛ فرانسه نيز نبايد سلاح هسته اي که در اختيار دارد، کنار بگذارد".

اين روزنامه به سران اسراييل توصيه مي کند که "ما به عنوان ناظر در کميته پيگيري معاهده منع گسترش سلاح هسته اي که براي بررسي طرح هاي اين معاهده در نيويورک گرد هم آمده است، مي توانيم بگوييم که به ايران اجازه احتکار هسته اي به صورت تک قطبي (و يا به صورت دوقطبي همانطور که محمد جواد ظريف وزير خارجه ايران مي گويد) نمي دهيم بلکه در گسترش آن سهيم خواهيم بود و به عربستان نيز کمک خواهيم کرد تا به توازن برسد.

از اين رو ايران بايد بار ديگر به فوايد تلاشهاي خود بينديشد. ايران در مقابل يک گزينه جديد قرار خواهد گرفت. تمام آن تلاشهاي صورت گرفته، فايده اي نخواهد داشت زيرا ايران در ميان کشورهاي منطقه، تنها عضو باشگاه هسته اي منطقه نخواهد بود...اگر سلاح هسته اي منع نشود، پس بايد گسترش يابد".

نظرات بینندگان