arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۴۳۸۳
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۳ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴

هشدار وزارت نيرو نسبت به افت سطح سفره‌هاي آبي کشور

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 قائم‌مقام وزير نيرو گفت: پيکر نحيف منابع آبي توان برآوردن انتظارات بي جا را که با منافع فردي و محلي گره خورده، ندارد. در گذشته 100 ميليارد مترمکعب بيش از توان آبي استفاده شده که افت 20 متري سفره‌ آب زيرزميني را دنبال داشته است.

به‌ گزارش پايگاه اطلاع‌رساني وزارت نيرو (پاون)، ستار محمودي روز چهارشنبه در نخستين کنگره ملي آبياري و زهکشي ايران که در دانشگاه فردوسي مشهد برگزار شد، از کاهش بارندگي‌هاي سالانه در کشور خبر داد و گفت: در طول سال‌هاي گذشته 100 ميليارد مترمکعب بيشتر از توان آبي کشور استفاده شده که افت 20 متري سفره‌هاي آب زيرزميني را به دنبال داشته است.

وي تغييرهاي صنعتي و استفاده از فناوري‌هاي روز مانند پمپ‌هاي قوي چند طبقه و حفر چاه‌هاي عميق کشاورزي و ساخت سدهاي بلند و حجيم به جاي ابزارهاي ساده، قنات‌ها و چشمه‌ها را عامل تغيير روش‌هاي برداشت آب و همچنين شرايط فيزيکي خاک دانست و متذکر شد: طبيعت قادر به تغذيه تدريجي منابع آب زيرزميني است اما سرعت برداشت‌ها آن‌قدر زياد است که جبران آن غيرممکن شده است.

با وجود کم آبي و هشدار پي در پي مسئولان آب کشور، هنوز مشاهده مي‌شود برخي شهروندان و مغازه داران از آب تصفه شده شهري به عنوان جارو براي تميز کردن آشغالهاي خيابان ، جلوي حياط، جلوي مغازه، شستن خودرو، موتور و يا هدر دادن آب به وسيله کولرهاي خراب، شيرهاي خراب و ساير روشها مبادرت مي‌کنند، در شرايط کم آبي همه بايد همکاري و کمک کنند تا جامعه دچار کمبود آب نشود.
نظرات بینندگان