arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۵۱۸۹
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۳ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴

چراغ گراني در بازار مسکن روشن شد

آمارهاي تقاضاي دريافت پروانه ساخت مسکن درحالي نزولي است که يک کارشناس اقتصاد مسکن هشدار داد ساخته نشدن واحدهاي جديد مي‌تواند به افزايش دوباره قيمت‌ها منجر شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 آمارهاي تقاضاي دريافت پروانه ساخت مسکن درحالي نزولي است که يک کارشناس اقتصاد مسکن هشدار داد ساخته نشدن واحدهاي جديد مي‌تواند به افزايش دوباره قيمت‌ها منجر شود.

مرکز آمار ايران اعلام کرده که تقاضاي دريافت پروانه ساخت مسکن در پاييز سال ۹۳ نسبت به فصل مشابه سال قبل‌تر از آن، 66 درصد کاهش داشته است.

از سوي ديگر اخيرا مهر نيز گزارش داده که مرکز آمار ايران با انتشار نتايج اطلاعات پروانه‌هاي ساختماني صادر شده توسط شهرداري‌هاي کشور اشاره کرده در پاييز سال ۱۳۹۳ ، تعداد ۱۹۰۷ پروانه ساختماني توسط شهرداري تهران صادر شده که نسبت به فصل گذشته حدود ۱۸.۵ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ۵۶.۹ درصد کاهش داشته است.

اما در مورد علت اين کاهش احمدرضا سرحدي، کارشناس بازار مسکن به اقتصادنيوز گفت: کاهش قابل توجه آمار صدور پروانه ساختمان در ماه‌هاي پاياني سال93 که احتمالا با روندي مشابه بهار سال 94 نيز رسيده، آينده بازار را با اما و اگرهاي بسياري روبه رو کرده است. رسيدن کمک‌هاي تسهيلاتي دولت به بازار و افزايش احتمالي قدرت خريد مردم نياز به واحدهاي جديدي دارد که ساخته نشدن آنها مي‌تواند به افزايش دوباره قيمت‌ها منجر شود. آماري که مرکز آمار ارائه کرده و در آن کاهش قابل توجه صدور پروانه ساختمان در نظر گرفته شده است، به شکل خاص به کلانشهرها و البته شهر تهران مربوط مي‌شود.

به گفته اين کارشناس اقتصادي، اين مسئله نشان از آن دارد که در شهرهاي کوچک که ساخت‌وسازها تنها به منظور برطرف کردن نيازهاي جامعه انجام مي‌گيرد و همچنان فعالان اين عرصه با قدرت به کار خود ادامه مي‌دهند و از شرايط سوداگران بازار متاثر نمي‌شوند. اينکه سرمايه‌هاي جديد در کلانشهرها وارد بازار مسکن نمي‌شوند نشان از خروج بخش قابل توجهي از سرمايه‌گذاراني دارد که به بازار مسکن نه به چشم عرضه کننده مستقيم که به عنوان يک کالاي سرمايه‌داري نگاه مي‌کنند.

منبع : اقتصاد نيوز
نظرات بینندگان