arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۵۴۲۸
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۷ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴
اندیشکده بروکینگز بررسی کرد

عربستان و شاهزاده جوانش در یمن گرفتار شده‌اند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با ازسرگیری جنگ در یمن، پس از یک آتش بس کوتاه مدت، شرایط برای شاهزاده عربستان وخیم و وخیم‌تر می‌شود.

به گزارش فرارو به نقل از بروکینگز، نیروی هوایی سلطنتی عربستان و متحدنش کمپین بمباران یمن را طی هفته جاری و با گذشت تنها پنج روز از آتش بسی که امکان ارسال کمک‌های بشردوستانه به یمن را فراهم می‌کرد را از سر گرفتند. محمد بن سلمان، وزیر دفاع و شاهزار ۲۹ ساله سعودی آینده خود و کشورش را به کسب نوعی پیروزی در جنگ این پادشاهی در یمن گره زده است. آتش بسی که باعث شود کنترل شهر صنعا همچنان در دست کسانی بماند که به ادعای عربستان دست نشانده ایران هستند، ظاهرا نمی‌تواند یک پیروزی قاطعانه برای این سلطنت باشد.

ضمن اینکه پس از چندین هفته حمله هوایی به مواضع حوثی‌های یمن و متحدانش، به نظر می‌رسد جنگی که این شاهزاده به راه انداخته به بن بست رسیده است. ایران بدون آنکه چندان هزینه کند یا تنها با کمک‌های محدود به زیدی‌های حوثی در حال پیروزی در مقابل رقبای خود در حوزه خلیج فارس است.

شاه سلمان در۲۳ ژانویه ۲۰۱۵، پسر خود را به عنوان وزیر دفاع تعیین کرد. محمد بن سلمان هیچ تجربه یا تحصیلات نظامی نداشته است. کمتر از دو ماه پس از انتصاب وی، سعودی‌ها به منظور مقابله با حوثی‌هایی که بدنبال تغییر دولت در یمن بودند، عملیات طوفان اراده را آغاز کردند. سعودی‌ها تا زمان انجام نخستین حمله هوایی، سه ساعت به واشنگتن فرصت دادند. شاه سلمان خیلی زود به چهره جنگی تبدیل شد که ظاهرا در رسانه‌های سعودی بی‌پایان است.

سلمان همچنین تلاش می‌کرد نیروهای زمینی باتجربه را از پاکستان وارد جنگ در یمن کند. پاکستانی‌ها در حالی از جلسات ریاض بازگشتند که متقاعد شده بودند این شاه و پسرش ترسیده‌اند و بدون آنکه استراتژی درستی برای کسب پیروزی داشته باشند، وارد این جنگ شده‌اند؛ پاکستانی‌ها از پیوستن به این جنگ امتناع کردند و خبر نگرانی‌هایشان به رسانه‌ها درز کرد. این شاهزاده جوان برای پست وزارت دفاع، بی‌تجربه و خام توصیف شد. این مسئله از سوی نواز شریف مطرح شد که سال‌های تبعید خود را در این پادشاهی گذرانده و عربستان را بهتر از هر عامل بیرونی دیگر می‌شناسد.

زمزمه‌هایی در کشورهای حوزه خلیج فارس وجود دارد مبنی بر اینکه رهبری عربستان بی‌فکر و عجول است. سعودی‌ها به طور سنتی محافظه کار و ریسک گریز بوده‌اند. شاه‌های سعودی، از فیصل گرفته تا عبدالله، بسیار محتاط و دقیق بودند. حال صحبت از تیمی است که هیچ برنامه‌ای برای پایان بازی خود ندارد.

ضمن اینکه حوثی‌ها نیز مصمم هستند در قدرت بمانند و تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا عدن در جنوب یمن را تصرف کنند. آن‌ها در حال حاضر صنعا، پایتخت یمن را در اختیار دارند. در این میان ایرانیان خوشحال هستند؛ برای آن‌ها، سعودی‌ها نیز به اندازه صدام در عراق و نتانیاهو در اسرائیل وحشی و سرکش هستند.

لفاظی‌های سعودی‌ها نیز با افراط بسیار همراه بوده است. در زمانیکه محمد بن نایف و محمد بن سلمان به نیابت از پادشاه عربستان در کمپ دیوید بودند، این پادشاه در دیدار با اعضای اولترا محافظه کار تاسیسات وهابی بود که این جنگ را یک ماموریت مقدس می‌دانند. پادشاه عربستان پس از رد دعوت رئیس جمهور آمریکا، وقت خود را با روحانیونی می‌گذراند که از برده داری حمایت می‌کنند، با علم نجوم مدرن مخالف هستند و شیعه را کافر می‌دانند. آن‌ها نیز خواهان پیروزی در این جنگ هستند.

در حال حاضر سعودی‌ها در می‌یابند که محدودیت‌های قدرتشان چیست. علیرغم آنکه ریاض پنج برابر ایران در حوزه دفاعی هزینه کرده و طی دهه‌های گذشته از هواپیماهای مدرنی که آمریکا و بریتانیا در اختیارش قرار می‌دهند، بهره برده، قادر نیست مسیر خود در یمن را بیابد.
نظرات بینندگان