arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۵۳۳۲
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۰ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴

موافقت رئيس جمهور با بررسي پرونده روساي دانشگاه‌ها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اشاره به اينکه پرونده روساي دانشگاه‌ها به زودي در شوراي عالي انقلاب فرهنگي مطرح مي‌شود، گفت: رئيس جمهور با بررسي پرونده روساي دانشگاه‌ها در شوراي عالي انقلاب فرهنگي موافقت کرد.

منصور کبگانيان عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در حاشيه شصت و دومين جلسه ستاد راهبري اجراي نقشه جامع علمي کشور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي درباره وضعيت سرپرستي روساي دانشگاه‌ها و تصميم شوراي عالي انقلاب فرهنگي در اين زمينه اظهار داشت: اصل موضوع يک اشکال آيين‌نامه‌اي است که خيلي اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي در نطق پيش از دستور جلسات شورا و برخي از بحث‌هاي داخل جلسه و صحن اعلام کردند و آن اين است که طبق آيين نامه مديريتي دانشگاه‌ها حضور سرپرست‌ و فعاليت سرپرست در دانشگاه‌ حداکثر به مدت 6 ماه قانوني است لذا اين انتقاد وارد است که تعداد زيادي از سرپرستان مدت قانوني‌شان منقضي شده، از اين سقف زماني عبور کردند و بايد راه حلي در نظر گرفت.

وي افزود: با تذکرات داده شده از سوي اعضاي شورا به نظر مي‌رسد به زودي اين موضوع در دستور کار قرار گيرد، رئيس جمهور در جلسه گذشته شورا موافقت کردند که اين موضوع و اصولا اين فرايند در دستور کار قرار گيرد و اميدواريم در جلسه بعد شورا اين مسئله مطرح شود.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در پاسخ به سؤالي در رابطه با تغيير روند تعيين صلاحيت روساي دانشگاه‌ها گفت: تغيير مطرح نيست، زيرا سياست‌هاي شورا بر اساس ديدگاه امام راحل و مقام معظم رهبري شکل مي‌گيرد و جهت‌هاي کلان تغيير پيدا نخواهد کرد.

کبگانيان افزود: پيشنهاداتي در مورد شيوه‌هاي کار مطرح شده است چون تعداد دانشگاه‌هايي که با سرپرست اداره مي‌شوند، زياد است و اعضاي شورا نگران هستند که اگر بخواهد سيستم به صورت قبلي فعال باشد، زمان زيادي لازم است لذا پيشنهاداتي را براي تسريع اين روند مطرح است که هنوز هيچ کدام نهايي نشده است.

** بررسي پيشنهاداتي درباره روند تاييد صلاحيت روساي دانشگاه‌ها

وي با اشاره به پيشنهادات مطرح شده از سوي اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي پيرامون تسريع روند تعيين رؤساي دانشگاه‌ها گفت: برخي اعضا پيشنهاد دادند که دانشگاه‌هايي که از جمعيت دانشجويي وسيعي برخوردارند، تعداد هيئت علمي گسترده‌اي دارند و يا سابقه تأسيس طولاني‌تري دارند، در صحن شوراي عالي انقلاب فرهنگي مانند سابق بررسي شوند و دانشگاه‌هاي ديگر از سوي شوراي عالي به مراجع ديگري واگذار شود، چندين پيشنهاد ديگر که در مرحله مشورت و رايزني است که هيچ کدام جنبه رسمي ندارند و بايد بحث و بررسي شوند.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اينکه اين مسئله به منظور تغيير جهت کار نيست، گفت: اصل موضوع اين است که دانشگاه‌هاي جايگاه وزيني در جمهوري اسلامي ايران دارند و براي کل نظام نيرو تربيت مي‌کند نه براي بخش کوچک نظام. دانشگاه‌ها فقط متعلق به يک وزارتخانه يا يک قوه نيست بلکه براي هر سه قوه نيرو تربيت مي‌کند. اين ديدگاه در نقشه جامع ديده شده است، براي همين است که امام خميني (ره) از همان ابتدا خواستند که شورا بايد بخش مهمي از امورات خود را به هدايت امور دانشگاه‌ها که کادرسازي نظام را بر عهده دارد، بپردازد وليکن بهترين شيوه بايد انتخاب شود که رکود در تعيين رؤساي دانشگاه از بين برود.

کبگانيان در پاسخ به اين سوال که آيا اين موضوع در دستور کار اين هفته شورا است، گفت: اينکه هفته بعد مطرح شود يا نه به رياست شوراي عالي و دبيرخانه مرتبط است، اعضا نکاتي را مطرح کردند و آقاي رئيس جمهور موافقت کردند که در دستور کار قرار گيرد.

وي در پاسخ به سوال ديگري درباره مقوله استقلال دانشگاها افزود: شوراي عالي انقلاب دانشگاه را صرفا در ذيل يک دستگاه خاص نمي‌بيند، در نقشه جامع علمي کشور افزايش استقلال علمي، اداري و مالي دانشگاه‌ها ديده شده است، در بخش وظايف هيئت‌هاي امنا طي آيين‌نامه خاصي اين مسئله ديده شده و ابلاغ شده است، اولين جايي که باز شدن دست دانشگاه‌ها را خواسته، شوراي عالي انقلاب فرهنگي بوده است.

آيين‌نامه مديريتي دانشگاه‌ها مصوب شورا و بسيار مترقي است، وظايف هيئت‌هاي امنا در اين آيين‌نامه بسيار وسيع است که متاسفانه برخي دستگاه‌هاي اجرايي مانع اجراي برخي از بند‌هاي آن شدند که ما انتظار داريم سازمان مديريت و برنامه‌ريزي کشور دست دانشگاه را مقداري باز بگذارند، زيرا برخي در سازمان مديريت و برخي از دستگاه‌ها دانشگا‌ه‌ها را مانند دستگاه‌هاي اجرايي ديگر مي‌بينند در حالي که طبق مصوبه شورا دانشگاه‌هاي ما ذيحساب ندارد.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي اضافه کرد: اگرمصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي در ارتباط با دانشگاه‌ها اجرا شود، همان مصوبات قديمي بسيار خوب است. در نقشه جامع علمي کشور نيز اين موضوع بسيار وسيع تر ديده شده است. حتي اعضاي هيئت امنا و اعضاي هيئت علمي مي‌توانند در انتخاب مديريت دانشگاه مشارکت داشته باشند، ما هم انتظار داريم ضابطه‌مند اجرا شود، نمي‌توان اينها را در دعواهاي سياسي مطرح کرد. مثلا در بحث انتخاب رئيس دانشگاه ضابطه‌هاي وجود دارد که کاملا مشخص است، شوراي عالي براي اين آيين‌نامه‌ها، ضوابطي از قبل داشته است و آمادگي تکثير ان را هم دارد.

وي در پايان ابراز اميدواري کرد روز به روز اختيارات و استقلال دانشگاه‌ها افزايش يابد و دستگاه‌هاي اجرايي اجازه دهند دانشگاه‌ها از قوانين موجود در اين زمينه استفاده کنند.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان